PDA

Bekijk de volledige versie : Hersenschade door drinken is sterk onderschat probleem


Gitte Leenaerts
11th May 2009, 13:32
Hersenschade door drinken is sterk onderschat probleem

Hersenschade en geheugenverlies als gevolg van overmatig alcoholgebruik, is een sterk onderschat probleem. Een vierde van de gevallen van dementie, zou te wijten zijn aan alcohol. Vooral vrouwen zijn kwetsbaar, want ze zijn veel gevoeliger voor de verwoestende effecten van alcohol.


Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd is in het Britse magazine Alcohol and Alcoholism. Volgens Jane Marshall, een van de auteurs van de studie, is het een misvatting te denken dat dementie een probleem is van 65-plussers. "Heel wat mensen beneden de 65 hebben cognitieve problemen, en een bij een groot deel van hen is alcohol de boosdoener".

Vooraan in de veertig
Drinkers kunnen al op een leeftijd vooraan in de veertig problemen krijgen met het geheugen. Tussen de 10 and 24 procent van de 700.000 gevallen van dementie in Groot-Brittannië zijn volgens de onderzoekers te wijten aan alcohol.

Vrouwen
Irene Guerrini, een van de onderzoeksters, waarschuwt in het bijzonder drinkende vrouwen: "Het metabolisme van vrouwen verwerkt alcohol op een andere manier. Alcohol heeft bij hen grotere toxische effecten op het lichaam, maar ook op de hersenen. Vrouwen die evenveel drinken als mannen, zullen daarvan op jongere leeftijd de schadelijke effecten ondervinden. En de complicaties zullen ernstiger zijn."
GVA 11/05/2009

Mijn mening:
Overmatig gebruik van alcohol, en wij zouden het onderschatten? Ik ben het er volledig mee eens. Als ik naar mijn eigen omgeving kijk, knik ik al snel ja, na het lezen van dit artikel. Vorige week nog ging ik uit in mijn dorp, er was een klein feestje. Het feestje staat bekend voor jongeren, als het eerste grote feestje waar ze naartoe mogen. En geloof me, daar zie je wat! Zeker één op de vijf jongeren was er dronken, maar overdreven dronken. Er lagen er zelf enkele tegen de vlakte. Op dat moment had ik met hen geen medelijden, maar later hoop ik dat ze spijt gaan krijgen van al dat overmatig drinken. Maar ja, dan is het te laat!! Eigen schuld, dikke bult zeker?
Wat ik wel raar vind is dat vooral meisjes er last van krijgen? Hoewel ik de indruk heb dat jongens steeds meer en vaker drinken/dronken zijn!

Philip_Huygelberghs
19th May 2009, 01:12
Ik denk inderdaad ook dat het niet zozeer problematisch is als je als jongere één keer om de twee weken eens stevig op de lappen gaat. Het zal pas problemen geven als je de nood naar alcohol voelt, als je zonder niet meer jezelf kan zijn.

Het zal wel een negatief effect hebben op de hersenen, maar om nu te zeggen dat sporadisch gebruik van alcohol direct voor een aantasting van je hersenen gaat zorgen.. Ik denk dat we nog steeds ver gaan komen met de gouden regel drink met mate.. Als je wat overstressed bent kan een frisse pint de gemoederen al snel bedaren, en is dat dan niets positiefs? Stress heeft ook negatieve gevolgen, en in sommige gevallen ook zeer negatieve aanleidingen. Denk maar aan antidepressiva, geef mij dan maar een 'pintje' of twee drie!! :-)