PDA

Bekijk de volledige versie : Tinnitus: 'Elk woord doet pijn'


Barst
22nd July 2009, 14:00
'Die kwaal beheerst mijn hele leven: elk woord doet pijn'


ESSEN - Dietrich Hectors (29), een doctor ingenieur uit Essen, kon het gesuis in zijn oren -een gevolg van te luide muziek- niet meer aan en stapte vrijdag uit het leven.


'Wij wisten dat hij er last van had, maar niet dat het zo erg was', zegt Hannelore Hectors, de zus van Dietrich. 'Wij -mijn vader, moeder en broer- beseffen dat dit voor hem de enige oplossing was. Hij heeft alles geprobeerd om terug te vechten. Hij kende ook alles van zijn aandoening, probeerde op internetfora mensen met dezelfde oorziekte te helpen. Maar hij wist dat het alleen maar erger zou worden.'

Dietrich kreeg tinnitus, een vorm van oorsuizingen waarbij iemand geluid hoort dat er niet is, en hyperacusis, overgevoeligheid voor lawaai. Als liefhebber van hardrock en metal had hij zich blootgesteld aan te luide muziek. In zijn afscheidsbrief waarschuwt hij andere mensen voor gehoorschade. Hij schrijft:

'Ik voel me ongelooflijk slecht... Ik kan moeilijk beschrijven wat ik voel. Maar ik ga het toch proberen uit te leggen. Beeld je maar eens in dat elk woord dat je zegt, pijn doet, en dat je met een constant fluitende stoomketel in je oren zit. Ik heb mijn leven drastisch moeten veranderen. Vroeger was ik een hypersociaal mens, elke avond op café of gezellig samenkomen met mensen. Nu zit ik thuis, eenzaam in de stilte.'

Dietrich beschrijft hoe hij de kwaal heeft opgelopen. 'Het is in trapjes gebeurd, steeds erger en erger.' Op zijn veertiende ontdekte Dietrichs muziek. Eerst hardrock, later metal. Op 20 november 1996 ging hij naar een concert van de metalband Sepultura. 'Vanaf de eerste noot hoorde ik dat er iets niet goed zat. De muziek stond veel te luid, ik voelde de gitaren en drums daveren in mijn oren. Zoiets luids had ik nog nooit meegemaakt. Maar ik was te koppig om weg te gaan.'

'Rond 24 uur was het optreden gedaan. Mijn oren tuitten als nooit tevoren. De dag erna wilde ik ontbijten, mijn moeder was al aan het afruimen. Telkens ze met bestek of borden iets anders raakte, deed dat verschrikkelijk veel pijn aan mijn oren. Volgens de huisarts had ik een geluidstrauma, veroorzaakt door blootstelling aan te veel lawaai. Langzamerhand minderde het gepiep in mijn oren, maar ik had aan het concert toch een licht blijvend gepiep overgehouden. Toen besloot ik voor mezelf dat het me nooit meer opnieuw zou overkomen. Ik zou altijd oorwatten meenemen naar fuiven en optredens.'

Dietrich studeerde verder voor ingenieur in Leuven. Hij speelde elektrische gitaar in een rock- en metalband waarmee hij in 2000 zelfs het podium van Marktrock haalde. Maar een woensdag in april 2003 veranderde zijn leven. Dietrich vergat zijn oorwatten in de haast om tijdig op de repetitie te raken. 'We speelden luid die dag. Toen we na de repetitie terug naar Leuven reden, suisden mijn oren loeihard. De dag erop werd ik wakker en hoorde ik alleen maar gepiep. Vele geluiden deden pijn. Een lopende kraan, een piepende deur, lachende mensen, docerende proffen, het sneed allemaal door merg en been. Ik besloot onmiddellijk te stoppen met de band. Voor de eerste keer in mijn leven moest ik afspraken afzeggen omdat het te pijnlijk was voor mijn oren.'

Dankzij medicatie werd het leven van Dietrich weer wat draaglijk. In de zomer van 2006 ging hij met zijn vriendin naar de Tieltse Feesten. 'We maakten aanstalten om naar huis te gaan en ver van de muziek deed ik mijn oorwatten uit. Toen gebeurde het plots. Vlakbij begon men vuurwerk af te steken. Tegen dat ik mijn oorwatten in had, waren we al een paar knallen verder. De dag nadien voelden mijn oren verschrikkelijk pijnlijk aan, alle geluid deed pijn.'

