PDA

Bekijk de volledige versie : Minder eten belangrijker voor overgewicht dan meer bewegen


Barst
10th May 2009, 13:53
Minder eten belangrijker voor overgewicht dan meer bewegen


Dat in de geïndustrialiseerde wereld steeds meer te dikke mensen rondlopen is in de eerste plaats het gevolg van te veel eten, zo meldt de Sunday Times. Het vaak genoemde gebrek aan lichaamsbeweging speelt bij overgewicht nauwelijks een rol, zo blijkt uit nieuw onderzoek.


Het is een van de belangrijkste gezondheidsproblemen in de westerse wereld: te veel calorieën en te veel vet, met alle gezondheidsrisico's vandien. In veel landen, waaronder Engeland, is overgewicht uitgegroeid tot de norm, in plaats van een uitzondering, en volgens deskundigen zal tegen 2050 niet minder dan 90 procent van de volwassenen lijden aan obesitas. Wereldwijd, zo berekende de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) zijn 1,6 miljard volwassenen momenteel te zwaar, van wie er 400 miljoen echt obesitas hebben.


Gevolg van eetgewoonten

Vorsers aan de Deakin-universiteit in Australië, die hun onderzoek uitvoerden in samenwerking met die WHO, onderzochten de "obesitas-epidemie" in de Verenigde Staten, de koploper op dit gebied, en kwamen tot de conclusie dat er de voorbije dertig jaar geen sprake was van afgenomen fysieke activiteiten. Dit betekent dat de onmiskenbare toename van personen die te veel kilo's meedragen het gevolg is van hun eetgewoonten, dat ze te veel eten dus.

De onderzoekers gingen na wat het gewicht van de Amerikanen zou moeten zijn, uitgaande van hun huidige voedselgebruik, en vergeleken dat met hun feitelijke lichaamsgewicht. Als ze meer zouden wegen dan was berekend, zou dat wijzen op verminderde fysieke activiteiten. Maar wat bleek? De onderzochte volwassenen wogen minder dan was berekend, wat erop wijst dat ze door de jaren heen juist meer lichaamsbeweging hadden genomen.


Minder bewegen niet oorzaak

Onderzoeksleider professor Boyd Swinburn zei dat de resultaten voor andere westerse landen vergelijkbaar zouden zijn en dus ook zouden bewijzen dat bewegen niet belet dat iemand die veel eet te dik wordt. "Er is niets dat erop wijst dat minder fysieke inspanningen hebben bijgedragen tot deze epidemie. Daarom moet dit onderzoek worden beschouwd als een oproep om meer aandacht te besteden aan wat er wordt gegeten en moet daar de nadruk op worden gelegd."

Om het lichaamsgewicht van de Amerikanen terug te brengen op het peil van 1970 moeten, aldus het op het Europese Obesitas Congres in Amsterdam gepresenteerde onderzoek, kinderen hun eten en drinken met zo'n 350 calorieën per dag terugdringen. Dat komt neer op een blikje frisdrank een kleine zak friet. Volwassen zouden dagelijks zo'n 500 calorieën moeten afslanken, wat neerkomt op een grote hamburger. Wie dat wil bereiken door middel van lichaamsbeweging zou dagelijks een extra 2,5 uur moeten stappen.


Blog HLN, 10/05/09 (belga/adv)

Tine Witvrouwen
10th May 2009, 15:05
Niet meer dan logisch natuurlijk! :) Je kan elke dag een uurtje gaan 'bewegen' maar je nog volproppen met calorierijk voedsel. Dan ga je heus niet gezonder worden of afvallen.
Ik kom regelmatig in de fitness en dan verbaas ik me er steeds over dat sommige mensen daar echt serieus zwaarlijvig zijn en blijven, zelfs na enkele jaren! Die mensen komen dan een uurtje 'sporten'. Sporten zoals liggen op de ligfiets of rustig fietsen en ondertussen een gesprek voeren waar de hele fitness van kan meegenieten. Daar bereik je natuurlijk niets mee...
Daarom zijn er al verschillende programma's in fitnessen die naast een bewegingsadvies nu ook voedingsadvies meegeven. Een totaalpakket zeg maar. Wanneer je dat volgt, verbeter je je conditie en krijg je een slanker figuur. Afslanken doe je door in de eerste plaats actiever te gaan leven maar ook je voedingsgewoonten aan te passen!
Nog een laatste bedenking: wanneer ik laatst door 'Nina' (een gratis weekendbijlage bij het Laatste Nieuws) bladerde, stond deze vol met reclame voor afslankpillen. Pillen die je metabolisme zouden verhogen en je hongergevoel doen afnemen. Ik geloof hier vrij weinig van. Moest het helpen denk ik dat je er alleen maar vocht mee verliest én zou je het natuurlijk in combinatie moeten doen met bewegen en gezonder eten. Dat vergeten ze er natuurlijk altijd bij te vertellen... Van maatje 48 naar 36, je zou ze voor minder al eens uitproberen! ;) Nee, geef mij dan maar de natuurljike manier, langzamer maar doeltreffender!

Inne.Vets
10th May 2009, 18:28
Gezonde voeding is natuurlijk belangrijk om minder te gaan wegen.Maar wat nog belangrijker is,is dat je dit kan blijven volhouden want veel mensen beginnen met een dieet en vallen af. Als ze dit niet kunnen volhouden kom je zelfs meer terug aan.
Dus ik denk dat als veel mensen letten op hun voeding maar dan zodanig dat ze dit kunne blijven volhouden dan blijft dit effectief en komen de kilo's er niet meer aan normaal.
Ze zeggen ook wel eens het effectiefste dieet,is het dieet dat je eeuwig kan blijven volhouden.

Jente Brughmans
14th May 2009, 17:22
mensen die al heel hun leven geconfronteerd worden met overgewicht, krijgen het er niet gemakkelijker op als ze ouder worden. Ze beginnen aan elke dieet en vallen kilo's af, maar die kilo's komen er nog eens dubbel en dik bij. Ik denk dus niet dat het iets te maken heeft met minder eten. Het is wel degelijk het meer bewegen dat we moeten doen. Mensen die sporten maken meer spieren aan. En het vet wordt dan ook omgezet in spieren, wat dus voor meer gewicht zorgt, wil dat per se zeggen dat je ongezond bent, of dat je overgewicht gaat hebben. Ik denk dat er eigenlijk eens een deftig en duidelijk onderzoek moet komen.

Jolien Willems
15th May 2009, 21:22
Het is uiteraard logisch dat het voedsel dat je per dag consumeert ook heel wat doet met je lichaam. Maar ik denk wel dat de hoeveelheid beweging ook belangrijk is... Ik denk dat het toch nog steeds belangrijk is dat zeker mensen met overgewicht dagelijks aan sport doen om doeltreffender af te vallen.
Natuurlijk moeten deze ook gaan letten op hun voeding, want je volproppen met calorierijk voedsel en dan een half uurtje bewegen maakt geen verschil natuurlijk...