PDA

Bekijk de volledige versie : Arabisch als derde taal: moet (niet) kunnen?


Barst
21st May 2009, 01:50
'Deense kinderen moeten Arabisch kunnen leren op school'


KOPENHAGEN - Het stadsbestuur van Kopenhagen wil bij de start van het nieuwe schooljaar in september het Arabisch als derde taal introduceren, na het Engels en op hetzelfde niveau als Frans en Duits.


Bedoeling is de integratie van jongeren van Arabische origine een handje te helpen met het behalen van goede punten, zo heeft de adjunct-burgemeester maandag laten weten.

"Het Arabisch, dat in alle scholen van de Deense hoofdstad aangeboden moet worden, zou dan ook onderdeel uitmaken van het examenpakket", aldus Bo Asmus Kjeldgaard, die ook verantwoordelijk is voor het jongerenbeleid.

Tien procent van de 31.000 leerlingen op middelbare scholen in Kopenhagen spreekt thuis Arabisch.

Naast het Arabisch kan ook voor het Spaans gekozen worden als derde taal.


Blog DS, 21-05-2009 (LOR/MAE)

Stef.Berghmans
22nd May 2009, 16:50
Gaat de integratie hierdoor niet juist achteruit gaan?

Ik zeg niet dat ze het niet mogen invoeren, maar de reden waarom lijkt me vergezocht. Ik denk dat wanneer je jongeren "verplicht" om een andere taal aan te leren het contact met leeftijdsgenoten die niet dezelfde origine hebben vergemakkelijkt wordt. Als je je eigen taal zelfs mag "leren" op school blijf je gewoon in je eigen milieu vastzitten.

Natalie Docx
25th May 2009, 11:03
Dit vind ik niet bepaald een goed idee. Op die manier wordt het minieme contact dat deze jongeren hebben, alleen nog maar kleiner.
Zo worden ze niet echt aangemoedigd om ook een andere taal 'te willen' spreken.