Na zijn doctoraat vond Dietrich een job bij OCAS in Zelzate, een onderzoekscentrum van ArcelorMittal en de Vlaamse overheid. Maar hij begon het geloof in het leven te verliezen.

'De pieptoon in mijn oren is nu voor het eerst écht ondraaglijk. Hij komt boven alles uit. Ondanks nog zwaardere medicatie doet ALLES pijn aan mijn oren, vooral mijn eigen stem. Ik kan niet communiceren, net op een moment dat ik er zoveel behoefte aan heb om met mensen te praten. Honderden keren heb ik teruggevochten, me in stilte gehuld, me asociaal gedragen, totdat er beterschap kwam. Maar er is ergens een grens. Die grens is bereikt.'

Wie het zelf moeilijk heeft en een luisterend oor zoekt, kan dag en nacht terecht bij Tele-Onthaal, op het gratis nummer 106. Of anders bij de Zelfmoordlijn: 02-649.95.55


DS, 22-07-2009 (Elke Mussche)

Barst
19th April 2010, 13:50
Sportpaleis plaatst oordopjesautomaat


ANTWERPEN - De uitbaters van de Lotto Arena en het Sport- paleis hebben oordopjesautomaten geplaatst. Een tussenoplossing, tot er wettelijke geluidslimieten zijn. ‘Nu kunnen geluidstechnici hun zin doen.'


‘Niet te harden.' Dat zeiden Grace Jones-fans over het oorverdovende geluid tijdens haar concert donderdagavond in de Lotto Arena. Het veel te luide concert was geen unicum, geven de uitbaters van de Lotto Arena en het Sportpaleis toe. ‘We hebben hier wel vaker een artiest of een geluidstechnicus die vindt dat hij moet overdrijven', zegt Peter Dobbels, de operationeel verantwoordelijke van de Lotto Arena en het Sportpaleis ernaast.

‘Na verschillende klachten van bezoekers hebben we donderdag twee keer aan de tourmanager van Grace Jones gevraagd of het iets zachter kon. Vooral de bassen stonden erg luid. De eerste keer ging de volumeknop een beetje naar links, de tweede keer werd onze vraag gewoon genegeerd.'

In het verleden had het Sportpaleis ook al met zulke problemen af te rekenen. ‘Ik herinner me een concert van Faithless', zegt Dobbels. ‘Mensen belden vanuit de zaal naar de politie omdat het geluid niet meer te harden was.'

Het probleem is dat de zaaluitbaters niets tegen lawaaierige technici kunnen beginnen. ‘Er is geen wettelijke begrenzing voor zaalconcerten. Buiten moet je je aan de regels houden. Maar de Lotto Arena is zo goed geïsoleerd dat er nauwelijks of geen omgevingslawaai is. Dus kunnen de mannen achter de knoppen gewoon hun zin doen.'

Volgens Dobbels zijn er gesprekken aan de gang met de Vlaamse minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege (CD&V). ‘Wij zijn vragende partij voor een geluidslimiet. Dan hebben we tenminste een stok achter de deur als we vragen of het iets minder hard mag.' Het debat over te luide muziek en eventuele gehoorschade woedt volop. Minister Schauvliege stelde eerder al een werkgroep samen nadat deze krant afgelopen zomer geluidsmetingen had gedaan op het muziekfestival Pukkelpop. Vooral wanneer het festival naar zijn climax ging, werden waarden van 125 dBC — dat ook delage bastonen meet — geregistreerd. Dat is het equivalent van een straaljager.

Omdat er voor zaalconcerten nog geen officiële regels zijn, moeten de uitbaters van de Lotto Arena en het Sportpaleis creatief zijn. ‘We hebben nu een overeenkomst gesloten met het Nederlandse Earproof. Dat bedrijf werkt al samen met de Gentse Vooruit en gaat eerstdaags oordopjesautomaten installeren in onze toiletten. Voor 2euro zullen de oren van de mensen beschermd zijn zonder dat er aan muzikale kwaliteit moet worden ingeboet.'

Eventjes werd gedacht aan gratis dopjes. ‘Maar we hebben toch voor betalende gekozen. Omdat we willen dat ze van goede kwaliteit zijn.' Die 2euro zal trouwens geen verloren investering zijn. ‘Concertgebruikers hoeven ze na het optreden niet weg te gooien.'


