PDA

Bekijk de volledige versie : stalker stad krijgt één jaar cel + boete


Ivan.Verwerft
26th May 2009, 14:56
Petanquevoorzitter krijgt jaar cel voor stalken stad Blankenberge
Henri Vandenbosch, de man die de stad Blankenberge jarenlang bestookte met klachtenmails, heeft van de correctionele rechtbank van Brugge een jaar celstraf gekregen voor stalking.

Vandenbosch was voorzitter van de petanqueclub Blankenberge. Toen hij in 2002 met zijn club uit het Leopoldpark in Blankenberge moest vertrekken, zond hij tientallen klachtenbrieven en -mails naar het stadsbestuur. Tussen september 2002 en april 2007 kreeg de stad liefst 132 mails. De meeste stonden vol met vragen, opmerkingen, beschouwingen en verwijten.

Eerste keer ooit
In 2007 diende de Stad Blankenberge een klacht in. Blankenberge wou op deze manier de niet aflatende stroom mails en brieven een halt toe roepen.

Naast een effectieve celstraf kreeg Vandenbosch ook een boete van 1.100 euro, waarvan de helft met uitstel. Aan de Stad Blankenberge en de gedupeerde burgemeester en schepenen moet hij 1 euro betalen. Het is de eerste keer dat een burger veroordeeld wordt voor het stalken van een gemeente of stad. Het openbaar ministerie vroeg zijn onmiddellijke aanhouding, maar dat werd door de rechter afgewezen. (belga/mvdb)
Bron: De Morgen

Nu vraag ik me toch af of dit niet een te zware straf is. Een jaar van je leven de gevangenis in plus een boete van 1100 euro omdat de man op 5 jaar tijd 132 mailtjes heeft gestuurd naar zijn eigen stad. Een minder zware straf had volgens mij ook wel voldoende geweest... Ik snap de frustratie van de man en ook die van de stad, maar is dit nu niet een beetje belachelijk ver gegaan?