PDA

Bekijk de volledige versie : Jeugdbewegingen vinden steeds moeilijker leiders


Barst
9th July 2009, 17:59
Jeugdbewegingen vinden steeds moeilijker leiders


BRUSSEL - De jeugdbewegingen trekken aan de alarmbel. Het wordt steeds moeilijker om nieuwe leiding te vinden en dat is een kleine ramp. Want geen leiding betekent automatisch ook: geen jeugdbeweging meer.


Tentenkampen sjorren, ravotten in de bossen en bivakken opslaan in de Ardennen. Behoort dat straks tot het verleden? Zo ver zijn we gelukkig nog niet, maar de jeugdbewegingen in Vlaanderen luiden wel de alarmbel. Het wordt immers steeds moeilijker om nieuwe leiding te vinden. Chirojeugd Vlaanderen merkt dat sommige afdelingen nu al in de problemen komen en verwacht tegen 2011 een algemeen probleem. En dat zou een ramp zijn, want geen zonder leiding geen jeugdbeweging meer.

Volgens Lieke De Jans van Chirojeugd Vlaanderen wringt het schoentje vooral bij de oudste chirogroep: de aspi's. 'Vroeger was het zo dat de doorstroming automatisch gebeurde', legt De Jans uit. 'Leden die achttien jaar werden, verlieten de aspi's en stroomden automatisch door naar de leiding. Sinds kort merken we dat die leeftijdsgroep in onze afdelingen in heel Vlaanderen daalt. Er zijn zelfs heel wat steden waar op dit moment gewoonweg geen aspi's meer zijn. Dat wil dus zeggen dat we binnen twee jaar een probleem hebben, want dan is de leiding bij wijze van spreken op.'

Daar kunnen ze in Aarschot over meespreken. Na 52 jaar dreigt er een einde te komen aan de geschiedenis van Chiro Aarschot. Reden? Een acuut tekort aan leiding. 'We hebben alles al geprobeerd', zucht Dorien Cuypers, zelf chiroleidster in Aarschot. 'We zijn gaan flyeren in de stad, hebben leiders geronseld in de middelbare scholen en zijn gaan aankloppen bij de jeugdraad. Zonder resultaat.'

Vorig jaar verliep de leiderszoektocht in Aarschot ook al bijzonder moeilijk. Toen drong een weinig elegante oplossing zich op. 'Ik heb mijn broer en mijn vriend dan maar opgetrommeld om ons team te versterken', zegt Cuypers. 'Maar vanaf september moet mijn vriend er noodgedwongen mee stoppen en ook onze hoofdleider heeft het te druk om de chiro er nog bij te kunnen nemen. Gevolg: we moeten alweer op zoek naar nieuwe leiding. En die zoektocht verloopt erg moeizaam. We hebben nog zeker drie nieuwe mensen nodig. Vinden we die niet, dan weet ik niet wat de gevolgen zijn. Fuseren met een chiroafdeling uit de buurt. Of er helemaal mee ophouden.'

Nochtans staan de meeste jongeren niet weigerachtig tegenover een stek in de chiroleiding. 'Absoluut niet', zegt Cuypers. 'De meeste jongeren die we aanspreken, reageren enthousiast. Tot ze te horen krijgen dat het om vrijwilligerswerk gaat. Dan haken de meesten af.'

Ook Lieke De Jans van chirojeugd Vlaanderen hoort van heel wat afdelingen dat weekendwerk steeds vaker een 'concurrent' wordt van de jeugdbeweging. 'Veel tieners verdienen op zaterdag of op zondag een centje bij. Dat is een probleem, want wie bij de chiro is, kan op zondag natuurlijk niet bij de slager achter de toonbank staan. Al mogen we dat niet veralgemenen. De studies die we hebben laten uitvoeren, maken immers nog geen gewag van concurrentie van de weekendjobs. Daaruit blijkt alleen dat je nu eenmaal geëngageerde en minder geëngageerde jongeren hebt. Al hoor je in het veld natuurlijk wel andere dingen.'

Waarom steeds meer jongeren tussen 16 en 18 jaar afhaken, weten ze bij chirojeugd Vlaanderen niet. 'Daar hebben we niet echt een verklaring voor. Achttien jaar is natuurlijk een leeftijd waarop er plots heel wat verandert. Je gaat verder studeren, zit op kot of begint te werken. Elk weekend paraat staan voor de chiro, is dan niet meer zo evident.'

Ook bij Scouts en Gidsen Vlaanderen merken ze dat de zoektocht naar leiding niet langer van een leien dakje loopt. 'De jongste jaren verliep die inderdaad wat moeizamer', zegt Johanna Verpoort. 'Dat is natuurlijk niet alleen zo voor de scouts, maar voor alle jeugdbewegingen. Al moet ik zeggen dat er dit jaar weer beterschap in zicht lijkt voor ons.'


DS, 09-07-2009 (Inge Bosschaerts)

Julie_07
9th July 2009, 19:53
Een gekend probleem, ook bij de kleinste jeugdbewegingen zoals onze ZM-ZK.
Wij hebben nu 6 leiding en dit is een verademing tegenover vorig jaar (4 waarvan er 3 studeerden en 1 pas vast werk had), maar de volgende jaren is het weer wat afwachten.
Momenteel hebben we 3 leden die in het werkjaar 2010-2011 leiding kunnen worden, maar aangezien we er in het begin van het jaar nog 6 hadden, kan dit dus nog altijd veranderen.
Het is jammer dat onze leden vanaf een bepaalde leeftijd wat afhaken en dat het ook zo moeilijk is om nieuwe leden te vinden. Blijkbaar is het niet meer hip om op je 16-17 jaar in een jeugdbeweging te zitten... Terwijl het dikke fun is als je met een hele groep jongeren een groots stadsspel kan spelen of eens lekker zot kan doen op een grasveld.

Ook voor op kamp is 6 leiding een must. Met minder gaat ook, dat hebben we al bewezen, maar voor een beetje comfort is 2 leiding per groep wel aangeraden. Gelukkig hebben wij een superteam van oudleiding waar we steeds op kunnen rekenen (mee op kamp, mee op grote activiteiten, meewerken bij ontbijten, carwash...).

Bij deze dus een warme oproep aan alle jongeren om in een leidingsploeg te stappen. Ok, je krijgt er geen geld voor, maar geloof mij als ik zeg: "De liefde, vriendschap, leuke momenten en superfijne herinneringen zijn veel meer waard dan het geld!"