PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaming zette vorig jaar 140 kilogram restafval buiten


Gitte Leenaerts
19th May 2009, 12:18
Vlaming zette vorig jaar 140 kilogram restafval buiten

In 2008 zette de Vlaming gemiddeld 140 kilogram restafval buiten. Dat is 5 kilogram of 3 procent minder dan het jaar voordien. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers die Interafval, het samenwerkingsverband tussen de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de Vlaamse afvalintercommunales, bij haar leden opvroeg.
Vlaanderen staat al langer aan de top inzake afvalbeleid. 'Uit de cijfers van vorig jaar blijkt opnieuw dat de Vlaming een goede afvalsorteerder is', stelt de VVSG dinsdag in een persbericht.

Gemiddeld zette de Vlaming in 2008 140 kilogram restafval buiten. Dat is 5 kilogram minder dan in 2007. In het cijfer zit niet alleen het restafval van huishoudens, maar ook grof vuil van de containerparken dat niet recycleerbaar is, afval dat onterecht in de PMD-zak terecht kwam en dus verbrand moest worden en het vuil dat opgeveegd werd op openbaar domein.

Er zijn wel grote verschillen tussen de verschillende afvalintercommunales. Zo bedraagt het gemiddelde bij IOK Afvalbheer (Kempen) amper 94 kilogram per inwoner, terwijl dat in Knokke-Heist oploopt tot 180 kilogram per inwoner.

Volgens de VVSG zijn er voor die regionale verschillende meerdere verklaringen mogelijk. Zo is er de mogelijke impact van het diftar-systeem (gedifferentieerd tarief voor restafval). Een ander gegeven dat de cijfers kan beïnvloeden, is de hoeveelheid veegvuil. Veel lokale besturen hebben een speciale veegdienst. 'Wie meer veegt, heeft meer veegvuil en dus hogere restafvalcijfers', luidt het.
19/05/2009 De standaard

Mijn mening:
Dat cijfer (140 kg/persoon) wil ik wel eens berekenen voor heel België. Wat heb ik gedaan? 140 x 10.666.866 =1 493 361 240 kg dat België bij elkaar spaart aan afval. Dat is dus een hele berg! Wel een hoog cijfer als je het mij vraagt. Al had ik voor het lezen van dit artikel geen flauw idee van hoeveel afval wij per jaar produceren.