PDA

Bekijk de volledige versie : Jong zijn kost geld


Barst
16th June 2009, 15:14
Jong zijn kost geld


BRUSSEL - Het leven wordt ook voor jongeren duurder, maar wel een pak minder snel dan voor volwassenen. Dat blijkt uit de jongerenconsumptie-index die werd opgesteld door de bank Dexia.


Om de index op te stellen ondervroeg het onderzoeksbureau GFK Significant in opdracht van Dexia een duizendtal jongeren tussen 18 en 24 naar hun uitgavenpatroon. Geen van de ondervraagden had een vast inkomen, zij waren voor hun financiën dus afhankelijk van hun ouders en van eventuele weekend- en vakantiejobs.

Daarna werden de prijzen van de producten die ze kochten, vergeleken met de prijzen van 2004, het laatste jaar dat de 'echte' index opnieuw op 100 werd gezet. Ook met het gewicht in de korf werd rekening gehouden. 'De jongerenindex tikte voor april 2009 af op precies 103,96', zegt Lieve Schurgers van Dexia. 'Dat betekent dus dat het leven voor jongeren sindsdien bijna vier procent duurder is geworden. Ter vergelijking: de echte index van de overheid bedroeg in april 111,33.'

Daaruit kan dus geconcludeerd worden dat het leven voor jonge mensen wel duurder wordt, maar minder snel dan voor een gemiddeld Belgisch gezin. 'Dat klopt', zegt Schurgers. 'Maar je moet wel met enkele omstandigheden rekening houden. Bepaalde producten waar jongeren frequente gebruikers van zijn, zijn inderdaad sterk in prijs gedaald. Elektronica als dvd-spelers en mp3-spelers bijvoorbeeld, die zijn gemiddeld tweeëntwintig procent goedkoper geworden. Gsm-kosten gingen met achtentwintig procent naar omlaag. Maar andere categorieën zijn wél flink in prijs gestegen. Festivaltickets werden in vijf jaar tijd zo'n elf procent duurder, kleding vier procent en reizen zelfs zestien procent. Dat is niet onbelangrijk als je weet dat reizen goed is voor ongeveer negen procent van het totale budget.'

Uit de studie van Dexia blijkt dat de jongeren een gemiddeld 'inkomen' van zowat 2.546 euro per jaar hebben. 836 euro daarvan wordt gespaard, 1.710 euro wordt uitgegeven. Daarenboven wordt ook 217 euro uitgegeven die voordien al werd gespaard.

Uit het onderzoek komt ook mooi naar voren waar jongeren nu precies hun (zak)geld aan geven. De grootste slokop is de categorie 'Recreatie, Reizen en Cultuur', die goed is voor bijna veertig procent van het totale budget. Op een afgetekende tweede plaats staat 'Eten en Drinken', met bijna zestien procent. 'Kleding', 'Communicatie' en 'Horeca' maken de top-5 volledig met elk ongeveer twaalf procent.

Zowat achtenvijftig procent van de ondervraagde jongeren was Nederlandstalig, de rest kwam uit het zuiden van het land. Sterk opvallende verschillen in de uitgaven tussen Vlaamse en Waalse jongeren waren er niet echt. Wel waren jongeren uit hogere sociale klassen meer vertegenwoordigd. 'De reden daarvoor is bekend', zegt Schurgers. 'Net zoals hun ouders studeren die jongeren langer en zijn ze dus langer financieel afhankelijk.'


DS, 16-06-2009 (Frederic Petitjean)

Barst
16th June 2009, 15:34
Het geld van de jeugd


BRUSSEL - Hoeveel geld hebben jongeren precies te besteden? Waaraan geven ze het uit? En hoe evolueren de prijzen van de producten waarin zij geïnteresseerd zijn? De nieuwe jongerenconsumptie-index doet het allemaal uit de doeken.


