PDA

Bekijk de volledige versie : Dertienjarige dief uit Achel vraagt vergiffenis aan slachtoffer


Barst
29th September 2009, 22:33
Dertienjarige dief uit Achel vraagt vergiffenis aan slachtoffer


ACHEL - De politie arresteerde vorige week een stelende tienerbende in Achel. Het jongste lid vroeg zijn slachtoffer vergiffenis.


De lokale politie loste vorige week een reeks inbraken in Achel (bij Hamont) op. Het korps arresteerde acht tieners tussen de dertien en zeventien jaar oud, allemaal uit de regio. De jonge dieven gaven de feiten toe. De veertienjarige spilfiguur die de drijvende kracht achter de bende was en telkens ‘vriendjes' zocht om hem te helpen, verscheen voor de jeugdrechter. Die legde hem twee maanden huisarrest op. Hij mag het huis alleen verlaten om naar school te gaan. De politie controleert of hij binnen de afgesproken tijdstippen terug thuis is. Maar ook de andere daders wacht een straf. De benjamin van de tienerbende toonde zich de voorbije vrijdag berouwvol.

‘Opeens kwam er een jongetje achterom met een bosje witte rozen en een zelfgeschreven brief. Hij stamelde en snikte dat hij een van de dieven was die een week eerder bij mij hadden ingebroken', zegt de 37-jarige Natasja Samuels. ‘Ik wist eerst niet wat ik hoorde. Ik vroeg of hij mij wilde uitleggen waarom hij het had gedaan en we hebben ongeveer een uur gepraat. Hij excuseerde zich voor wat hij had gedaan en ik vergaf het hem, maar spelde hem ook de les. Toen ik de inbraak vaststelde en zag dat de sleutel van de voordeur weg was, had ik schrik dat de daders zouden terugkomen. Ik vroeg dan ook aan die jongen of hij beseft dat iedereen instaat voor zijn eigen daden. Ook al doe je het omdat het stoer is en anderen het doen, dan nog moet je beseffen dat zoiets kwalijke gevolgen heeft. Respect voor anderen moet er altijd zijn.'

De inbraak was volgens de vrouw meer dan kattenkwaad. ‘Ze snuffelden in alle kasten en gingen aan de haal met twee digitale camera's, een laptop, een draagbare dvd-speler, een gameboy en twee gsm's. Dat zijn zware feiten voor een kind van dertien. Ik kon het hem omwille van zijn jonge leeftijd en zijn lef om zich persoonlijk te komen verontschuldigen, vergeven. Of hij ooit nog gaat stelen, weet ik niet. Het is vooral jammer dat zulk gedrag vandaag schering en inslag is. We wonen in een klein dorp waar iedereen elkaar kent, maar blijkbaar kan zoiets ook hier gebeuren. Tegenwoordig kijk je nergens meer van op. Je moet weten dat deze tieners hiermee maandenlang bezig waren. Ze kwamen de buurt inspecteren en zijn hier zelfs eerder binnengeweest, als vriendjes van mijn zoon. Zo durfde het boefje de fiets van mijn jongen niet stelen, omdat hij wist dat hij er lang voor had gespaard.'

De dertienjarige jongen toonde zich berouwvol en beseft dat hij een grote fout heeft gemaakt. Zijn moeder hoopt dat haar zoon de komende jaren op het rechte pad blijft. ‘Het is misschien goed dat dit zoveel aandacht krijgt. Iedereen moet beseffen dat er regels zijn die je moet respecteren. Als die norm in de toekomst blijft vervagen, komen er nog veel grotere problemen. Zowel ouders als kinderen prenten dat best in hun hoofd', besluit Samuels.


DS, 29-09-2009 (ppn)

Tine.Arets
30th September 2009, 22:33
[QUOTE=Barst]
We wonen in een klein dorp waar iedereen elkaar kent, maar blijkbaar kan zoiets ook hier gebeuren. Tegenwoordig kijk je nergens meer van op. Je moet weten dat deze tieners hiermee maandenlang bezig waren. Ze kwamen de buurt inspecteren en zijn hier zelfs eerder binnengeweest, als vriendjes van mijn zoon. Zo durfde het boefje de fiets van mijn jongen niet stelen, omdat hij wist dat hij er lang voor had gespaard.'[/QUOTE]

Zo'n jonge kinderen en dan toch al in staat om daar zo'n lang "project" van te maken. Ze moeten het toch ergens van geleerd hebben? Zoiets doe je toch niet zomaar als je het niet eerst ergens gezien/gelezen hebt.
Het toppunt vind ik eigenlijk wel dat ze de fiets van de zoon niet wilden stelen, omdat die er zo lang voor had gespaard. Hoewel... Misschien niet echt toppunt, maar dit getuigt wel van enigszins wat medeleven met de slachtoffers van hun diefstal.

