Barst
14th September 2009, 20:54
Handelsruzie tussen China en VS na verhoging importtarieven
Tussen China en de Verenigde Staten is gisteren een felle handelsruzie uitgebroken, nadat de Amerikaanse president Obama was overgegaan tot een forse verhoging van de importtarieven voor Chinese banden. „Ongebreideld protectionisme", noemde de Chinese minister van Handel Chen Deming gisteren het besluit van Obama.
China dreigt aan de vooravond van de G20-top in Pittsburgh en het bezoek van president Obama aan China met vergeldingsmaatregelen door Amerikaanse autofabrikanten, waaronder General Motors, en de makers van kipproducten te bestraffen met een verhoging van de invoertarieven.
„Dit is een type conflict met politieke achtergronden dat heel snel kan uitmonden in een lelijke handelsoorlog met zeer nadelige economische gevolgen”, aldus professor Eswar Prasad, voormalige hoofd van de afdeling China van het Internationale Monetaire Fonds.
Onder druk van de Amerikaanse vakbeweging besloot president Obama vrijdagavond vanaf 26 september het invoertarief op Chinese auto- en vrachtwagenbanden te verhogen van 4 naar 35 procent. Na een jaar kan dat tarief verlaagd worden naar 30 procent en vervolgens in het jaar daarop naar 25 procent.
China betwist prijsdumping
Volgens de United Steelworkers zijn 7000 banen in de VS verloren gegaan en werden vier fabrieken gesloten nadat China de VS doelbewust heeft „overspoeld” met grote hoeveelheden, goedkope banden. China betwist echter dat er sprake is van prijsdumping. De uitvoer van banden zou juist als gevolg van de crisis zijn verlaagd met 16 procent.
Tijdens zijn verkiezingscampagne had Obama beloofd oneerlijke handelspraktijken te zullen bestrijden. De Amerikaanse Internationale Handelscommissie, een federaal panel van experts, had hem geadviseerd de invoertarieven met 55 procent te verhogen. Dat advies heeft Obama afgezwakt.
Volgens minister Chen Deming schendt de VS alle regels van de Wereldhandelsorganisatie(WTO) en ook de toezegging tijdens de G20-top in april in Londen alles op alles te zetten om protectionisme te bestrijden.
„Dit was een test om te onderzoeken of de VS werkelijk tegen protectionisme is. Maar Obama heeft zijn woorden nu opgegeten en heeft gefaald”, aldus minister Chen. Ook in de Europese Unie wordt de vorming van de Amerikaanse handelspolitiek nauwlettend gevolgd. De „Buy American”- clausule in het Amerikaanse stimuleringspakket wordt ook in Brussel beschouwd als een vorm van protectionisme.
Chinese vergeldingsacties
Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zullen 100.000 Chinese arbeiders in de bandenindustrie hun baan verliezen als gevolg van Obama’s besluit en zal de schade voor de Chinese bedrijven oplopen tot een miljard dollar.
China exporteerde in de eerste zeven maanden van dit jaar voor 1,3 miljard dollar aan banden naar de VS. De VS verkocht voor 800 miljoen dollar aan auto’s en aan onderdelen naar China en voor 378 miljoen dollar aan kip, vooral de in China zo begeerde kippenpoten.
De aankondiging dat onderzocht zal worden of de VS de prijzen van auto’s en kippen kunstmatig laag houdt, vormt de opmaat naar concrete vergeldingsacties. Dit dreigement en de felheid van de Chinese reacties, ook op het internet, is verrassend.
Doorgaans reageert China niet of nauwelijks op handelspolitieke acties en sancties van de VS. Volgens analisten in de Chinese media is die tijd van „volgzaamheid en inschikkelijkheid” voorbij. Daarbij wordt er op gewezen dat de Chinese economie zich volgens plan aan het herstellen is van een crisis die is veroorzaakt in de VS.
NRC, 14-09-2009 (Oscar Garschagen)
Tussen China en de Verenigde Staten is gisteren een felle handelsruzie uitgebroken, nadat de Amerikaanse president Obama was overgegaan tot een forse verhoging van de importtarieven voor Chinese banden. „Ongebreideld protectionisme", noemde de Chinese minister van Handel Chen Deming gisteren het besluit van Obama.
China dreigt aan de vooravond van de G20-top in Pittsburgh en het bezoek van president Obama aan China met vergeldingsmaatregelen door Amerikaanse autofabrikanten, waaronder General Motors, en de makers van kipproducten te bestraffen met een verhoging van de invoertarieven.
„Dit is een type conflict met politieke achtergronden dat heel snel kan uitmonden in een lelijke handelsoorlog met zeer nadelige economische gevolgen”, aldus professor Eswar Prasad, voormalige hoofd van de afdeling China van het Internationale Monetaire Fonds.
Onder druk van de Amerikaanse vakbeweging besloot president Obama vrijdagavond vanaf 26 september het invoertarief op Chinese auto- en vrachtwagenbanden te verhogen van 4 naar 35 procent. Na een jaar kan dat tarief verlaagd worden naar 30 procent en vervolgens in het jaar daarop naar 25 procent.
China betwist prijsdumping
Volgens de United Steelworkers zijn 7000 banen in de VS verloren gegaan en werden vier fabrieken gesloten nadat China de VS doelbewust heeft „overspoeld” met grote hoeveelheden, goedkope banden. China betwist echter dat er sprake is van prijsdumping. De uitvoer van banden zou juist als gevolg van de crisis zijn verlaagd met 16 procent.
Tijdens zijn verkiezingscampagne had Obama beloofd oneerlijke handelspraktijken te zullen bestrijden. De Amerikaanse Internationale Handelscommissie, een federaal panel van experts, had hem geadviseerd de invoertarieven met 55 procent te verhogen. Dat advies heeft Obama afgezwakt.
Volgens minister Chen Deming schendt de VS alle regels van de Wereldhandelsorganisatie(WTO) en ook de toezegging tijdens de G20-top in april in Londen alles op alles te zetten om protectionisme te bestrijden.
„Dit was een test om te onderzoeken of de VS werkelijk tegen protectionisme is. Maar Obama heeft zijn woorden nu opgegeten en heeft gefaald”, aldus minister Chen. Ook in de Europese Unie wordt de vorming van de Amerikaanse handelspolitiek nauwlettend gevolgd. De „Buy American”- clausule in het Amerikaanse stimuleringspakket wordt ook in Brussel beschouwd als een vorm van protectionisme.
Chinese vergeldingsacties
Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zullen 100.000 Chinese arbeiders in de bandenindustrie hun baan verliezen als gevolg van Obama’s besluit en zal de schade voor de Chinese bedrijven oplopen tot een miljard dollar.
China exporteerde in de eerste zeven maanden van dit jaar voor 1,3 miljard dollar aan banden naar de VS. De VS verkocht voor 800 miljoen dollar aan auto’s en aan onderdelen naar China en voor 378 miljoen dollar aan kip, vooral de in China zo begeerde kippenpoten.
De aankondiging dat onderzocht zal worden of de VS de prijzen van auto’s en kippen kunstmatig laag houdt, vormt de opmaat naar concrete vergeldingsacties. Dit dreigement en de felheid van de Chinese reacties, ook op het internet, is verrassend.
Doorgaans reageert China niet of nauwelijks op handelspolitieke acties en sancties van de VS. Volgens analisten in de Chinese media is die tijd van „volgzaamheid en inschikkelijkheid” voorbij. Daarbij wordt er op gewezen dat de Chinese economie zich volgens plan aan het herstellen is van een crisis die is veroorzaakt in de VS.
NRC, 14-09-2009 (Oscar Garschagen)