Barst
16th June 2009, 16:14
Jong zijn kost geld
BRUSSEL - Het leven wordt ook voor jongeren duurder, maar wel een pak minder snel dan voor volwassenen. Dat blijkt uit de jongerenconsumptie-index die werd opgesteld door de bank Dexia.
Om de index op te stellen ondervroeg het onderzoeksbureau GFK Significant in opdracht van Dexia een duizendtal jongeren tussen 18 en 24 naar hun uitgavenpatroon. Geen van de ondervraagden had een vast inkomen, zij waren voor hun financiën dus afhankelijk van hun ouders en van eventuele weekend- en vakantiejobs.
Daarna werden de prijzen van de producten die ze kochten, vergeleken met de prijzen van 2004, het laatste jaar dat de 'echte' index opnieuw op 100 werd gezet. Ook met het gewicht in de korf werd rekening gehouden. 'De jongerenindex tikte voor april 2009 af op precies 103,96', zegt Lieve Schurgers van Dexia. 'Dat betekent dus dat het leven voor jongeren sindsdien bijna vier procent duurder is geworden. Ter vergelijking: de echte index van de overheid bedroeg in april 111,33.'
Daaruit kan dus geconcludeerd worden dat het leven voor jonge mensen wel duurder wordt, maar minder snel dan voor een gemiddeld Belgisch gezin. 'Dat klopt', zegt Schurgers. 'Maar je moet wel met enkele omstandigheden rekening houden. Bepaalde producten waar jongeren frequente gebruikers van zijn, zijn inderdaad sterk in prijs gedaald. Elektronica als dvd-spelers en mp3-spelers bijvoorbeeld, die zijn gemiddeld tweeëntwintig procent goedkoper geworden. Gsm-kosten gingen met achtentwintig procent naar omlaag. Maar andere categorieën zijn wél flink in prijs gestegen. Festivaltickets werden in vijf jaar tijd zo'n elf procent duurder, kleding vier procent en reizen zelfs zestien procent. Dat is niet onbelangrijk als je weet dat reizen goed is voor ongeveer negen procent van het totale budget.'
Uit de studie van Dexia blijkt dat de jongeren een gemiddeld 'inkomen' van zowat 2.546 euro per jaar hebben. 836 euro daarvan wordt gespaard, 1.710 euro wordt uitgegeven. Daarenboven wordt ook 217 euro uitgegeven die voordien al werd gespaard.
Uit het onderzoek komt ook mooi naar voren waar jongeren nu precies hun (zak)geld aan geven. De grootste slokop is de categorie 'Recreatie, Reizen en Cultuur', die goed is voor bijna veertig procent van het totale budget. Op een afgetekende tweede plaats staat 'Eten en Drinken', met bijna zestien procent. 'Kleding', 'Communicatie' en 'Horeca' maken de top-5 volledig met elk ongeveer twaalf procent.
Zowat achtenvijftig procent van de ondervraagde jongeren was Nederlandstalig, de rest kwam uit het zuiden van het land. Sterk opvallende verschillen in de uitgaven tussen Vlaamse en Waalse jongeren waren er niet echt. Wel waren jongeren uit hogere sociale klassen meer vertegenwoordigd. 'De reden daarvoor is bekend', zegt Schurgers. 'Net zoals hun ouders studeren die jongeren langer en zijn ze dus langer financieel afhankelijk.'
DS, 16-06-2009 (Frederic Petitjean)
BRUSSEL - Het leven wordt ook voor jongeren duurder, maar wel een pak minder snel dan voor volwassenen. Dat blijkt uit de jongerenconsumptie-index die werd opgesteld door de bank Dexia.
Om de index op te stellen ondervroeg het onderzoeksbureau GFK Significant in opdracht van Dexia een duizendtal jongeren tussen 18 en 24 naar hun uitgavenpatroon. Geen van de ondervraagden had een vast inkomen, zij waren voor hun financiën dus afhankelijk van hun ouders en van eventuele weekend- en vakantiejobs.
Daarna werden de prijzen van de producten die ze kochten, vergeleken met de prijzen van 2004, het laatste jaar dat de 'echte' index opnieuw op 100 werd gezet. Ook met het gewicht in de korf werd rekening gehouden. 'De jongerenindex tikte voor april 2009 af op precies 103,96', zegt Lieve Schurgers van Dexia. 'Dat betekent dus dat het leven voor jongeren sindsdien bijna vier procent duurder is geworden. Ter vergelijking: de echte index van de overheid bedroeg in april 111,33.'
Daaruit kan dus geconcludeerd worden dat het leven voor jonge mensen wel duurder wordt, maar minder snel dan voor een gemiddeld Belgisch gezin. 'Dat klopt', zegt Schurgers. 'Maar je moet wel met enkele omstandigheden rekening houden. Bepaalde producten waar jongeren frequente gebruikers van zijn, zijn inderdaad sterk in prijs gedaald. Elektronica als dvd-spelers en mp3-spelers bijvoorbeeld, die zijn gemiddeld tweeëntwintig procent goedkoper geworden. Gsm-kosten gingen met achtentwintig procent naar omlaag. Maar andere categorieën zijn wél flink in prijs gestegen. Festivaltickets werden in vijf jaar tijd zo'n elf procent duurder, kleding vier procent en reizen zelfs zestien procent. Dat is niet onbelangrijk als je weet dat reizen goed is voor ongeveer negen procent van het totale budget.'
Uit de studie van Dexia blijkt dat de jongeren een gemiddeld 'inkomen' van zowat 2.546 euro per jaar hebben. 836 euro daarvan wordt gespaard, 1.710 euro wordt uitgegeven. Daarenboven wordt ook 217 euro uitgegeven die voordien al werd gespaard.
Uit het onderzoek komt ook mooi naar voren waar jongeren nu precies hun (zak)geld aan geven. De grootste slokop is de categorie 'Recreatie, Reizen en Cultuur', die goed is voor bijna veertig procent van het totale budget. Op een afgetekende tweede plaats staat 'Eten en Drinken', met bijna zestien procent. 'Kleding', 'Communicatie' en 'Horeca' maken de top-5 volledig met elk ongeveer twaalf procent.
Zowat achtenvijftig procent van de ondervraagde jongeren was Nederlandstalig, de rest kwam uit het zuiden van het land. Sterk opvallende verschillen in de uitgaven tussen Vlaamse en Waalse jongeren waren er niet echt. Wel waren jongeren uit hogere sociale klassen meer vertegenwoordigd. 'De reden daarvoor is bekend', zegt Schurgers. 'Net zoals hun ouders studeren die jongeren langer en zijn ze dus langer financieel afhankelijk.'
DS, 16-06-2009 (Frederic Petitjean)