In tegenstelling tot de 'echte' consumptie-index is de versie voor jongeren geen initiatief van de overheid, maar van de bank Dexia. In opdracht van de bank ondervroeg het onderzoeksbureau GFK daarvoor zo'n duizend 'financieel afhankelijke' jongeren tussen 15 en 24jaar. Financieel afhankelijk wil in dit geval zeggen dat de jongeren geen eigen vast inkomen hebben, maar voor hun uitgaven afhankelijk zijn van hun ouders en van eventuele vakantiejobs of weekendbaantjes.

Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren een gemiddeld 'inkomen' zowat 2.546 euro per jaar hebben. 836 euro daarvan wordt gespaard, 1.710 euro wordt uitgegeven. Daarenboven wordt ook 217 euro uitgegeven die voordien al werd gespaard.

Het leeuwendeel van hun geld spenderen jonge mensen aan 'vrije tijd en cultuur'. Bijna 40% van hun budget gaat op aan bijvoorbeeld bioscooptickets, cd's en dvd's, hun spelconsole, mp3-speler, muzieklessen, discotheken en reizen. Op de tweede plaats staat 'eten en drinken', met ruim 15%. Iets meer dan 10% gaat naar voeding, bijna 3,5% naar alcoholvrije producten en bijna 2% naar alcohol.

Daarna volgen drie categorieën die allemaal goed zijn voor ongeveer 12% van het te besteden budget: 'kleding en schoenen', 'communicatie' (gsm, gsm-abonnement en herlaadkaarten, internetkosten) en 'horeca' (cafés, frituren, fastfood-zaken en restaurants).

Na die top-5 volgen een boel 'kleinere' uitgavenposten. De rubriek 'varia' omvat vooral verzorgings- en schoonheidsproducten (lippenstift, deodorant, kapperskosten, parfum,...) en slaat een gat van 3,47% in het jongerenbudget.

'Vervoer' slorpt iets meer dan 2,6% op en omhelst onder meer trein- en bustickets, maar ook auto- en brandstofkosten (voor de jongeren die al een eigen auto hebben), rijlessen en fietskosten. 'Tabak en sigaretten' is goed voor zowat 2,5% van de budget.

Aan 'onderwijs' besteden jongeren nauwelijks 0,75% van hun geld en dat is zelfs nog iets meer dan aan 'gezondheid' (0,72%). Het overgrote deel van die gezondheidskosten gaat overigens op aan anticonceptiva als de pil en condooms.

Aan de hand van de prijzen die het Nationaal Instituut van de Statistiek bijhoudt en het gewicht dat die producten vertegenwoordigen in de uitgavenstaat van de jongeren, wordt ook een cijfer opgesteld dat hun koopkracht aanduidt. Die zogenaamde Dexia Youth Index bedroeg voor april van dit jaar precies 103,96. Net zoals de echte index wordt het jaar 2004 genomen toen de basis terug op 100 werd gezet. Dat betekent dus dat het leven voor jonge mensen sinds 2004 bijna 4% duurder is geworden. De 'echte' consumptie-index stond in april op 111,33.

Voor jongeren is het leven, over het algemeen, dus minder snel duurder geworden dan voor volwassenen. Daar moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Sommige categorieën waar jongeren fel in geïnteresseerd zijn, zijn een heel stuk goedkoper geworden. De prijs van audio- en videoappartuur bijvoorbeeld is sinds 2004 met zowat 42% gedaald. Andere categorieën zijn echter flink in de prijs omhoog gegaan. Kleding en schoenen zijn zo'n 4% duur geworden, festivaltickets ongeveer 11% en reizen zelfs 16%.

Alle gegevens die uit het onderzoek naar boven komen, wil Dexia onder meer gebruiken in zijn marketingcampagnes. Zo geeft de bank naar aanleiding van de jongerenindex, vijf euro korting op de tickets voor zomerfestivals die zij sponsort.


DS, 16-06-2009 (Frederic Petitjean)