PDA

Bekijk de volledige versie : 'Kraantjeswater is toch prima?'


Barst
10th July 2009, 14:38
'Kraantjeswater is toch prima?'


SYDNEY (AP, DS) - Het Australische Bundanoon noemt flessenwater een 'risico voor het milieu' en hangt voortaan aan de kraan.


'Als je even becijfert hoeveel het kost om dat water in die plasticflessen te bottelen, al die flessen naar de winkels te vervoeren, om niet te spreken over al dat plastic afval..., dan is het niet moeilijk te concluderen dat flessenwater een risico is voor het milieu', aldus een actievoerder, gisteren op de Britse radio BBC.

En zo komt het landelijke Bundanoon, in de Australische deelstaat New South Wales, even in het wereldnieuws. De Australische plattelandsgemeente heeft waarschijnlijk als allereerste plek op aard een verbod op flessenwater ingesteld. Bundanoon drinkt nu dus massaal van de kraan. Vrijwel iedereen, twee inwoners uitgezonderd, stemden voor het verbod. 'Waarom ook niet?' aldus een inwoner op de radio. 'Kraantjeswater is toch prima? Australië is toch geen ontwikkelingsland?'

John Dee, een van de initiatiefnemers, reageerde opgetogen: 'Dat 350 Australiërs in één ruimte het met elkaar eens raken, dat heb ik nooit eerder meegemaakt.'

Ook in de overheidsinstellingen van de deelstaat New South Wales is flessenwater verboden.

Bundanoons strijd tegen flessenwater begon jaren geleden, toen een frisdrankfabrikant uit Sydney het plan opvatte in Bundanoon water te gaan oppompen. Bewoners waren woest over het idee dat iemand hun water zou komen weghalen om het in Sydney te bottelen, en daarna weer aan hen te verkopen.

De bezoeker die in Bundanoon toch met een plastic flesje wordt opgemerkt, hoeft niet de toorn van de inwoners te vrezen. Van toeristen wordt dat getolereerd.

Al beloven de Bundanooners wél dat ze de toeristen zullen aansporen de waterfonteintjes in de straat aan te spreken.


DS, 10-07-2009 (iro)

Julie_07
10th July 2009, 21:16
Kraantjeswater is ook veel lekkerder.
Van mij mogen ze dat ook bij ons invoeren. Hoewel ik die flesjes wel handig vind om keer op keer te vullen met heerlijk kraantjeswater :)

lisse.broecks.
23rd November 2009, 09:45
Ik vind dit zeer goed! Op deze manier zal er in het Australische Bundanoon heel wat bespaart worden.
Wat inderdaad het milieu ten goede komt! Ook leuk om te horen dat ze met zo velen achter het initiatief staan, er zijn dan toch nog velen die aan het milieu denken!

Coleta
23rd November 2009, 12:39
Ik vind het ook geweldig dat men op deze manier probeert te besparen in het Australische Bundanoon!
Zelf drink ik ook heel vaak kraantjeswater en persoonlijk vind ik niet dat dit minder goed is dan flessenwater, helemaal niet zelfs. Mijn ouders drinken het ook en ook hen heb ik nog niet horen klagen.
Ik gebruik flesjes van vroeger en vul deze elke keer weer met kraantjeswater.
We laten het kraantjeswater eerst door een filter lopen zodat het grootste deel van de kalk verwijderd is. Door telkens hetzelfde flesje opnieuw te vullen, verbruik ik zelf veel minder flesjes, wat goed is voor het milieu. Wanneer iedereen dit zou doen, zou er al heel veel kunnen bespaard worden.
Ik zou er dan ook helemaal niets mee inzitten moesten ze er in de toekomst aan denken om dit bij ons te verplichten. :)