PDA

Bekijk de volledige versie : Het gordijn is gescheurd


Barst
11th August 2009, 15:14
Het gordijn is gescheurd


Teheran, 4 juni. Het is mijn derde avond in de Iraanse hoofdstad en ik zit uit te rusten in de binnentuin van ons hotel, dat zich vlakbij Ferdousi Square bevindt. “Mousavi! Only Mousavi!” hoor ik een jongeman roepen. Zijn stem klinkt hoopvol en vastberaden.


Teheran, 21 juni. Na een reis van twee weken door de provincie zijn we opnieuw in de hoofdstad. Het hotel verlaten is geen optie: de situatie is te ontvlambaar. Om negen uur wordt de grimmige stilte doorbroken door een meisjesstem die luid “Allahuuu Akbar!” schreeuwt. Algauw gaat de kreet van huis tot huis en staat de hele wijk rond Ferdousi Square in vuur en vlam.

Het contrast tussen de hoopvolle stem van de jongeman aan het begin van mijn verblijf en de hartverscheurende kreet van het meisje in de duisternis van Teheran vat de indruk samen die mijn tocht door Iran in juni 2009 op mij heeft achtergelaten: ik heb het gevoel dat ik door twee verschillende landen heb gereisd. Er is het Iran van voor 12 juni, en er is het Iran dat sinds de presidentsverkiezingen in lichterlaaie staat. Tijdens de twee weken voor de verkiezingen sprak ik ontelbaar veel Iraniërs die na de koude winter onder president Ahmadinejad in Mir-Hossein Mousavi het begin van een nieuwe Iraanse lente zagen.Toegegeven, klonk het regelmatig, ook Mousavi is goedgekeurd door het regime en zó ingrijpend zal het land niet veranderen, maar we zijn bereid om een systeem dat we afkeuren te tolereren in ruil voor een beetje vrijheid. Na 12 juni werd alles anders: in alle steden waar ik kwam was er niet alleen verzet tegen Ahmadinejad maar óók tegen het systeem en de geestelijke leider. De haast lachwekkende manier waarop de verkiezingsuitslag werd vervalst heeft de bereidheid om met Mousavi als president de grillen van het regime te tolereren doen omslaan in een volkswoede die sinds het ontstaan van de Islamitische Republiek in 1979 ongezien is. Vóór 12 juni heette de keuze tussen Mousavi en Ahmadinejad voor sommigen nog een keuze tussen ‘slecht’ en ‘slechter’. Vandaag is Mir-Hossein voor dezelfde mensen een held geworden.

Een van de grootste fouten die het regime tijdens de nacht van 12 juni heeft gemaakt is dat het de Iraanse bevolking diep heeft beledigd: amper twee uur na het sluiten van de stemhokjes werd meegedeeld dat Ahmadinejad de onbetwiste winnaar was. Iraniërs zijn een trots volk, en dat het regime miljoenen van hun stemmen negeerde en hen dus als idioten behandelde, zullen ze niet zomaar vergeten. De opperste geestelijke leider Ali Khamenei deed daar nog een schepje bovenop: hij zei dat de overwinning van Ahmadinejad het vertrouwen van de bevolking in de Islamitische Republiek duidelijk had gemaakt. Het omgekeerde is het geval: miljoenen Iraniërs zijn hun vertrouwen definitief kwijtgeraakt. Precies dat is de belangrijkste politieke aardverschuiving die in Iran op dit moment aan het plaatsvinden is: de Islamitische Republiek heeft haar legitimiteit verloren. De veelgestelde vraag of er in Iran een revolutie op komst is, is daarom overbodig: die revolutie vindt op dit eigenste moment al plaats. Wat begon als protest tegen een gemanipuleerde overwinning van president Ahmadinejad is uitgemond in steeds verder uitdijend verzet tegen de Islamitische Republiek als systeem én tegen de opperste geestelijke leider Ali Khamenei. “Marg bar rahbar” - dood aan de geestelijke leider - hoorde ik zondagavond iemand roepen op een dak in Teheran, en velen herhaalden zijn tot voor kort ondenkbare kreet. Nog belangrijker als revolutionair teken aan de wand dan het straatprotest is de interne verdeeldheid binnen het regime tussen hardliners en hervormingsgezinden. “Rafsanjani is een van de steunpilaren van de Islamitische Revolutie,” zei een geestelijke me in Qom. “Dat hij door Ahmadinejad zo zwaar werd beledigd en daarbij steun kreeg van Khamenei, betekent het begin van het einde van de Islamitische Republiek.” Die uitspraak kwam er twee dagen voor de verkiezingen, en ik kon toen niet vermoeden hoe profetisch de woorden van de man waren.