DS, 19-04-2010 (Jan Claeys)

Niels Olieslagers
27th April 2011, 21:58
[SIZE=4]Medicijn tegen tinnitus mogelijk
[/SIZE]
Amerikaanse wetenschappers hebben mogelijk de oorzaak van tinnitus, of oorsuizen gevonden. Het gehoorcentrum in de hersenen wordt zelf spontaan actief wanneer belangrijke, remmende verbindingsroutes geblokkeerd zijn. De onderzoekers denken dat hun vondst tot een medicijn kan leiden.
Patiënten die last hebben van tinnitus horen geluiden terwijl er geen externe bron is. Tussen de zes en twintig procent van alle volwassenen kampt met voortdurend lawaai in het hoofd. Voor 1 tot 2 procent is dat constant gefluit, gezoem, gesis of gebrom zo overheersend dat het de kwaliteit van leven ernstig beïnvloedt. Voorlopig is er nog geen behandeling voor.

In hun zoektocht naar een behandelingen stelden onderzoekers van de universiteit van Pittsburgh een groep muizen drie kwartier bloot aan snoeihard lawaai, dat te vergelijken was met ambulancesirenes. Een paar weken later kregen de beestjes, samen met muizen die niet aan dergelijk hels lawaai waren blootgesteld normale geluiden te horen die af en toe werden onderbroken.

De muizen die eerder aan het lawaai werden blootgesteld, reageerden in de pauzes tussen het geluid niet: zij konden blijkbaar geen moment van stilte meer onderscheiden en leden dus aan tinnitus. De andere muizen reageerden wel: zij werden angstiger omdat ze merkten dat er iets veranderde.

Cochleaire nucleus

Na dit experiment bestudeerden de wetenschappers plakjes weefsel van de cochleaire nucleus: de gehoorkern in de hersenstam. De kern van de aan het lawaai blootgestelde muizen reageerde veel sterker op elektronische stimulatie en blokkeerde receptoren die de zenuwbanen remden of juist prikkelden.

Toen de onderzoekers de productie van de boodschappersstof GABA, die de zenuwcellen afremt, blokkeerden, reageerden de hersenen van de muizen met tinnitus minder heftig dan die van gezonde muizen. Dat wijst er volgens de wetenschappers op dat de remmende zenuwbanen in de cochleaire nucleus bij oorsuizen al geblokkeerd zijn: verder blokkeren heeft geen effect.

Nu is dus aangetoond welke stof verantwoordelijk is voor de hyperactiviteit in de hersenen en de fantoomgeluiden produceert. De zoektocht naar een medicijn blijkt echter nog een uitdaging, aangezien het middel enkel op de boodschappersstof GABA moet ingrijpen en alleen in het gehoorcentrum mag terecht komen.

Bron:
Gazet Van Antwerpen
Link naar artikel (http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1041063/medicijn-tegen-tinnitus-mogelijk.aspx)

Ik kan dit onderzoek alleen maar toejuichen. Ik heb zelf al meermaals last gehad van gefluit in mijn oren na een avondje stappen en dat is enorm storend. Ik kan mij perfect voorstellen dat je leven volledig verpest is indien je permanente gehoorschade hebt. Alleen is het nu nog afwachten in hoeverre dit product effectief gerealiseerd zal worden.

Lien.Van.Bastelaer
29th April 2011, 09:42
Geen decibellimiet op festivals deze zomer


De festivalzomer van 2011 wordt er een zonder geluidsnorm. Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft haar plannen voor een nieuwe wet uitgesteld tot 2012 en bouwt mogelijk nog een paar overgangsjaren in. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Toen Schauvliege in januari haar voorstel bekendmaakte over een nieuwe geluidsnorm, brandde een gekibbel los. In haar voorstel maakte ze onderscheid tussen drie soorten evenementen, met een maximumlimiet van 100 decibel. De jeugd- en muzieksector noemde het voorstel onuitvoerbaar en hield vast aan de 103 dB die in een vrijwillig, sectorieel charter was overeengekomen.

In overleg met de sector ging het kabinet-Schauvliege opnieuw aan het werk. Nu blijkt volgens de kranten dat het denkwerk niet snel genoeg resultaat oplevert. In het Vlaams parlement liet Schauvliege weten dat ze een wet dit jaar niet meer klaar krijgt. Een nieuwe geluidsnorm komt er dus ten vroegste begin 2012. Er nadien wordt eventueel nog een overgangsperiode ingebouwd.

BRON: Nieuwsblad, 29 april 2011 (IVB)