PDA

Bekijk de volledige versie : Miljoenen biggen halen de slacht niet


Barst
10th June 2009, 02:04
Miljoenen biggen halen de slacht niet


De leefomstandigheden in de bio-industrie houden direct verband met de miljoenen biggen die jaarlijks vroegtijdig sterven. Varkens in Nood begint een publieksactie.


Miljoenen biggen overlijden voortijdig in de Nederlandse varkenshouderij. Dat blijkt uit cijfers van destructiebedrijf Rendac, dat de kadavers ophaalt en verwerkt.

In 2007 voerde het bedrijf vijf miljoen dieren af bij varkenshouders. Stichting Varkens in Nood wijst erop dat Nederland dertig miljoen varkens telt en spreekt daarom over ’massale biggensterfte’. Varkens in Nood start, onder andere op internet, een publieksactie om aandacht voor de biggensterfte te vragen.

De actiegroep legt een directe relatie met de leefomstandigheden in de bio-industrie en reconstrueerde aan de hand van cijfers van Agrovision – leveranciers van agrarische boekhoudingssystemen – dat twee miljoen biggen dood worden geboren en drie miljoen in de eerste maand overlijden.

Varkens in Nood vermoedt dat de biggensterfte te maken heeft met het aantal biggen dat fokzeugen ter wereld brengen. „Everzwijnen werpen in de natuur vijf biggen per jaar, maar een zeug is zo doorgefokt dat zij inmiddels bijna dertig biggen per jaar werpt”, zegt Leon Varitimos van Varkens in Nood.

Onlangs liet een directeur van Topigs, een bedrijf dat sperma en zeugen levert aan de varkenssector, in vakblad De Boerderij weten dat het misschien wel mogelijk is zeugen binnen een jaar of tien 35 tot 40 biggen te laten werpen. Dat draagt misschien bij aan een beter resultaat van de boerenbedrijven, maar is voor Varitimos een gruwel. „Zeugen kunnen het nu al nauwelijks aan. Ze hebben waarschijnlijk te weinig melk om alle biggen goed te voeden. Dat wordt helemaal een probleem als er nog meer biggen komen.”

De sector zal dan waarschijnlijk moeten omzien naar kunstmatige moeders, waarmee de leefomstandigheden alleen nog maar meer vervreemden van de natuur, vreest Varkens in Nood.

Uit cijfers van Rendac blijkt verder dat er een stijgende lijn zit in de ’uitval’ van biggen. In 2003 waren dat er nog 4,8 miljoen, oplopend tot 5,05 miljoen in 2007. De actiegroep trof in door haar geïnspecteerde tonnen ook oudere biggen aan. „De sterfte onder die dieren is mogelijk nog tragischer. Waar biggen over het algemeen een korte doodsstrijd voeren, lijden oudere dieren soms dagenlang voordat ze sterven. Omdat een veearts simpelweg te duur is om voor één dier te komen, worden deze dieren gewoon aan hun lot overgelaten,” zegt Varkens in Nood.


© Trouw, 10-06-2009

Jennifer . Verhaegen
15th November 2009, 22:29
Deze biggen worden steeds maar verder en verder gefokt om zo veel mogelijk biggetjes te krijgen. Men wil dit doen om meer productie te hebben en zo ook meer winst te hebben. Maar uiteindelijk bekomen ze het omgekeerde. Doordat de situatie zo onnatuurlijk wordt, sterven de biggen veel sneller en gaat hun productie helemaal niet stijgen. Dus ik snap het nut niet van deze schandalige praktijken. En dan hebben we het nog niet gehad over de dierenmishandeling die hier gebeurt. Normaal werpt een zeug 5 biggetjes per jaar en nu zou ze dan 35 - 40 biggetjes moeten werpen. Dit is gewoon ondenkbaar. Stel je voor dat wij moesten bevallen van 20 baby's i.p.v. 1 baby, dat is voor niemand haalbaar. De dieren geraken helemaal uitgeput en het kan gewoon niet meer gezond zijn. Ik hoop dat dit snel wordt gestopt!

chelsy collart
18th November 2009, 18:41
Verschrikkelijk!!

Dit doet me erg denken aan de broodfok!!
Deze varkens zijn getekend voor het leven, en hier wil ik nu niet de reactie op krijgen van : het zijn maar dieren, want dan sta ik niet in voor de gevolgen!

Deze dingen blijven en blijven maar gebeuren, hoe mensen zo ongevoelig kunnen zijn, zo'n mensen zouden echt een zware straf moeten krijgen en eens goed onder handen genomen worden!

En dit is nog maar het begin! denk maar eens aan die biggetjes, ze worden geboren, het grote deel sterft, en als ze dan oud genoeg zijn worden ze gecastreerd zonder verdoving!!!! Dat ze dat maar doen bij diegene die deze onmenselijke praktijken uitvoeren!! dan zal ik op de eerste rij staan om te applaudiseren!

Ik ben al heel blij dat GAIA hier voor op komt, maar dit gebeurt nog niet genoeg, mensen moeten een keer twee keer nadenken voor ze iets doen!

Meer mensen moeten opkomen voor de dierenrechten, want we zijn echt met veel te weinig, diegene die hiervoor vechten!