PDA

Bekijk de volledige versie : De wijsheid komt per kilo


Barst
23rd May 2009, 01:30
De wijsheid komt per kilo


1. GENEESKUNDE

Lucas Wauters (19), Katholieke Universiteit Leuven

Lengte: 44,5 cm

Gewicht: 20,8 kg

'Het valt wel mee', zegt Lucas, wanneer hij de stapel cursussen torst die hij dit jaar moet leren. 'Ik studeer liever 200 pagina's anatomie dan ingewikkelde wiskundige bewijzen of een diepgaande literatuuranalyse te maken.'

'Ik weet van vrienden dat ze in de richting Letterkunde veel werkjes moeten maken en nauwelijks tijd hebben om de examens voor te bereiden. Geef mij dan maar dit. Ik bereid me al sinds Pasen voor op de examens. Het vergt natuurlijk discipline en doorzettingsvermogen. Maar wij hebben twee weken blok en tussen elk examen hebben we soms een week vrij. Ik zit ook niet op kot. Dat moet dus lukken.'

'Het moeilijkste vak? Anatomie. Al die Latijnse woordjes! Ik vergeet ze meteen. Statistiek is dan weer het gemakkelijkste vak. Het is een open boek examen.'


2. RECHTEN

Kimberley Devriendt (18), Universiteit Gent

Lengte: 48,5 cm

Gewicht: 16 kg

'Het boek over staatsrecht van Johan Vande Lanotte vind ik echt verspilling', zegt Kimberley. 'We hoeven maar de helft ervan te kennen, de rest mogen we schrappen. Waarom kan hij dan geen eenvoudigere cursus verspreiden?'

Neen, echt studentvriendelijk is het eerste jaar rechten niet. De stapel cursussen die Kimberley moet leren, bestaat louter uit (dure) handboeken. 'In de les werken de professoren met slides, maar die voegen niet veel toe aan wat in de boeken staat.'

'Het moeilijkste vak? Economie. Daarvoor haalde ik in het eerste semester 1 op 20. Ik had nul verwacht!'

Drie tekorten heeft ze al na het eerste semester. 'Ik ben extra gemotiveerd voor deze blok. Ik heb nog vijf examens en wil voor zeker vier geslaagd zijn, zodat ik geen al te zware zomervakantie tegemoet ga.'


3. LERARENOPLEIDING

Eva Stroobandt (20), Arteveldehogeschool Gent

Lengte: 50,5 cm

Gewicht: 22 kg

Eva Stroobandt volgt de lerarenopleiding lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool in Gent en klopt haar collega's van de universiteit met gemak.

Biologie, wiskunde, Frans, ... Eva moet alle vakken die ze in het middelbaar kreeg, opnieuw leren. 'En er wordt verwacht dat we alles kennen', zegt ze. 'In het lager onderwijs leren de kinderen niets over cellenleer. Toch moeten wij dat kennen, omdat we op de vragen van kinderen moeten kunnen antwoorden.'

Blok heeft Eva niet. 'Nauwelijks een week. Ons examenrooster zit overvol. In het eerste semester hadden we 12 examendagen, in het tweede semester ook. Straks heb ik drie examens in één dag! Onze lesdagen zijn ook heel druk bezet, van 8.30 uur tot 17.30 uur. We hebben geen springuren. We krijgen ook veel praktijk. Dit jaar moeten we enkele weken voor de klas staan.'

'Soms hoor je dat het goed is dat een vrouw deze richting kiest zodat ze later veel thuis kan zijn bij de kinderen, of dat je alleen maar goed moet kunnen knutselen om te slagen. Maar dat klopt echt niet. Dit is een zware richting, hoor. Al onderschat ik geneeskunde en rechten niet.'


4. SOCIAAL WERK

Emilie Istas (20), Erasmushogeschool Brussel

Lengte: 44 cm

Gewicht: 22 kg

'Ik weet niet of ik deze stapel wel kan dragen', zegt Emilie wanneer ze ziet dat haar studieberg 22 kilogram weegt. Toegegeven, de cursussen liggen in een curverbox en enkele zware mappen. 'Maar eigenlijk heb ik nog niet alle notities', zegt ze. 'Ik had wel verwacht dat het eerste jaar sociaal werk zwaar zou zijn, maar als je die stapel ziet, blijft het toch een verrassing.' Emilie heeft een superdruk eerste jaar achter de rug: overvolle lesdagen, projecten, taken en stageopdrachten. Nu heeft ze nog twee weken les, en dan beginnen meteen de examens. 'Blok? Die heb ik niet. Eigenlijk heb ik alleen in de paasvakantie tijd gehad om te blokken. Maar dan heb ik ook echt goed doorgewerkt, elke dag van 9.30 uur tot ik ging slapen! Ik had er geen moeite mee.'

'Ik wil maatschappelijk werkster worden. Mijn droom is om met mishandelde kinderen te werken.' Maar dan moet ze wel eerst door zware vakken, zoals sociologie. 'Al die namen en theorieën van sociologen kan ik zo moeilijk onthouden. Zoals die ene, Emile... Hoe heet die ook weer?' Ze haalt er snel haar boek bij: 'Hier. Emile Druckheim (sic)! Ik had die naam nochtans al geleerd.'


5. INFORMATICA

Naomi Christis (18), Universiteit Antwerpen

Lengte: 77 cm

Gewicht: 35 kg

'Ik heb informatica gekozen omdat ik vreesde burgerlijk ingenieur niet aan te kunnen. Maar ik had nooit gedacht dat het zo'n zware richting is', zegt Naomi. 'Informatica wordt echt onderschat. Ik hoorde op de universiteit van andere studenten dat het een luie richting is. Zelf dacht ik ook dat het programmeren wat knutselen zou zijn. Maar dat is het zeker niet.'Haar stapel cursussen en boeken, die laatste allemaal in het Engels, is torenhoog. 'Maar dat gaat me goed af. Ik print ook alle slides die in de les worden getoond. Als ik op mijn computerscherm moet leren, dan ben ik te snel afgeleid, door msn en zo.'

'Ik ben het enige meisje in de groep van 40 eerstejaars. In het begin was dat wel even wennen. Die jongens praten over andere dingen, hé. Maar nu ben ik het wel gewoon.'

'Ik heb twee weken blok en dan drie weken examens. Ik vind dat voldoende tijd om te studeren. Ik heb mijn lessen altijd goed bijgehouden. Op 24 juni heb ik met de examens gedaan. Net op tijd om naar Graspop te gaan.'


Blog DS, 23-05-2009 (Yves Delepeleire)