PDA

Bekijk de volledige versie : Bassen maken Pukkelpop luid


Barst
22nd August 2009, 15:35
Bassen maken Pukkelpop luid


BRUSSEL - Er moet een nieuwe wet komen op geluidsoverlast. Op Pukkelpop spelen alle bands ver boven de wettelijke norm. Tenminste als je hun decibels realistisch meet.


Volgens Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine is het aantal decibels op zijn festival streng gelimiteerd. Dat klopt min of meer. Festivals mogen tot 100 decibel produceren, wat een uitzondering is op een koninklijk besluit van 1977 dat de grens voor elektrisch versterkte muziek op 90 decibel legt.

Donderdag mat De Standaard met een decibelmeter een aantal bands op. Gemeten naar de huidige wettelijke normen bleven de meeste bands tussen 98 en 105 decibel. Dat bevestigt wetenschappelijk onderzoek dat de UGent de voorbije jaren en zelfs maanden uitvoerde op Vlaamse festivals.

Maar de wetgeving is verouderd, zegt ook professor Bart Vinck van de UGent. Ze meet geluid op binnen de 'spraakzone', dat wil zeggen tussen 250 en 8.000 Hertz. Daardoor worden lage tonen, die we niet gebruiken in ons spreekregister, niet meegeteld. Die tonen situeren zich tussen 20 en 100 Hertz.

Een meting die er de lage tonen bijneemt, is veel realistischer, omdat eigentijdse popmuziek veel meer en beter de bastonen kan opnemen en weergeven dan in de jaren zeventig. Wetenschappelijk onderzoek gaf tot dusver enkel cijfers weer die binnen de wet klopten, en de lage registers dus buitensloot.

Realistisch gemeten ziet het decibelplaatje op Pukkelpop er heel anders uit. De meeste groepen spelen tussen 110 en 125 decibel aan. Sommige bands (Deftones, My Bloody Valentine) haalden donderdagavond pieken van 128 decibel, wat overeenkomt met het lawaai van twee straaljagers.

Een dergelijke meting toont aan dat de geluidsproblematiek, die de afgelopen maanden steeds meer weerklank krijgt, niet enkel voor het gehoor gevaar oplevert. De trillingen van de lage tonen vormen een bedreiging voor het cardiovasculair systeem van elke bezoeker, meent Vinck.

Tegelijk hebben uitgerekend die bastonen, die bij uitstek opduiken in dj-muziek, een grote aantrekkingskracht op de bezoekers. Tot dusver wilden beschermende acties, onder meer door het uitdelen van oordopjes, de jongeren vooral bewust maken van het gevaar. Men ziet geluidsoverlast nog te veel in functie van de omgeving, en niet van de mensen', aldus professor Vinck.


DS, 22-08-2009 (Peter Vantyghem)

jan voorspoels
24th August 2009, 12:29
[QUOTE=Barst][B]Bassen maken Pukkelpop luid
Tot dusver wilden beschermende acties, onder meer door het uitdelen van oordopjes, de jongeren vooral bewust maken van het gevaar. Men ziet geluidsoverlast nog te veel in functie van de omgeving, en niet van de mensen', aldus professor Vinck.
[/QUOTE]


Er is één organisatie (een jongerenbank) die op pukkelpop sporadisch oordopjes uitdeelt.

Er is één stand ( van een tijdschrift) waar oordopjes te verkrijgen zijn aan € 12.00/paar. (veel te veel naar mijn weten)

Professor Vinck heeft naar mijn weten gelijk dat het ook aan de persoon in kwestie ligt. Maar hij had zich beter moeten informeren, voordat hij deze uitspraak deed. Als er massaal en gratis oordopjes worden uitgedeeld, pas dan zullen de mensen zich meer en meer bewust worden.


Ik steun mijn stellingen op het feit dat ik zowat op elk festival aanwezig ben, als medewerker bij een radiozender uit de hoofdstad ;)

cheers