PDA

Bekijk de volledige versie : Beter leren schrijven met pen dan met computer


Nelleke Van Beylen
25th September 2009, 22:59
[SIZE=3]Beter leren schrijven met pen dan met computer[/SIZE]

Een pen is nog altijd beter om te leren schrijven dan een computerklavier. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek.

Virginia Berninger, professor psychologie aan de Universiteit van Washington, onderzocht hoe kinderen het alfabet, zinnen en opstellen schrijven en vergeleek daarbij het gebruik van pen en computerklavier.

Alleen het alfabet schrijven ging beter op een computerklavier. Bij het schrijven van opstellen deden kinderen het beduidend beter met de pen, zegt Berninger in het Amerikaanse tijdschrift Learning Disability Quarterly. “Ze schreven meer en ze schreven vlugger.” Leerlingen van het vierde en zesde leerjaar schreven ook vollediger zinnen met de pen.

Nog niet duidelijk
De studie ging na hoe het cognitieve proces verloopt, dat gedachten en ideeën in geschreven taal omzet. Waarom dat proces anders verloopt bij het schrijven met pen en computer, is nog niet duidelijk, zegt Berninger. Daarvoor is nog meer onderzoek nodig.

“We moeten nog meer leren over hoe het schrijven met de computer in zijn werk gaat”, aldus de psychologe. “Scholen hebben computers maar ze hebben ze niet geďntegreerd in het onderwijs aan de jongste leerlingen. We moeten kinderen tweetalige schrijvers leren worden zodat ze zowel met de pen als met de computer kunnen schrijven. Dus gooi je pen of je klavier niet weg. We hebben allebei nodig.”

Voor kinderen met schrijfproblemen is het in elk geval belangrijk de letters met de hand te vormen en niet zomaar op een computer over te schakelen om makkelijker te schrijven. “Op een klavier krijgt een kind niet de kans om met zijn hand letters te vormen – op een klavier wordt een letter gekozen door op een toets te drukken.”

Tweehonderd kinderen
Berningers onderzoek gebeurde bij tweehonderd kinderen, van het tweede, vierde en zesde leerjaar. Hun eerste opdracht was zo snel mogelijk het volledige alfabet in kleine letters te schrijven; ook op het computerklavier moesten ze de alfabetische volgorde aanhouden.

Voor de tweede opdracht moesten ze met de pen een zin schrijven die met het woord “schrijven” begon en met de computer een zin die met “lezen” begon. De laatste opdracht was gedurende tien minuten een opstel te schrijven over een bepaald onderwerp.


Bron: gva: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid864786/beter-leren-schrijven-met-pen-dan-met-computer.aspx
21 september 2009


Binnenkort weten de kinderen zelfs al niet meer hoe je alle letters schrijft, stel je voor!
Ik merk bij mezelf dat ik op papier vele vlotter uit mijn woorden kom, dan op de computer. Daarom maak ik ook de meeste werkjes eerst op papier en typ ik dit pas erna helemaal over.
Iedereen heeft ooit wel eens leren schrijven, waarom moet dit plots overgeschakeld worden naar "leren schrijven met de computer"?
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar het schrijven met de pen!

wouter.vinkx
26th September 2009, 12:52
Je moet natuurlijk ook denken aan de natuur en de bomen. Jaarlijks worden er zoveel bomen geveld om papier te maken, terwijl tegenwoordig alles evengoed elektronisch kan geschreven worden en hier zijn veel meer voordelen aan.
Je kan je documenten meteen doorsturen naar de te adresseren persoon en deze krijgt die ook meteen aan.
Je moet niet meer sleuren met een zware boekentas, want alle boeken en curssussen kunnen op toledo, smartschool, ... geplaatst worden.
Je kan de documenten veel makkelijker en langer bewaren.
...

Het is natuurlijk nog wel belangrijk om te kunnen schrijven met pen en papier, maar met de technologie van vandaag kan je dit zo veel als mogelijk beperken, zodat ook het bomenaantal niet meer zo fors zal dalen. Bomen helpen immers mee aan het verwijderen van CO2 uit de lucht, wat dezer dagen toch ook een serieus probleem is, met name de opwarming van de aarde.