Dertig jaar lang heeft de Islamitische Republiek haar politieke koers uitgestippeld op een golf van ambiguďteit: Iran is een theocratie, maar, zo werd daar altijd graag aan toegevoegd, wel een theocratie waar mensen om de vier jaar hun stem kunnen uitbrengen. Het was een van de weinige democratische vrijheden waar de Iraanse bevolking af en toe kon van proeven. Op 12 juni 2009 is ook dat recht hen afgenomen, en het gevecht dat miljoenen Iraniërs deze dagen voeren is een gevecht voor een einde van de ambiguďteit en een begin van ondubbelzinnige vrijheid.

Het Iraanse regime heeft op 12 juni zichzelf de doodsteek gegeven, en niets zal ooit nog hetzelfde zijn in Iran, zélfs als Ahmadinejad dan toch aan de macht zou blijven. Het is ondenkbaar dat miljoenen strijdvaardige jonge Iraniërs nog langer tolereren dat hij dure woorden als ‘vrijheid’ en ‘rechtvaardigheid’ gebruikt nadat hij de demonstranten ‘stof’ en ‘hooligans’ heeft genoemd en zijn troepen Neda Agha-Soltan koelbloedig laat afknallen. Zeventig procent van de Iraanse bevolking is jonger dan dertig jaar. Zij zijn de kinderen van de generatie die de Islamitische Revolutie teweegbracht en daar vandaag onder te lijden hebben; ze zijn de Facebook- en Twittergeneratie en ze snakken naar vrijheid en contact met het Westen. Niemand, geen duizenden ayatollahs en geen tienduizenden Basiji, kan hun strijd stoppen; niemand kan het lied dat ik hen dagelijks in Iran hoorde zingen negeren:

“Onze handen zouden de woestijn van onze ongeletterdheid water moeten geven, het hart van de mensen die in deze woestijn leven is dood, onze handen zouden het gordijn dat ons zicht belemmert moeten scheuren.”

Het gordijn van de Islamitische Republiek Iran is op 12 juni 2009 definitief gescheurd, en daarachter ligt een nieuw begin.


Blog DS, 02-07-2009 (Ann De Craemer)

Barst
12th August 2009, 14:32
Europa, maak dat Iran Mousavi niet opruimt


De kans dat de Iraanse oppositieleider Mousavi wordt gearresteerd, wordt steeds groter, zegt AFSHIN ELLIAN. Europa moet voorkomen dat dit gebeurt. 'Het is van belang dat de Europese Unie Iran waarschuwt voor de consequenties van die daad.'


Op de site van Green Freedom Wave staat een citaat dat de kern van de Iraanse politieke situatie aangeeft: 'De afspraak was dat wij het islamitische Japan zouden worden. Nu zijn we op weg om het islamitische Noord-Korea te worden en als Ahmadinejad president wordt, dan zullen we het islamitische Zimbabwe worden.' Mostafa Tadjzadeh, onderminister ten tijde van president Khatami, werd zoals velen een dag na de verkiezingen aangehouden. Hij zit in de Ewin-gevangenis.

In Teheran worden politieke gevangen gedwongen om in het openbaar valse bekentenissen af te leggen. Abtahi, de vicepresident onder Khatami, eiste van de rechter de zwaarste straf op hem toe te passen, in de zwartste stalinistische en maoďstische traditie. Al weken geleden werd het duidelijk dat het land aan de vooravond van grote zuiveringen staat. Ook de inlichtingendiensten van Iran worden hieraan onderworpen. Niet alleen de minister voor inlichtingenzaken is afgezet, maar met hem zijn tientallen topfiguren van dat ministerie ontslagen. Het zijn allemaal geen fijne figuren. Maar toch geeft dit proces aan hoe de huidige machthebbers geen kritisch geluid, zelfs van de zijde van hun vrienden, kunnen dulden. Wie zijn die machthebbers?

