PDA

Bekijk de volledige versie : 'Hoe meer studenten, hoe lager het niveau'


Barst
9th September 2009, 01:08
'Hoe meer studenten, hoe lager het niveau'


In de academische wereld klinkt veel kritiek op het grote aantal eerstejaarsstudenten aan de universiteiten. Want democratisering doet aan niveaudaling denken: 'We kunnen alleen hoera zeggen als ook het intelligentieniveau met zoveel procent is gestegen.'


De eerste inschrijvingscijfers van de Vlaamse universiteiten laten niets aan de verbeelding over: we stevenen af op een nieuw recordaantal eerstejaarsstudenten (zie Het Nieuwsblad/De Gentenaar van gisteren) . Verklaringen zijn niet alleen de geboortepiek in 1991 en de economische crisis, maar ook het toenemend aantal leerlingen uit het technisch secundair onderwijs (TSO) dat hun kans waagt aan de universiteit.

In de academische wereld is kritiek te horen op die tendens, die een gevolg is van de democratisering die voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) in gang zette. Want 'hoe democratischer - en dus minder elitair - de universiteit wordt, hoe lager het niveau'. Omdat universiteiten gesubsidieerd worden per afgestudeerde en niet per beginnende student, wordt gefluisterd dat een universitair diploma aan waarde verliest.

'Geen enkele professor of universiteit zal luidop durven zeggen dat ze mensen doorlaten die het niet verdienen, maar het is een onvermijdelijk gevolg van die nieuwe regels', zegt de Vlaamse professor Geert Buelens, die Nederlandse Letterkunde doceert aan de Universiteit Utrecht. 'Het is goed om sociaal zwakkere groepen de kans te geven om universitaire studies te beginnen, maar je kan niet vermijden dat ook intellectueel zwakkeren hun kans wagen. En dan krijg je nivellering. Meer universiteitsstudenten, dat verdient alleen een hoeraatje als de gemiddelde intelligentie op één jaar even hard is gestegen. En dat zou me verbazen.'

Ook filosoof Ignaas Devisch van de Universiteit Gent constateert dat 'de stap naar de universiteit voor velen te groot is'. 'Het is dan niet de juiste keuze om het universitaire niveau aan te passen', zegt Devisch. 'Een universiteit moet zo democratisch mogelijk zijn, maar moet ook haar minimum normen bewaken.'

Volgens O-zon, een vereniging die pleit voor traditioneel onderwijs, daalt het onderwijsniveau wel degelijk. En dat probleem begint al in het basisonderwijs. 'Als een leerling het niveau niet aankan, veranderen ze het leerplan', zegt Marc Hullebus van O-zon. 'Het zegt toch genoeg als een universiteit al een verplichte taalcursus in het leven roept (UHasselt, nvdr.) . Vroeger moest je een diploma behalen, nu krijg je het.'

De Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding (VCLB) nuanceren die kritiek. 'Er zijn inderdaad TSO-richtingen die focussen op een beroep, maar andere hebben fysica- en wiskundevakken die ook naar ASO-normen erg zwaar zijn', zegt Annelies De Graeve van de VCLB. 'Veel mensen zien het TSO als één pot nat, maar er zijn wel degelijk grote verschillen.'

De koepel van het katholieke onderwijs juicht de doorstroom van TSO-leerlingen naar de universiteit zelfs toe als ze uit de zwaardere richtingen komen. Ook bij de onderwijsvakbond VSOA zien ze geen problemen. 'De vraag is vooral uit welke richtingen ze komen en naar welke richtingen ze gaan', zegt Luc Vandenbosch van VSOA. 'Als ze hun kans wagen als dokter of als rechtenstudent, kan dat problemen geven. Maar er zijn veel TSO-richtingen die wél een goede voorbereiding zijn op bijvoorbeeld ingenieursstudies.'


Blog DS, 08-09-2009 (Koen Baumers)

Believing Bart
17th September 2009, 14:36
Als dat ook zo is voor de hogescholen... dan zal het niveau in Vorselaar dit academiejaar ... (puntje puntje puntje)

Gertjan.Buyle
18th September 2009, 10:03
Ik vind dat de academische wereld toch wat snobistisch reageert. Ik begrijp echter dat zij zich wat terughoudend opstellen ten aanzien van (te) veel studenten. Volgens mij is het net goed dat meer jonge mensen de kans krijgen om te studeren, iets wat 50 jaar geleden was weggelegd voor enkele 'gelukkigen'. (Interessante lectuur over dit onderwerp kan je onder andere vinden in het pas verschenen boek ‘Hoe was’t op school jongen?’ van Paul Janssenswillen.) Doch vind ik dat vanuit het secundair onderwijs de stap naar hoger onderwijs grondiger dient te worden voorbereid. Sommige scholen voeren een actief beleid om hun zesdejaars te laten kennismaken met het hoger onderwijs, verschillende richtingen, hun eigen capaciteiten en interesses,... In het bijzonder denk ik aan het college in Hasselt waar men een lesuur per week uittrekt om hun zesdejaars grondig voor te bereiden op de toekomst. Ik merk wel op dat ik een hekel heb aan de 'laat –ik-het-eens-proberen' mentaliteit. Deze mentaliteit heerst niet enkele bij de starters maar wordt mede-instant gehouden door de hogescholen en universiteiten die immer trachten zoveel mogelijk studenten aan te trekken. Het leerkrediet is dan ook een poging om deze mentaliteit in te dijken. Of dit een doeltreffende strategie is, betwijfel ik toch...