Lien.Kennis
26th September 2009, 14:15
Ik hoop allerminst dat het computerscherm op den duur alles zal vervangen.
Handboeken, eigen notities, cursussen, handgeschreven of gedrukt, zijn nog altijd veel gemakkelijker om van te leren dan tekst op een scherm.
Het argument dat al dat papier slecht is voor het milieu, valt ook wel te nuanceren. Ik denk niet dat de papierhandel an sich de grote boeman is in de hele 'opwarming van de aarde'-kwestie. Vervuilende auto's, de industrie, persoonlijke ecologische voetafdruk, etc..., zijn minsten even schuldig. En er is toch gerecycleerd papier?
Gelukkig blijkt uit dit onderzoek dat het met pen en papier soms gewoon sneller gaat dan met de computer, papier is dan toch nog niet helemaal afgeschreven!

jesse.stofmeel
26th September 2009, 21:18
Dat weet ik al langer door persoonlijke ervaring.
Ik heb altijd met examens de leerstof opgeschreven om het zodoende te leren.
Ik heb het ook al eens met de computer geprobeerd, maar dat ging niet zo goed als schrijven.
Ik heb altijd het gevoel dat ik de leerstof dan beter ken.

Mijn persoonlijke theorie is dat als je schrijft, je gedachten bij elk woord zijn. Het is jouw handschrift, je hebt gevoel in de geschreven tekst gestoken, je hebt dingen geschrapt - een krabbel op het blad trekt aandacht, omdat je daar iets fout had geschreven en het dan nog eens nakijkt - , je hebt krampen in je hand gehad, enz...

De computer aan de andere kant geeft dezelfde letters, laat het niet zien als je een fout had gemaakt en leid je makkelijker af (bv. chatten, youtube, facebook e.d.).

Hierbij wil ik zeggen: Schrijven aan de macht!

Barst
26th September 2009, 21:44
[QUOTE=jesse.stofmeel]De computer aan de andere kant geeft dezelfde letters, laat het niet zien als je een fout had gemaakt en leid je makkelijker af (bv. chatten, youtube, facebook e.d.).[/QUOTE] You've made your point! :D

nathalie.geyzen
27th September 2009, 20:46
Ik vind het persoonlijk erg logisch dat mensen beter schrijven met een pen dan met een toetsenbord. Wanneer mensen met een pen schrijven, zien ze de vorming van de letters maar wordt het leren nog extra gestimuleerd omdat ze de letters (of de zin) vormen met hun hand. Wanneer je met een toetsenbord typt, zie je enkel de letters op je klavier en op het scherm veschijnen (vaak zelfs enkel op het scherm omdat velen blindelings typen).

Blijkbaar zijn de onderzoekers er nog niet uit wat de reden juist is maar ik denk dat dit er misschien toch wel iets mee te maken kan hebben.

Tinne.Buyens
28th September 2009, 20:55
Leren schrijven met de computer? Waar gaat onze wereld toch naartoe? Is het al niet erg genoeg dat kinderen van amper 10 jaar soms al rondlopen met een gsm, dat ze al zitten te chatten op msn (hopelijk met hun leeftijdsgenootjes, want met het internet weet je nooit natuurlijk). Ik vind dat het in de richting van het absurde neigt. Ik zie mijn kinderen later al naar school lopen : laptop in plaats van boekentas & computermuis in plaats van een pennenzak. Een agenda, dat houden ze bij op internet & de ouders krijgen het rapport toegestuurd in hun mailbox. Ik vind iets kunnen opschrijven nog altijd veel persoonlijker als iets in mail versturen en een handgeschreven briefje leest veel vlotter dan een getypt briefje.

Tine.Arets
30th September 2009, 21:51
Volledig eens met Tinne. In de toekomst zal de technologie misschien zelfs zo ver zijn dat kinderen gewoon in hun huiskamer les kunnen volgen door webcams, microfoons,... Je weet nooit.

Als je op een computer bezig bent en in je gedachten wegglijdt terwijl je aan het typen bent, kan dit tot ernstige problemen leiden. Typen kan misschien soms wel vlugger zijn dan schrijven, maar als je met een pen iets neerkrabbeld, heb je dikwijls nog eens extra nagedacht over bepaalde woorden en de zinsconstructie. Dat is dus wel een groot voordeel. DT-fouten worden op de computers ook des te vlugger gemaakt, omdat je hier minder aandacht aan geeft tijdens het typen, dat toch al zo ongelofelijk vlug gaat voor de meesten.