PDA

Bekijk de volledige versie : Slapen is goed voor uw woordenschat


Philip_Huygelberghs
19th May 2009, 01:18
Slapen is goed voor uw woordenschat

Psychologen hebben ontdekt dat een goede nachtrust een cruciale rol speelt bij het ontwikkelen van een woordenschat, omdat het de hersens de gelegenheid geeft om woorden die tijdens de dag zijn geleerd, op te slaan en te herinneren, zo schrijft de Sunday Telegraph.

Vocabulaire uitgebreid door verhaal voorlezen
Wie vlak voor het slapen gaan de kinderen voorleest of een verhaal vertelt, helpt hen daarmee dus hun "vocabulaire" uit te breiden.
Onderzoekers aan de universiteit van Cambridge lieten tijdens hun studie 57 volwassen vrijwilligers luisteren naar een aantal fictieve en dus voor hen onbekende woorden, vlak voor ze gingen slapen.

Vervolgens werd nagegaan wat ze zich daarvan de volgende ochtend herinnerden, en werd dat vergeleken met woorden die ze al veel eerder hadden geleerd, en gebruikten.

Goede nachtrust na studeren
Daaruit bleek, in de woorden van onderzoeksleider Matt Davis, dat "slaap heel belangrijk is om de hersens in staat te stellen nieuwe woorden op te slaan, naast oude, bekende woorden". "Na hun slaap kunnen mensen die nieuwe woorden probleemloos in hun 'vocabulaire' inpassen. Bij het onthouden van woorden spelen namelijk twee delen van de hersens een rol, en tijdens de slaap kan nieuwe informatie gemakkelijk worden 'doorgegeven' van de 'kortetermijn-' naar de 'langetermijnopslagplaats'."

"Voor studenten is het daarom een goed idee om te genieten van een goede nachtrust na het studeren, omdat ze dan beter zullen onthouden wat ze geleerd hebben."

De studie is niet alleen goed nieuws voor studenten, maar ook voor mensen die voor het slapen gaan graag nog even naar de radio luisteren. Of voor ouders die hun kind de nacht insturen met een verhaaltje. Daardoor groeit de woordenschat van een kind zonder dat daarvoor een bewuste inspanning moet worden gedaan. (belga/mvdb)

Naar DeMorgen

Dus we kunnen besluiten dat de Red Bull aan de kant mag en dat een goede nachtrust ervoor zorgt dat de kennis verankert wordt, simplistisch uitgedrukt natuurlijk.
Moet ik nog eens navragen of er niemand als verhaaltje voor het slapengaan de cursus EMCV kan komen vertellen, dé garantie op een goed examen :clap: Hoewel ikzelf niet de moed heb om deze theorie in de praktijk uit te testen :D

Barst
19th May 2009, 02:47
[QUOTE=Philip_Huygelberghs]Moet ik nog eens navragen of er niemand als verhaaltje voor het slapengaan de cursus EMCV kan komen vertellen, dé garantie op een goed examen :clap: Hoewel ikzelf niet de moed heb om deze theorie in de praktijk uit te testen :D[/QUOTE] Oei, al een chance dat de docent EMCV niet veel slaap nodig heeft, anders was het taalniveau blijkbaar nog hoger... :D

Kim Geerts
19th May 2009, 09:04
Ik wist al wel dat tijdens de geleerde leerstof verankeren, zodat ze in ons hoofd blijft zitten. Maar dat nieuwe woorden daarbij ook wisten opgeslaan, dat wist ik nog niet. Ik heb er soms moeite mee op veel en niewe woorden te onthouden, daarom herhaal ik ze vaak, zodat ik ze beter kan onthouden, maar een goede nachtrust helpt natuurlijk ook altijd. Sorry Bart, maar ik lees toch liever een boek, dan de 'zware' cursus EMCV. Ik ben dus ook geen kandidaat, maar waarschijnlijk zal het wel helpen om beter te onthouden

sannedierckx
19th May 2009, 22:07
Ik geloof dat de Simpsons dit gegeven reeds hebben bewezen, in de aflevering waarin Homer per ongeluk een casette aankrijgt met woordenschat om 's nachts te leren (ipv een casette om 's nachts de drang naar honger te onderdrukken en dus als vermageringsproduct te dienen). Hiervoor kon Homer het woord 'lepel' niet eens onthouden, nu wist hij dat abattoir een ander woord is voor slachthuis.

Al is de bron van Philip misschien net iets meer te vertrouwen...

Hm, misschien een nieuw opleidingsonderdeel voor volgend jaar: woordenschatverwerving via slaapmodules?