PDA

Bekijk de volledige versie : Zwartrijden pas na drie keer vervolgd


Barst
29th September 2009, 01:13
Zwartrijden pas na drie keer vervolgd


BRUSSEL - Pas nadat zwartrijders drie keer betrapt zijn, moet de politierechtbank tot vervolging overgaan. Dat schrijven de procureurs-generaal in een richtlijn aan hun parketten.


De nieuwe richtlijn is midden deze maand bij de parketten aangekomen. Ze kan verwondering wekken omdat alle vervoersmaatschappijen van de strijd tegen zwartrijden een prioriteit hebben gemaakt.

Dat er een probleem is met zwartrijden geven de procureurs-generaal overigens toe: ‘De NMBS wordt, net als andere vervoersmaatschappijen, geconfronteerd met een groot aantal passagiers dat rijdt zonder geldig vervoerbewijs. Om gepast op dit fenomeen te reageren, hebben wij op voorstel van de NMBS en op basis van de resultaten van enkele proefprojecten volgende richtlijnen uitgewerkt.'

En dan volgt onder punt II.2 Criteria voor de vervolging: ‘De regel is dat de politierechtbank reizigers dagvaardt die driemaal betrapt zijn op onregelmatig reizen.' Met andere woorden: pas nadat een zwartrijder tot driemaal toe op heterdaad is betrapt op reizen zonder ticket en bovendien niet is ingegaan op de voorstellen tot minnelijke schikking van de NMBS, moet hij of zij zich voor de politierechter verantwoorden.

De procureurs-generaal lijken in hun brief te beseffen dat deze nieuwe richtlijn op onbegrip kan stoten. Zij voegen er dan ook aan toe dat ‘deze directieve geen hinder kan zijn om er een strengere vervolgingspolitiek op na te houden' en om dus zwartrijders al na een eerste of tweede vaststelling te vervolgen. Zij benadrukken in een verdere paragraaf ook dat, als tot vervolging wordt overgegaan, alle vaststellingen ten laste van de zwartrijder gebundeld moeten worden. Desnoods worden zelfs geseponeerde dossiers opnieuw geopend en bij het nieuwe proces-verbaal van wanbetaling gevoegd. ‘In zware gevallen moet de NMBS een memo van toelichting bij het dossier voegen dat naar het parket wordt gestuurd', aldus de directieve.

In hun richtlijn breiden de procureurs-generaal hun nieuwe vervolgingsbeleid uit van de NMBS naar de andere vervoersmaatschappijen. Deze uitbreiding gaat echter niet op. Zowel de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer in Brussel als de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn heeft een systeem van administratieve boetes ingevoerd. Dergelijke boetes werden twee jaar geleden uit het strafrecht gehaald. Als een zwartrijder ze niet betaalt, krijgt hij de deurwaarder over de vloer. In uiterste instantie gaat het dossier naar de vrederechter.


Blog DS, 29-09-2009 (yb)

Catharina
30th September 2009, 10:05
Ik vind dat het begrip zwartrijden in de 1e plaats moet uitgeklaard worden.

Dat men zwartrijders veroordeelt pas na de 3e keer of na de 2e keer. Dat vind ik eigenlijk een goede beslissing. Je weet dat je niet mag zwartrijden en dan krijg je nog kansen. Als dat al zo is, dan moet je niet veel kansen krijgen.

Waar ik niet mee akkoord kan gaan, zal ik uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld: Ik kom elke dag met de bus naar school. Regio Turnhout-Vorselaar. Tamelijk eindje. Telkens een ticket komen, komt mij te duur uit. Dus ik koop me een buzzypass. Ik heb een redelijk grote collectie handtassen, waarmee ik regelmatig afwissel. Ik durf alleens tot de conclusie te komen, op de bus dan, dat ik mijn buzzypass ben vergeten.

Rijd ik dan zwart?

Ik heb een geldig vervoersbewijs, ik kan dat voorleggen. Alleen niet op het moment van controle.

Ik vind het niet correct moest ik na 3 keren gestraft worden en voorkomen voor de rechtbank voor zwartrijden. Want ik vind dat ik niet zwart rijd, ik heb een geldig vervoersbewijs.

Er moeten duidelijke regels gesteld worden ivm. dat zwartrijden. Wanneer rijd je zwart en wanneer niet? Als men nu beslist dat mijn voorbeeld ook een voorbeeld van zwartrijden is, dan vind ik wel dat ik een straf moet krijgen al naargelang mijn 'vorm' van zwartrijden. Ik mag niet hetzelfde gestraft worden als iemand die echt geen vervoersbewijs kan voorleggen, niet nu en niet later. Dat is mijn mening. :wave: