PDA

Bekijk de volledige versie : Daar komen de kleine windmolens


Barst
11th May 2009, 01:36
Daar komen de kleine windmolens


BRUSSEL - Een rondzendbrief stroomlijnt de criteria voor huis-, tuin- en keukenturbines.


We zijn gewend geraakt aan kleppers van windturbines, maar nu dienen ook de kleinere broertjes zich aan. De criteria waarmee kleine en middelgrote windturbines beoordeeld moeten worden, staan in een rondzendbrief die de ministers Van Mechelen (Ruimtelijke Ordening) en Crevits (Leefmilieu) zopas hebben opgesteld. Ze zijn bedoeld voor de lokale besturen, die over de aanvragen moeten oordelen. Tot dusver toonde de gemeenten zich terughoudend. De impact van windmolens op het landschap en de omgeving (geluid, slagschaduw) zijn immers niet gering.

Kleine windturbines mogen maximaal vijftien meter hoog zijn. Ze kunnen aan een gewone, particuliere woning dienst doen. Hun vermogen ligt op 100 kilowatt. Vandaag worden ze vooral op boten of op afgelegen plaatsen gebruikt.

De middelgrote hebben een vermogen van 300 kilowatt. Zij kunnen dienstig zijn op een boerderij, een kmo of een school. Zeker vanuit de landbouw is de interesse groot.

Voorlopig is het nog een dure zaak. Een kleine turbine kost tussen 10.000 en 100.000 euro, een middelgrote algauw een miljoen euro. Maar de molens kunnen van groenestroomcertificaten genieten: je krijgt van de netbeheerders een bedrag voor de hernieuwbare energie die je opwekt. Die bedraagt 110 euro per megawattuur. Een burger zal voor zijn kleine molen wellicht één zo'n groen certificaat krijgen.

'Deze rondzendbrief is een belangrijke stap voorwaarts', meent Chris Derde van de coöperatieve vennootschap Wase Wind, 'er is een enorme vraag naar kleinere windturbines. De technologie zit nog wat in de experimentele fase, maar zal door de grote vraag snel verbeteren. Op termijn zie ik zelfbouwpakketten in de doe-het-zelfzaken liggen.'

Ook de milieubeweging is blij met de rondzendbrief. 'Hij is misschien niet bindend, maar maakt toch een einde aan de willekeur. Tot nu lag het bij wijze van spreken aan de persoonlijke voorkeur van een burgemeester of er een windturbine mocht komen of niet', zegt Bram Claeys van de Bond Beter Leefmilieu.

In de rondzendbrief staat een waarschuwing. Omdat kleine windmolens op lage hoogte staan, vangen ze minder wind. Het rendement zal dus veeleer beperkt zijn. Derde bevestigt. 'Er is een trend om steeds groter en hoger te gaan. We zitten al op 120 meter tegenwoordig. Daar is de kans op sterke wind gewoon veel groter.'

Bram Claeys zit daarom met wat gemengde gevoelens. 'Kleine windmolens leveren weinig energie in verhouding tot hun mogelijke hinder. Een wildgroei mag het draagvlak voor groene energie niet aantasten. Herinner u de wrevel die dak- en schotelantennes teweeg hebben gebracht.'

www.energiesparen.be


Blog DS, 11-05-2009 (Tom Ysebaert)

PS Wim, :thumbsup: gezien? ;)

wim leenaerts
11th May 2009, 17:03
Mooi initiatief :thumbsup: (Ik heb hem nu ook gevonden bij 'Meer' ;) , stond die daar al langer?)
Die laatste bedenking verdient het anderzijds ook wel om even bij stil te staan...

Hanne.Van.Rooy
16th May 2009, 16:01
Het is erg gesteld met ons milieu. Het aandeel van de groene stroom in onze energievoorziening moet dan ook sterk toenemen vind ik. Daarom denk ik wel dat het goed is dat het voor mensen makkelijker zal worden om een windmolen te plaatsen. Op die manier kunnen immers ook gewone mensen toch wel echt actief een steentje bijdragen aan het milieu. Ik besef natuurlijk ook dat men niet zo maar vergunningen hiervoor kan afleveren. Grote windmolens zijn rendabeler en de hinder die zij veroorzaken is maar een beetje groter dan deze van hun kleinere broertjes. Daarom lijkt het me een nuttig idee dat mensen in straat- of wijkverband zouden gaan samenwerken. Ze kunnen dan misschien allemaal samen één grote windmolen plaatsen en de opbrengst verdelen. Samen kunnen we immers meer dan alleen.

Hanne Wuyts
17th May 2009, 22:33
Na de zonnepanelen nu ook nog windenergie die je kan te pakken krijgen als burger! Toffe initiatieven, die echt bijdrage leveren tot een beter leefmilieu! We zullen er wel eerst weer wat aan gewend moeten raken! Nog zo'n initiatieven en echt hopen op een beter leefmilieu daardoor!! Jammer voor het uitzicht wel, want een windmolen in mijn tuin is nu wel niet echt het mooiste dat er bestaat...