PDA

Bekijk de volledige versie : Brabants boven


Barst
28th August 2009, 16:31
Brabantse tussentaal boven


De Brabantse tussentaal, een gesproken omgangstaal die het midden houdt tussen Brabantse en Antwerpse varianten, gaat alsmaar meer domineren en dringt het Standaardnederlands terug naar erg formele situaties.


Ze rukt op in populaire series en andere tv-programma's. Maar ook bij jonge hoogopgeleiden. De Brabantse tussentaal verdringt in alsmaar meer situaties het Standaardnederlands als omgangstaal.

Dat blijkt uit studies van de on-derzoeker Nederlandse Taalkunde Andries Geeraert (VUB) en de student Marc Deconinck.

De Brabantse tussentaal, ook wel eens het Verkavelingsvlaams genoemd, ontwikkelde zich vanaf de jaren 1960 uit Brabantse dialecten en regiolecten. De afstand tot het Standaardnederlands is aanzienlijk maar ook weer niet vreselijk groot, omdat de dia- en regiolecten van dat kerngebied een belangrijke invloed hebben gehad op het Standaardnederlands.

Daardoor is die tussentaal, die het sterkst staat in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant, ook verstaanbaar voor Oost- en West-Vlamingen en Limburgers.

Om het oprukken van die tussentaal te meten, ondervroegen de onderzoekers 280 jonge (25-35) enoudere (55-65) hoogopgeleiden uit de vijf provincies. De vraag was welke taal ze aanvaardbaar achten in verschillende situaties, van heel informeel tot bijzonder formeel: met vrienden op café, met collega's op het werk, met een leeftijdsgenoot uit een andere provincie die men net heeft leren kennen, en bij een presentatie.

De verschuivingen zijn duidelijk.

Voor formele presentaties en lezingen vindt men het Standaardnederlands nog altijd aangewezen, maar de jongeren keuren het gebruik van de Brabantse tussentaal daarvoor niet meer af. De ouderen wel.

Voor contacten met een leeftijdsgenoot uit een andere provincie vinden de ouderen het Standaardnederlands absoluut aangewezen, de jongeren verkiezen de tussentaal, zeker die uit het kerngebied Vlaams-Brabant en Antwerpen. Limburgers accepteren die tussentaal, Oost- en West-Vlamingen in mindere mate of niet.

In informele omstandigheden beginnen jongeren uit het kerngebied Vlaams-Brabant en Antwerpen het Standaardnederlands zelfs ongepast te vinden.

West-Vlaanderen en Limburg verkiezen voor informele situaties - contacten onder vrienden en collega's - het regiolect. In ontmoetingen waarin mensen uit andere provincies waren betrokken, verkiezen de oudere hoogopgeleiden uit die provincies de standaardtaal. Maar jongere Limburgers en in mindere mate de jonge West-Vlamingen vinden de Brabantse tussentaal ook al 'aanvaardbaar' voor zulke contacten.

De onderzoekers verwachten dat de Brabantse tussentaal het Standaardnederlands steeds verder zal terugdringen, tot die standaardtaal alleen de norm blijft voor de erg formele gesproken communicatie.

De onderzoekers 'verwachten' dat. Ze blijven beschrijvend en neutraal. Anderen 'vrezen' dat.


DS, 28-09-2009 (Guy Tegenbos)

Barst
28th August 2009, 16:33
Zo klinkt het Brabants


Een tekst in de gesproken Brabantse tussentaal die gehanteerd werd in het onderzoek.

'Is iedereen zijne computer opgestart? Werkt'em overal goe? OK! Probeert dan is van twee keer met uwe rechtermuisknop op da balkske beneën te drukke. Dan opent ge da venster da links begint te flikkere en dan drukt ge terug twee keer met de muis. Ge moet da nu ni elke keer doen maar vor den eerste keer is da wel aan te rade. Dan gaan we nu is gaan kijken in ons postvak.'


DS, 28-09-2009

wim leenaerts
29th August 2009, 11:29
Van de taal gebruikt in het voorbeeld ben ik ook geen voorstander, maar met een iets 'mildere' variant heb ik eerlijk gezegd geen probleem. Ik hoor toch wel bij die jonge groep die die tussentaal in bepaalde formele situaties vind kunnen. Je hoort zo vaak dat taal evolueert, wel is dat ook niet zo'n evolutie? En is dat dan per se negatief? Wat is tenslotte het doel van het Standaardnederlands (of heb hebben van een standaardtaal)? Toch dat iedereen over een taalvariant beschikt waarmee hij zich overal en in elke situatie verstaanbaar en gepast kan uitdrukken? Als iedereen de Brabantse tussentaal verstaat en de meerderheid verkiest het ook om die variant te spreken, lijkt het me bijna vanzelfsprekend dat die variant de huidige standaardtaal gaat vervangen.

Trouwens, al dat ge-je en ge-jij,
dat hoeft voor mij zeker niet,
geef mij maar gewoon ge en gij :cool: