PDA

Bekijk de volledige versie : Neus en oren van vrouw afgesneden bij 'eremisdaad' in Turkije


Evy Witters
17th May 2009, 15:08
Neus en oren van vrouw afgesneden bij 'eremisdaad' in Turkije


Een Turkse van 23 jaar raakte zwaar verminkt bij een zogenaamde "eremisdaad", waarbij ze de eer van de familie zou hebben geschonden en hiervoor werd gestraft. De oren en de neus van de vrouw werden afgesneden. De gruwelijke feiten speelden zich af in Agri, in Koerdisch gebied in het oosten van Turkije. De vrouw werd ervan verdacht haar man te hebben bedrogen.


Het slachtoffer Y. A. werd teruggevonden op een braakliggend terrein, haar oren en neus waren weggesneden. Ze had ook messteken in de buik en werd onmiddellijk overgebracht naar het ziekenhuis. Volgens de dokters is haar toestand nog kritiek. De politie heeft acht verdachten ondervraagd.

Volgens de Turkse kranten Milliyet en Hürriyet, hebben familieleden van de echtgenoot de vrouw gemarteld. De schoonfamilie verdenkt haar ervan haar man te hebben bedrogen toen die op reis was naar Izmir, in het westen van het land. De echtgenoot zou volgens de kranten op de vlucht zijn geslagen.

De Turkse regering doet de laatste jaren inspanningen om de praktijk van eremisdaden uit te roeien, maar elk jaar zijn er nog tal van vrouwen het slachtoffer. Vooral in Anatolië in het zuidoosten van Turkije is de praktijk nog gangbaar. Turkije heeft onder druk van Europa wel strengere straffen ingevoerd tegen daders van eremisdaden. Ze riskeren een levenslange gevangenisstraf.

hrt (afp)

Bron: Het Nieuwsblad, 17/05/2009

Evy Witters
17th May 2009, 15:11
Dat zoiets nog steeds gebeurt in die landen.. Vreselijk! Men wist niet eens zeker of die vrouw effectief haar man bedrogen had. En dan nog. Dat is iets tussen die man en die vrouw. Iemand anders moet zich daar niet mee bezighouden. Die vrouw is nu onterecht of misschien terecht, dat is nog niet zeker, verminkt voor het leven..

jessica.luyckx
18th May 2009, 10:33
Dit s zeer erg voor de vrouw, zelfs als ze vreemd is gegaan, is ze hiervoor veel te hard gestraft geweest.
Wat ik wel goed vind is dat regering de ernst hiervan inziet en toch hier grote straffen op zet. Hopelijk vind men de daders en krijgen ze de verdiende straf. Mensen die zo een dingen doen zouden niet vrij moeten rondlopen.

Smolders.Lizzy
18th May 2009, 10:44
Als ik dit lees krijg ik er kippenvel van. Dat iemand voor zoiets nog gemarteld wordt. In de Westerse wereld is iemand bedriegen, niet meer uitgesloten. Gelukkig heerst er hier in België die mentaliteit niet.
Bovendien is het inderdaad een zaak tussen man en vrouw. De rest heeft er geen zaken mee. Eremisdaden moeten dringend zwaar gestraft worden. In Turkije moet er een nieuwe mentaliteit geboren worden. Zo kan het niet langer, vind ik persoonlijk. Er moet iets aan gedaan worden, en liefst zo snel mogelijk. Dus Turkse regering steek de hoofden bij elkaar.

Karenoris
18th May 2009, 13:35
[QUOTE=Evy Witters]Dat zoiets nog steeds gebeurt in die landen.. Vreselijk! Men wist niet eens zeker of die vrouw effectief haar man bedrogen had. En dan nog. Dat is iets tussen die man en die vrouw. Iemand anders moet zich daar niet mee bezighouden. Die vrouw is nu onterecht of misschien terecht, dat is nog niet zeker, verminkt voor het leven..[/QUOTE]
Ik denk dat, ook al is ze wel vreemdgeweest, de verminking nooit terecht was!
Dit gaat echt wel ver! Zeggen dat deze mentaliteit in België niet heerst is in het algemeen wel waar, maar er gebeuren hier toch ook nog dingen genoeg omtrent eermisdaden waar ik behoorlijk van schrik!

De verbetering zit inderdaad in de straf die de Turkse regering de schuldigen nu oplegt, enkele jaren geleden had deze straf waarschijnlijk veel miniemer geweest.