PDA

Bekijk de volledige versie : Digitaal monitoraat EMCV


Barst
3rd June 2009, 20:02
Digitaal monitoraat EMCV examen juni 2009

p 3
-boulimische zelfkant: binnen de onderscheiding ik/ander ligt de nadruk nogal vaak op het 'ik' of het 'wij' (=de zelfkant); bouilimisch: m.b.t. vraatzucht, dus: het 'ik' of 'wij' waarvan sprake heeft meer last van overtollig vet (=te veel), dan van te mager of te weinig...

p 7
-mainstream-tolerantie: 'verdraagzaamheid' zoals het momenteel door de meerderheid van de bevolking begrepen en ook in praktijk wordt gebracht, d.w.z: men 'verdraagt' elkaar, maar ook niet veel meer dan dat (want als het er op aankomt, blijkt men nogal lange tenen te hebben in de benadering van al wie/wat 'anders' is...).

p 13
-transgenerationeel: over de generaties heen

-exegetisch: bijbelonderzoek, minutieus taalkundig onderzoek.

p15
-offshorebedrijf: bedrijf dat zich er op toe spitst om het aantal wettelijke verplichtingen (bv. belastingen betalen, handelsakkoorden respecteren) tot een minimum te beperken (bv. door hun hoofdzetel te vestigen in belastingparadijzen als de Seychellen, Mauritius, Cayman Islands enz.)

p 16
-demografische paradox: schijnbare tegenstelling (=paradox) op het vlak van de bevolkingsverdeling.

p17
-Fremdprophetie: boodschap die, bericht dat van buitenaf komt/wordt ingebracht

p18
-Risikogesellschaft: 'risicomaatschappij' (Ulrich Beck), die zich vooral kenmerkt doordat het inschatten van en omgaan met risico's op allerlei vlak er wezenlijk is voor het (goed) functioneren ervan.

p20
-autologisch: 'Al wat ge zegt zijt ge zelf'... ofte: de logica die je ontwikkelt in het oordeel tegenover anderen, kan (moet?) ook op jezelf van toepassing zijn.

p21
-Elan vital: levensvreugde die je de 'drive' geeft om er tegenaan te gaan.

p29
-Lacaniaans: met betrekking tot/afkomstig van de twintigste eeuwse Franse psychoanalyticus Jacques Lacan

Believing Bart
3rd June 2009, 20:25
Oh my God! Digitaal monitoraat... :doh: Ik die dacht dat sommige mensen niet zouden bezwijken voor de digitalisering van de maatschappij...

Op deze manier kan je ook lessen digitaal geven trouwens... Afstandsonderwijs heet dat zeker? ... Tsss...

Maar oké: Goed voor de mensen die de moeilijke woordjes niet in de klas durfden vragen of wat ver wonen om het persoonlijk te vragen. Hopelijk ook niet meer dan dat. :D

Barst
3rd June 2009, 20:42
[QUOTE=Believing Bart]Maar oké: Goed voor de mensen die de moeilijke woordjes niet in de klas durfden vragen of wat ver wonen om het persoonlijk te vragen. Hopelijk ook niet meer dan dat. :D[/QUOTE]
Fully agree! ;)

MinkeVanHoof
3rd June 2009, 21:22
[QUOTE=Believing Bart]
Maar oké: Goed voor de mensen die de moeilijke woordjes niet in de klas durfden vragen of wat ver wonen om het persoonlijk te vragen. Hopelijk ook niet meer dan dat. :D[/QUOTE]

Dan kan je al evengoed even gaan naar www.vandale.be e ;)
Nee ik zou Barst om een lange uitleg vragen ;) dan kan hij lang zitten typen en dan begrijpen ze het waarschijnlijk nog niet want dan is het net zo ingewikkeld als in de cursus :D
(zeker de voetnoten niet vergeten e Bart ;))