PDA

Bekijk de volledige versie : Donderdag veggiedag op Gentse stadsscholen


Barst
8th May 2009, 12:09
Donderdag veggiedag op Gentse stadsscholen


GENT - Het Gentse stadsonderwijs zet vanaf volgend schooljaar nooit meer vleesgerechten op het menu op donderdag. Gent profileert zich als eerste Europese stad met een officiële veggiedag.


Ruim 2.000 leerlingen die warm blijven eten, krijgen in de Gentse stadsscholen vanaf volgend schooljaar elke donderdag een vegetarische maaltijd op het bord met veel groenten, pasta of rijst. 'Wij willen aan onze kinderen meegeven dat je niet per se elke dag vlees hoeft te eten', legt schepen Rudy Coddens (SP.A) uit. 'Het is niet alleen goed voor je eigen gezondheid, ook het klimaat vaart er wel bij. Veeteelt is verantwoordelijk voor achttien procent van alle broeikasgassen.'

De schepen beseft dat niet alle ouders meteen gewonnen zullen zijn voor het idee.

'Voor we met onze veggiedag van start gaan, zullen we dat duidelijk communiceren naar de ouders. En ook de kinderen zullen we goed informeren. Voor velen zal het nieuw zijn, maar net zoals ze spruitjes kunnen leren eten, kunnen kinderen ook vegetarische voeding leren smaken.'

'Als er ouders zijn die eisen dat hun kind op donderdag vlees eet, dan zullen wij voor hen een alternatief voorzien. En wie boterhammen eet, zal die op donderdag nog altijd met ham mogen beleggen. Het is niet onze bedoeling om te betuttelen.'

'Steeds meer ouders kiezen er trouwens bewust voor om hun kinderen geen vlees te laten eten. Ik verwacht dan ook niet dat er veel tegenkanting zal komen tegen onze veggiedag.'

In België is twee à drie procent van de bevolking echt vegetariër. Ruim een kwart van de Belgen zegt wel zijn vleesconsumptie te beperken.

Gent is al een van de 370 Europese klimaatsteden. Vanaf volgende week, donderdag 13 mei, wordt Gent ook de eerste Europese stad met een wekelijkse veggiedag. Gentenaren kunnen dan op een feest op de Groentenmarkt een verklaring ondertekenen waarin ze zich engageren om wekelijks één dag vegetarisch te eten.

De stad gaat ook 90.000 stratenplannen verspreiden met alle restaurants waar vegetarisch kan worden gegeten. Ook het Gentse stadspersoneel krijgt een uitgebreider aanbod vegetarische maaltijden. (dih, bbd)


DS, 08-05-2009

wim leenaerts
8th May 2009, 17:07
:down: maar dan omgekeerd.
(Zegt het feit dat er geen omhooggestoken duim is als smiley iets over de ingesteldheid of het wereldbeeld van de 'eigenaar' van dit forum ;) )

Charlot Michiels
9th May 2009, 10:48
Dat is nog eens een leuk initiatief! Zelf ben ik een slechte eter en daarbij nog eens vegetariër waardoor lekker eten op school niet altijd voor mij weggelegd is. Als ik zin heb in pizza vind je meestal alleen maar pizza met spekjes op onze school (KHK). Ik denk dat wanneer ze dit op onze school zouden inlassen er ook niet veel tegenspraak zou zijn want vegetarisch eten is nu eenmaal beter ;)

Dat niet alleen het stadsonderwijs in Gent maar heel de stad deelneemt aan de veggiedag is geweldig. Als ik volgend jaar een keer wil uitgaan in Gent zal het hoogstwaarschijnlijk op een donderdag zijn, zo kan ik een lekkere vegetaische maaltijd meepikken in één van de restaurants. Ik kijk er alvast naar uit!

Tine Witvrouwen
10th May 2009, 15:10
Voorstander!
Al een paar weken leef ik vegetarischer. Niet volledig want kip gaat er nog altijd lekker in. Maar wel veranderde ik de koemelk door sojamelk en yoghurt door yofu. Lekker hoor! Groentenburgers en tofuburgers vervangen de vettige worsten en hamburgers op mijn bord!
Echt een aanrader! Je zal zien, je hebt zoveel alternatieven om eens een vleesloze week in te lassen!
Ik ben er niet van overtuigd dat het zoveel gezonder is maar echt veel vlees eten lijkt mij ook niet gezond. In mijn geval mis ik rood vlees niet omdat ik het zoiezo al niet erg graag lust.
Dus, misschien een ideetje om eens te proberen? Zelfs op KHK?