Barst
25th September 2009, 02:12
Franstalige hogescholen weigeren onwettig inschrijvingen


BRUSSEL - Een aantal Franstalige hogescholen beperken zonder wettig motief inschrijvingen omdat ze financieel niet in staat zijn het hoofd te bieden aan de stijging van het aantal studenten. Dat klaagt de Franstalige studentenkoepel FEF (Fédération des Etudiants Francophones) aan in een brief aan minister van Hoger Onderwijs Jean-Claude Marcourt.


Een aantal hogescholen stelt toelatingsvoorwaarden die onder meer gekoppeld zijn aan het aantal beschikbare plaatsen, of beperkt de plaatsen om infrastructuur- en veiligheidsredenen.

Dat gaat in tegen het decreet van de Franse Gemeenschap, dat expliciet de vrije toegang voorziet van studenten in de school van hun keuze. Het toegekende budget aan de hogescholen werkt echter volgens het principe van de gesloten omslag en volgt enkel de gezondheidsindex, terwijl de hogescholen geconfronteerd worden met een sterke toeloop.


Blog DS, 25-05-2009 (VKB)

deandevolder
26th September 2009, 22:56
Volgens mij heeft de economische crisis ook een sterke invloed op de stijging,
Het is tenslotte dan ook de ideale moment om te gaan studeren, omdat er enorm veel ontslagen zijn, dus weinig werk, en keuze genoeg bij de werkgevers. Deze kiezen dan uiteraard een werknemer die ervaring heeft.

Heel veel werkgevers vragen dus ervaring ofweg een bachelor diploma, dit hoeft dan zelfs niet noodzakelijk een bachelor zijn in het vak zelf, maar dan weet de werkgever dat de werknemer wel een behoordelijke educatieve achtergrond heeft.

Tenslotte versplinteren de beroepen meer en meer in vakjes(segmenten)
omdat we de kwaliteit steeds beter en sneller willen.
ten gevolge van het jachtige leven in deze maatschappij

DieterVerheyen
27th September 2009, 09:45
Beste Dean

Door de economische crisis neemt iedereen het zekere voor het onzekere. Jobs bij overheidsinstanties hebben daardoor uitermate hoog gescoord. Nog nooit zijn er zoveel open sollicitaties geweest dan dit jaar.
Toch even een voetnoot bij het beroep leerkracht...
Nu er een groot gat is in de begroting (eveneens toegewijd aan de economische crisis, maar laat ons over deze onzin verder niet uitweiden...) is men van plan om een deel van de leerkracht zijn loon in te vorderen om het gat terug op te vullen. (zodat de politieke instellingen het op hun beurt kunnen vergroten??? :doh: )
In elk geval betekent dit dat wij de dupe worden van het onverantwoord omgaan met geld. De enige geldige reden die ik me voor de geest zou kunnen halen voor deze ondoordachte sanctie om geld in het laatje te brengen is dat men er nog steeds vanuit gaat dat leerkrachten veel verdienen voor de 22 uurtjes die ze in een week dienen te werken. Dat is volgens vele toch ruim overbetaald. Men vergeet echter wel dat we meer uren in een week kloppen dan een doorsnee werkman, met al ons voorbereidings- en verbeterwerk.

Ik denk dat dit laatste nog velen zullen afschrikken om alsnog leraar te worden. Het is dus afwachten wie echt de stap naar het onderwijs wil zetten...

Alvast wil ik wel iedereen veel succes wensen in hun studies aan de KHK in Vorselaar.



DieterVerheyen

Femke.Van.Dyck
6th October 2009, 19:10
Zelf vind ik het een heel goed idee, dat meer studenten zich inschrijven voor een hogere opleiding. Zo krijgt (zoals Gertjan.Buyle al aanhaalde) echt iedereen de kans om verder te studeren.
Maar toch zijn er altijd studenten die aan een richting beginnen met de mentaliteit van “Als ik het toch niet aankan, kan ik nog altijd iets anders gaan doen of gaan werken” .
Maar daar heeft onze overheid ook al voor gezorgd dat deze studenten niet eindeloos kunnen blijven overschakelen. Met de zogenaamde studiepunten.
Maar toch zou ik het geen slecht idee vinden om leerlingen die zich inschrijven bij een universiteit of hogeschool, een algemene basiskennis test moeten afleggen (bijvoorbeeld: een taaltest voor de opleidingen logopedie, communicatiewetenschappen,.. ). Hierbij kan men dan immers al zien of een richting haalbaar is voor een student, of er eventueel al problemen zijn. Zo kan men dus vroegtijdig (voor de opleiding begint) al studenten adviseren om iets anders te doen.

Maar dat het niveau zou dalen bij een toename van studenten lijkt me onwaarschijnlijk. Er zijn allerhande factoren waardoor meer studenten zich inschrijven. Zo was er in 1991 een babyboom geweest, met het gevolg dat er nu dus meer studenten zijn ingeschreven op een universiteit of hogeschool. Het is dus niet dat die leerlingen dommer zijn.

Ook vind ik dat het niveau gewoon niet MAG dalen! Dit omdat als men bijvoorbeeld het niveau voor geneeskunde laat dalen, dit later fatale gevolgen kan hebben.
Ik vind dus dat de media overdrijft en dat professoren gewoon hun lesniveau moeten blijven behouden!