PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Voorbeeld' Beaucourt krijgt milde straf


Barst
24th September 2009, 20:58
‘Voorbeeld' Beaucourt krijgt milde straf voor snelheidsovertreding


‘Ik heb in de put gezeten, en aan zelfmoord gedacht', zegt spoedarts Luc Beaucourt.


Luc Beaucourt moet zijn rijbewijs niet opnieuw inleveren. Nadat de politie hem begin maart aan 174 km/u op de E34 heeft tegengehouden, is hij dat al twee weken kwijt geweest. De politierechter in Turnhout oordeelde gisteren dat dit volstaat. De Antwerpse spoedarts kreeg wel nog een boete van 550 euro, en nog eens twee weken rijverbod voorwaardelijk binnen drie jaar. Dat ondanks zijn voorbeeldfunctie – Beaucourt heeft meer dan 8.000 voordrachten gegeven om op de gevaren van de weg te wijzen.

De uitspraak van de politierechter kwam er net op de dag dat Beaucourt zijn autobiografie 100% dokter voorstelde. Na de zitting liep Beaucourt boos de zaal uit en spurtte naar zijn auto. ‘De media hebben mijn privacy geschonden', zei hij. ‘Ze zijn verantwoordelijk voor de diepe depressie die ik doormaakte en de zelfmoordpoging die ik heb overwogen.'

Bij zijn boekvoorstelling, in de namiddag in Oostende, is de arts in tranen uitgebarsten wanneer het over de periode na zijn snelheidsovertreding ging. ‘2009 is het zwaarste jaar dat ik heb gekend. Eerst is mijn vader overleden. Daarna maak ik een fout en krijg ik de pers over me heen. Ik wil dit jaar snel vergeten', aldus Beaucourt.

‘Vooral de reacties van wildvreemden hebben me onderuitgehaald', schrijft hij in zijn boek. ‘Onbekenden die me via het internet verrot schelden, mails met bewerkte foto's waarop ik met afgehakt hoofd, in handboeien of achter tralies sta, bijtende lezerscommentaren op krantensites. Iedereen maakt fouten, zeker in het verkeer. Als je in België 120 kilometer per uur rijdt, dan rijd je meestal op de rechterrijstrook en schiet iedereen je voorbij.'

Als verklaring voor zijn hoge snelheid schrijft hij: ‘Als ik 's avonds rijd, doe ik soms de lichten van het dashboard uit, omdat ik dan zonder die afleiding extra van mijn muziek geniet. Er was weinig volk op de baan, dus had ik geen ijkpunten. (...) Toen ik in de verte een auto zag aankomen, drukte de macho in mij het gaspedaal nog een beetje extra in. Die auto bleek de politie te zijn.'


DS, 24-09-2009