PDA

Bekijk de volledige versie : Nu officieel: homo's genezen gaat niet


Barst
6th August 2009, 13:34
Nu officieel: homo's genezen gaat niet


Therapie om homoseksuelen te veranderen in hetero's werkt niet. Dat heeft de Amerikaanse vereniging van Psychologen, de APA, geconstateerd in een rapport. De 150.000 leden van de vereniging zouden hun klanten de therapie dus ook niet langer moeten aanbieden, besloot de APA op het jaarlijks congres.


Schade

In het rapport staat dat de therapieën om seksuele voorkeur te veranderen zelfs schade kunnen aanrichten. "Studies wijzen uit dat mensen hooguit leren om hun gevoelens te negeren en niet in te gaan op homoseksuele verleidingen", aldus onderzoekster Judith Glassgold. Volgens haar kan de therapie leiden tot depressie en zelfs tot suïcide.


Vragen

Glassgold bleef na de bestudering van 87 onderzoeken uit de periode van 1960 tot 2007 met veel vragen zitten. "Helaas bevatten veel onderzoeken belangrijke fouten in de opzet", aldus Glassgold. In veel gevallen is niet onderzocht bij wie de therapie werkt, hoelang het werkt en wat de gevolgen voor de psyche op lange termijn zijn.

De APA beschouwt homoseksualiteit sinds 1975 niet meer als ziekte. In het conservatieve Amerika bieden veel therapeuten echter programma's aan om van homoseksualiteit af te komen.


Blog HLN, 06/08/09 (anp/mvl)

Stefanie.Van.Rumste
2nd November 2009, 19:12
Dit is iets wat ik niet snap. Als mensen homoseksueel zijn, is dat toch hun eigen keuze?
Waarom moeten wij deze keuze gaan beïnvloeden met therapie en dergelijke. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig?
Deze mensen die dit onderzoek hebben opgestart staan niet open voor zulke zaken. Ze blijven leven in hun "conservatieve/traditionele wereld".
Ik ben persoonlijk al blij dat ze sinds de jaren '70 homoseksualiteit niet meer bestempelen als ziekte.

Dit artikel maakt nog maar eens duidelijk dat het nog steeds moeilijk blijft om jezelf te zijn, zonder dat daar vooroordelen aan te pas komen. Niet alleen in het conservatieve Amerika maar ook in België. We moeten leren om mensen hun keuzes te accepteren en te respecteren.

Véronique.Segers
2nd November 2009, 20:26
Ik ben heel blij dat de APA homoseksualiteit eindelijk niet meer als een ziekte beschouwt.
Eén van de biologische theorieën over het bestaan van homoseksualiteit zegt dat de sommige delen van de hersenen tijdens de ontwikkeling van de foetus bij de aanwezigheid van testosteron anders ontwikkelen dan bij de afwezigheid ervan. Hierdoor zijn er dus verschillen in de seksuele voorkeur.
Ik kan er dus niet bij dat sommige mensen denken dat ze een seksuele voorkeur kunnen veranderen. Dat is dus hetzelfde als dat je zou zeggen om je huidskleur te veranderen... Dat kan toch ook niet!
Laat homo's en lesbiennes toch zijn wie ze zijn.

Anne Van den Bosch
3rd November 2009, 11:44
Homoseksualiteit is geen ziekte, dat is al een geluk duidelijk in het artikel vermeld! Ik vind het verschrikkelijk dat er op die manier over homo's zou gedacht worden!!
Je krijgt niet opzettelijk gevoelens voor iemand anders, en die gevoelens onderdrukken, helpt niet... Je kan gevoelens voor iemand overwinnen, maar ze ontlopen, biedt geen uitweg, want als je de persoon in kwestie nog een keer opnieuw zou tegenkomen, is de kans groot dat die gevoelens opnieuw oplaaien...
Het feit dat sommige mannen zich tot andere mannen aangetrokken voelen, of vrouwen tot andere vrouwen, is niets ongewoon. Homo's of lesbiennes kunnen toch ook samen een heel gelukkige relatie opbouwen...

Jarrik.Fransen
3rd November 2009, 18:59
Ik vind het echt belachelijk dat er zelfs mensen zijn die zelfs zo'n onderzoek durven starten. Er is helemaal niets mis met homoseksualiteit! Homo's & lesbiennes zijn net zoals hetero's, gewoon mensen, maar hebben gewoon een andere seksuele voorkeur! Laat homo's en lesbiennes gewoon zijn wie ze zijn!

Maar zoals Véronique eerder vermelde, ben ik ook blij dat de APA homoseksualiteit (eindelijk) niet meer als een 'erge' ziekte beschouwt! Dat is toch al een stap in de goede richting, niet?

Sanne.Goovaerts
4th November 2009, 11:33
Ik wist niet eens dat de mensheid bezig was met het uitproberen van zulke therapieën. Dit vind ik gewoonweg schandalig! Ik heb homoseksualiteit nooit als een ziekte beschouwd. In mijn vriendenkring zitten een aantal homoseksuele jongeren en het zijn ook gewoon maar mensen hoor. Het is zoals Anne zegt, je beslist niet op wie je verliefd wordt en op wie niet. Het enige wat je kan doen is je gevoelens proberen te onderdrukken, maar waar ben je dan mee bezig? Het is duidelijk dat voor een aantal mensen homoseksualiteit nog taboe is, maar komaan mensen… we leven in de 21ste eeuw!