Tegenwoordig worden er eigenlijk zoveel misdaadromans geschreven en op televisie zijn misdaadseries ook bijna dagelijks te bekijken. Het zou mij daarom ook niet verbazen als iemand ooit de "perfecte moord" zal plegen. Iemand die met alle aspecten rekening houdt die hij op televisie ziet of in een boek leest... Ik weet het niet, maar volgens mij zijn er mensen genoeg die zo slim zijn.

Sander.Bogaerts
30th September 2009, 22:52
[QUOTE=Tine.Arets]
Tegenwoordig worden er eigenlijk zoveel misdaadromans geschreven en op televisie zijn misdaadseries ook bijna dagelijks te bekijken. Het zou mij daarom ook niet verbazen als iemand ooit de "perfecte moord" zal plegen.zijn.[/QUOTE]

Er zijn al redelijk wat perfecte moorden gepleegd. Als je denkt aan serie moordenaars die eigenlijk gewoon gepakt worden omdat ze steeds meer drang krijgen om een volgend slachtoffer te hebben en zo slordig worden.

Hoewel ik wel wil wijzen op het feit dat kijken van geweld op tv en lezen van zo'n boeken geen oorzakelijk verband hebben met het stellen van dezelfde daden. Niet dat dit erover gaat maar toen ik je post las had ik zo'n beetje het gevoel dat je daar onrechtstreeks toch wel wat naar toewees. (Sorry ingeval dat het totaal niet je bedoeling was)

Ik denk wel dat dit een mooi voorbeeld is van hoe groot sociale druk toch wel niet kan zijn. Maar dat sociale druk maar tot op een niveau komt dat het je geweten niet kan kraken. De sociale druk als inbreken ook bij een vriend en het geweten de eerste keer al door het niet stelen van de fiets. En een tweede keer door zich toch te gaan verontschuldigen door de heisa die er rond kwam en het verlies van de sociale druk.

Tine.Arets
30th September 2009, 23:15
Dat was inderdaad niet echt mijn bedoeling. Seriemoordenaars worden inderdaad slordig door hun zin naar bloed.

Sociale druk en geweten durven inderdaad af en toe wel eens in strijd gaan met elkaar. Ergens vind ik dit niet meer dan normaal. Maar over het algemeen kan ik het dus alleen maar eens zijn met je.

Stéphanie.Verreydt
1st October 2009, 20:49
Ik vind het erg dat er in onze maatschappij tegenwoordig meer en meer van deze feiten gebeuren. De kinderen hangen maar wat rond op de straat, terwijl de ouders meestal nog niet eens weten waar hun kinderen zijn. Hier moet iets aan gedaan worden. Ook het aanbod van de geweldadige films speelt hier in mee. Kinderen zien te vaak van deze slechte dingen en gaan deze beschouwen als 'alledaags en normaal'. En waarom zouden ze het niet uitproberen, in de film worden ze toch ook niet altijd gevat voor hun daden?

Het feit dat de dertienjarige jongen zich is gaan verontschuldigen bij de vrouw, vind ik toch wel moedig. En ook de vrouw, die deze jongen vergiffenis gegeven heeft, vind ik erg dapper. En ten slotte, vond ik het heel goed dat zij de jongen de les heeft gespeld. Zo zal hij niet vergeet dat, ondanks de gekregen vergiffenis, hij toch nog een grote misdaad gepleegd heeft en hier een straf voor zal krijgen.

jillie.dams
4th October 2009, 20:13
Ik vind dat er tegenwoordig meer en meer sprake is van jeugdcriminaliteit. Dit is echt onaanvaardbaar. Ik vind persoonlijk dat dit toch voor 70% te danken is aan de opvoeding die deze jongeren gekregen hebben. Deze ouders laten hun kinderen te vrij, er moet toch enige discipline zijn in een opvoeding. De omgeving en verkeerde vrienden dragen natuurlijk ook bij tot een slechte jeugd. Ik vind het wel zeer moedig van die jongen dat hij zich is gaan excuseren. Dit betekent toch dat hij enig respect toont tegenover die vrouw. Dat zij de jonge crimineel vergeven heeft is volgens mij wel de juiste keuze. De jongen is nog redelijk jong dus er is nog hoop dat hij op het rechte pad zal geraken. Dat zij hem de les heeft gespeld is al een duwtje in de goede richting en hopelijk heeft deze jongen toch zijn lesje geleerd.

Ashley.Knegtel
4th October 2009, 21:08
Dit is nog maar eens een bewijs dat peer-pressure een grote rol speelt in de puberteit. Ik vind het zeer "dapper" van de jongen, dat hij uit zichzelf zijn excuses is komen aanbieden. Maar hij zou hier toch nog een aanzienlijke straf voor moeten krijgen. Dit is ook de taak van de ouders.