PDA

Bekijk de volledige versie : Algemeen hoofddoekenverbod in GO en in A'pen


Barst
11th September 2009, 16:49
Gemeenschapsonderwijs voert algemeen hoofddoekenverbod in


De centrale Raad van het Gemeenschapsonderwijs (RAGO) heeft met onmiddellijke ingang het dragen van een hoofddoek en andere 'levensbeschouwelijke kentekens' in gemeenschapsscholen verboden. Dat meldt het in een persbericht. In Antwerpen zal er een verbod gelden in álle scholen.


Voor het lopende schooljaar is er een overgangsmaatregel voorzien voor die gemeenschapsscholen, centra en instellingen die geen verbod op het dragen van levensbeschouwelijke kentekens hadden aangekondigd.

'In elke instelling van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap is het leerlingen, cursisten en personeelsleden voortaan niet meer toegelaten om levensbeschouwelijke kentekens te dragen. Een uitzondering wordt toegestaan aan leerkrachten levensbeschouwelijke vakken, die wel dergelijke kentekens mogen dragen, maar dan uitsluitend tijdens het levensbeschouwelijke vak', leest het persbericht. 'Tijdens de levensbeschouwelijke vakken mogen ook de aanwezige leerlingen levensbeschouwelijke kentekens dragen.'

'Deze beslissing bevordert het gevoel van evenwaardigheid en voorkomt groepsvorming of segregatie op basis van uiterlijke levensbeschouwelijke kentekens', zegt RAGO nog.

De auditeur van de Raad van State adviseerde woensdag een schorsing van het hoofddoekenverbod in het Antwerpse Atheneum. Hij stelde dat het niet aan de scholen is om autonoom een verbod in te voeren, maar wel aan de Raad van het Gemeenschapsonderwijs. Die koos er nu dus om nog voor de uitspraak van de Raad van State een algemeen verbod in te voeren.


Antwerpen

Aansluitend heeft ook de Onderwijsraad van Antwerpen, dat het vrij katholiek onderwijs, het stedelijk onderwijs, het gemeenschapsonderwijs en het provinciaal onderwijs in Antwerpen bundelt, een algemeen hoofddoekenverbod afgekondigd. De vier partners zijn het unaniem eens dat het al dan niet mogen dragen van een hoofddoek geen criterium mag zijn voor de schoolkeuze en besloten zich daarom gezamelijk achter het verbod te scharen.


Blog DS, 11-09-2009 (loa)

Barst
11th September 2009, 22:49
AEL: "Moslimscholen nog maar kwestie van tijd"


Volgens Karim Hassoun, voorzitter van de Arabisch Europese Liga (AEL), is het nog maar een kwestie van tijd vooraleer de eerste moslimscholen in Antwerpen worden opgericht. Dat zegt hij naar aanleiding van de beslissing om vanaf volgend schooljaar de hoofddoek te bannen uit alle Antwerpse scholen. "Dat verbod brengt alles nu in een stroomversnelling."


Ook op werkvloer?

Hassoun begrijpt niet dat de scholen een algemeen verbod afvaardigen om zo de studiekeuze van de meisjes niet te laten afhangen van waar ze wel of niet een hoofddoek mogen dragen. "Als men de hoofddoek overal toelaat, vormt dat probleem zich niet. Nu vrezen we dat dit een aanleiding vormt om binnenkort ook op de werkvloer het ene verbod na het andere af te vaardigen, waardoor de moslimgemeenschap steeds weer het slachtoffer wordt van de zogeheten neutralisatie."


Plannen

"Het AEL is van nature uit tegen segregatie, maar we stellen vast dat we op gebied van onderwijs niet anders kunnen. Zij die denken dat we het niet aankunnen, zijn mis. De plannen bestaan al langer en de bereidheid vanuit de gemeenschap neemt, mede door dit verbod, sterk toe. Als we erin slagen om in Antwerpen zestig tot zeventig moskeeën op eigen houtje draaiende te houden, moet een school ook wel lukken."


Gemiste kans

Volgens Hassoun heeft Vlaanderen hiermee een kans gemist om te tonen dat het wil gaan voor gelijkheid en een pluralistisch project. "Dan moet datzelfde Vlaanderen morgen ook niet komen mekkeren dat de moslimgemeenschap zelf onderwijs gaat organiseren, omdat diezelfde gemeenschap elders toch maar wordt uitgesloten".


Blog HLN, 11/09/09 (belga/kh)

jessica.luyckx
12th September 2009, 00:16
Persoonlijk ben ik voor het hoofddoeken verbod.
Ik heb zelf op een school gezeten waar er veel leerlingen een hoofddoek ophadden. Bij het examen hoorden we vaak achteraf dat er mensen gespiekt hadden, of de belangrijkste dingen hadden opgenomen op een mp3 en deze dan gewoon met een simpel oortje zaten te beluisteren tijdens het examen.

Ik snap trouwens niet echt waar het probleem zit, in turkije is het toch ook verboden om een hoofddoek op school te dragen, waarom is dit dan zo een groot obstakel voor België.

Barst
12th September 2009, 02:08
[QUOTE=jessica.luyckx]Persoonlijk ben ik voor het hoofddoeken verbod.
Ik heb zelf op een school gezeten waar er veel leerlingen een hoofddoek ophadden. Bij het examen hoorden we vaak achteraf dat er mensen gespiekt hadden, of de belangrijkste dingen hadden opgenomen op een mp3 en deze dan gewoon met een simpel oortje zaten te beluisteren tijdens het examen.
[/QUOTE]
Dus: schaf de hoofddoek af, en er zal niet meer gespiekt worden tijdens de examens? :confused:

wim leenaerts
12th September 2009, 09:34
[QUOTE=jessica.luyckx]Ik snap trouwens niet echt waar het probleem zit, in turkije is het toch ook verboden om een hoofddoek op school te dragen, waarom is dit dan zo een groot obstakel voor België.[/QUOTE]
In Turkije is dat verbod er ook niet op één twee drie gekomen hoor en ook nu nog wordt daar door bepaalde partijen heftig tegen geprotesteerd. Volgens de almachtige Wikipedia is dat verbod er in Turkije met toenemende strengheid ingegaan vanaf 1982. Daar ging het dus ook niet van de ene dag op de andere.

Stéphanie.Verreydt
13th October 2009, 14:09
Ik ben voor het verbod op het dragen van een hoofddoek in de klas als dit in het schoolreglement staat. Als wij beslissen om in het buitenland (vb. Turkije of Marokko)te gaan wonen en daar onderwijs willen volgen, dan moeten wij ons ook houden aan de wetten van die school. Indien het daar verplicht is om een hoofddoek te dragen tijdens de les dan zullen wij ons daar ook moeten aan aanpassen. Ik denk niet dat ze voor ons andere godsdienstlessen zullen inrichten terwijl dit in België wel het geval is (denk maar aan zedenlessen).
Ik heb respect voor mensen met een ander geloof. Ik vind wel dat er voldoende inspanningen worden gedaan in België voor mensen met een ander geloof. Ze hebben een eigen bidplaats, er wordt rekening gehouden met hun feesten (vb. de ramadan),… Ik denk niet dat, indien wij als katholieken naar Marokko of Turkije immigreren, dat wij daar vlug toestemming zouden krijgen om een kerk te bouwen.
Ik ben echt niet tegen allochtonen, het kunnen zelfs heel toffe mensen zijn! Vroeger zat er in onze klas een allochtoon meisje, het was een zeer toffe meid. Ze was volledig geïntegreerd in onze maatschappij, sprak vlot onze taal en volgde de lessen zoals elke andere leerling.