Volgens Iraanse en internationale bronnen geeft Modjtaba Khamenei (de zoon van de leider) namens zijn vader leiding aan het centrum van de macht in Iran. Dit zijn ze: een paar apocalyptische ayatollahs, de opperbevelhebber van de Revolutionaire Garde, vertegenwoordigers van de inlichtingendiensten, de rechterlijke macht, Basij (militie), Ahmadinejad, de stafchef van de Iraanse strijdkrachten, en misschien nog een paar anderen ingewijden.

De vertoning van showprocessen was eigenlijk het startsein van een nieuwe fase. Deze processen hebben geen enkele indruk gemaakt op het volk. Maar ze waren vooral gericht op het effect bij vier mannen: Rafsanjani (de tweede man van het regime), Khatami (oud-president), Karoubi en Mousavi, de twee tegenkandidaten. Zij moesten inzien wat hun te wachten staat: de dreiging onteerd, ontkleed, in een pyjama gehesen als spion van de westerse machten, tentoongesteld te worden. Daarom wordt bijna elke dag door allerlei figuren en organen die deel zijn van het islamitische establishment de berechting van vooral Mousavi geëist. Een aantal parlementsleden heeft al aangifte gedaan tegen Mousavi. Ook op internet zijn aangiftes te vinden (die men alleen hoeft te ondertekenen) tegen Mousavi. De vraag is: welk orgaan gaat de tegenstanders van het regime arresteren?

De broer van president Khatami, Mohammad Reza Khatami, onthulde afgelopen zaterdag dat de personen die tot nu toe gearresteerd zijn, in de eerste instantie niet werden aangehouden door de rechtelijke macht of zelfs de inlichtingendiensten. Ze werden aangehouden door de Revolutionaire Garde. Hij noemt zelfs hun kazerne in Teheran: de Tharallah kazerne. De Revolutionaire Garde beschikte al lang over een algemeen geformuleerd arrestatiebevel, aldus Khatami. Een aantal dagen geleden meldden verschillende bronnen in Teheran mij dat Khamenei, de 'Supreme Leader' van Iran, het bevel dan wel toestemming heeft gegeven voor het arresteren van Mousavi. Twee personen zijn uitgerust met deze bevoegdheid: de opperbevelhebber van de Revolutionaire Garde en de hoofdaanklager van de revolutionaire rechtbank in Teheran. Zij zijn vrij te beslissen wanneer en hoe ze de arrestatie willen uitvoeren.

De machthebbers zijn de demonstraties zat. Het moet afgelopen zijn, menen zij. Om dit te realiseren moet Mousavi worden opgeruimd. De keerzijde hiervan is het gevaar dat de arrestatie van Mousavi tot meer verzet kan leiden en het regime zal dwingen tot massaal bloedvergieten. De oppositie zal hierdoor voor lange tijd worden onderdrukt. Het is daarom van belang dat de Europese Unie Iran waarschuwt voor de consequenties van de arrestatie van Mousavi.

De Europese Unie spreekt niet met één mond. Duitsland, Frankrijk en Nederland, drie landen met duidelijk standpunten over het regime in Teheran, moeten gezamenlijk verklaren dat de arrestatie van Mousavi onaanvaardbaar is en zich niet storen aan het verwijt dat zij zich mengen in de binnenlandse aangelegenheden van Iran. De toekomst van Iran is van mondiaal belang. En daarom is het ook van belang dat de secretaris-generaal van de Verenigde Naties een speciale onderzoeker naar Iran stuurt om de ernstige schendingen van de mensenrechten te onderzoeken.

De boodschap moet helder zijn: Mousavi mag niet worden gearresteerd. Gebeurt dat wel, dan zijn in Iran Zimbabwaanse toestanden uitgebroken. Met dit verschil dat Iran geopolitiek aanzienlijk belangrijker is dan Zimbabwe.

Afshin Ellian is hoogleraar en verbonden aan de rechtenfaculteit van Universiteit Leiden.


DS, 12-08-2009