PDA

Bekijk de volledige versie : Profwielrennerij compleet verziekt...


Barst
6th October 2005, 14:47
Ex-verzorger plaatst nieuwe dopingbom onder US Postal


PARIJS - In het Franse sportblad L’Equipe plaatst een voormalige verzorger van het Amerikaanse US Postal vandaag een nieuwe dopingbom onder de Ronde van Frankrijk. Prentice Steffen, die US Postal eind 1996 verliet voor de komst van Lance Armstrong, beschrijft enkele taferelen, maar geeft geen namen vrij.


,,Voor ze afzakten naar de voorbije Tour, hebben renners van verschillende ploegen op verscheidene trainingskampen epo genomen om hun hematocrietwaarde op te krikken, bij sommigen tot 60. Daarna nam een dokter bloed af en plaatste dit in een speciale zak, zodat de renners bij controles voor de Tour een normale bloedwaarde zouden vertonen'', vertelt Steffen, die thans voor het Amerikaanse beloftenteam TIAA-CREF werkt.

,,De teams beseffen maar al te goed dat de vampiers (controledokters) tijdens de wedstrijd elke dag kunnen langskomen, maar dat gebeurt wel steeds tussen 7u en 8u ’s morgens. Eens dit tijdstip voorbij is, is er geen gevaar meer voor een controle en kunnen de renners hun eigen bloed opnieuw inspuiten. Ze kunnen de rit dan afwerken met een enorm voordeel dankzij een hematocrietwaarde tussen 55 en 58. ’s Avonds in het hotel wordt het surplus aan bloed opnieuw afgenomen zodat ze zonder probleem de slaap kunnen vatten, én vooral de controles van ’s anderendaags kunnen doorkomen'', getuigt Steffen, die maar één manier ziet om de praktijk een halt toe te roepen. ,,Voer controles uit net voor de start van een rit.''

DS, 06-10-2005 (kum)

bram willems
13th October 2005, 13:51
weeral l'equipe.... :mad: :o
een franse krant die er niet tegen kan dat hun nationale wielerronde gedomineerd wordt door een Amerikaan..
ik vraag mij af hoeveel ex-verzorgers die al hebben gevonden van US-postal of discovery channel die willen getuigen...

Nu bij dit voorbeeld vraag ik mij af: als ze op trainingskampen en dergelijke epo gebruiken. Hoe omzeilen Armstrong en co dan de controles buiten competitie?

Frederickx
24th October 2005, 18:48
[QUOTE=Barst][U][B] ,,Voer controles uit net voor de start van een rit.''

Of als de renners aankomen

bram willems
24th October 2005, 18:52
dan blijf je met het probleem zitten dat een coureur toch recht naar zijn verzorger rijd
en vanaf dan kan er eventueel vanalles gebeuren
om maar te zeggen hoe die van festina het vroeger deden: blaasje met urine van iemand anders die zekers negatief was meenemen en hopla...
als je echter zegt laat ze 1 km rijden, allemaal aan de kant en hopla...
tis mss niet de mooiste of de vriendelijkste oplossing maar efficiënt is ze zeker :D