PDA

Bekijk de volledige versie : Gespeelde onschuld


Barst
7th May 2009, 17:25
Gespeelde onschuld


WAAROM GOEDELE WEER CHOQUEERT — > Goedele stopt nephosties bij haar blad > Katholieke kerk vindt dat 'heel pijnlijk' > Goedele ontkent 'marketingstunt'


'Een joke is het, meer niet', zegt ze zelf. 'Geen provocatie. En zeker geen marketingstunt.' En toch beroert Goedele deze maand de gemoederen met de cover van haar lijfblad.

Zoals iedere maand heeft Goedele zich weer verkleed voor de voorpagina van haar personalitymagazine. Deze keer is ze een nonnetje. Geen braaf kwezeltje natuurlijk, maar een mooie Maria Magdalena met vurig rood gestifte lippen en een sexy kanten bustier onder haar kap. 'Holy shit!', staat erbij geschreven. Met uitroepteken.

Aan de cover hangt een klein plastic zakje met daarin drie nephosties. Die krijg je gratis bij het blad. Op de hosties staat een onschuldig lachende Goedele met een aureooltje boven het hoofd. Er zit een kaartje bij, waarop staat: 'Neemt en eet hiervan, dit is mijn lichaam.' Met daaronder in zwierige letters de naam van het nonnetje van de maand.

De katholieke kerk kan er niet mee lachen. Hans Geybels, woordvoerder van kardinaal Danneels, vindt de cover van de nieuwste Goedele 'heel pijnlijk'. Dat Goedele daar staat met een nonnetjeskap over het hoofd en pikante lingerie om de borsten, tot daar aan toe. 'Dat getuigt enkel van wansmaak.' Maar de nephosties, die doen Geybels steigeren. 'Daarmee raakt Goedele ons in de kern van ons geloof. De hosties symboliseren voor ons het lichaam van Christus. Dat weet Goedele, want ze zet er de zin “Neemt en eet hiervan, dit is mijn lichaam, uit de communie bij. Dat doe je toch niet! Je kunt spotten met de paus en de bisschoppen, daar kunnen we mee leven. Maar aan de kern van ons geloof, Jezus Christus, raak je toch niet.... Net zoals je ook de profeet Mohammed niet in cartoons afbeeldt, omdat je dan raakt aan de kern van de islam. Dat is een kwestie van gezond verstand.'

Geybels windt zich op, de anders immer beheerste man verheft licht zijn stem aan de telefoon. Maar hij is niet van plan om actie te ondernemen tegen het blad. 'Dat kunnen wij niet, daar hebben we geen juridische middelen voor. Blasfemie is niet meer strafbaar in ons land. Het enige wat we kunnen doen, is respect vragen. We kunnen alleen vragen dat mensen ons in onze waardigheid laten. Trouwens, Goedele zou niets liever hebben dan dat wij reageren en de boel in brand steken. Met deze cover zoekt ze publiciteit. Religieuze symbolen lenen zich jammer genoeg vaker voor marketingtrucs. Wij gieten bewust geen olie op het vuur, maar als men ons daarom vraagt - zoals u nu doet - geven we wel ferm onze mening.'

Goedele Liekens speelt de vermoorde onschuld en beweert dat ze zich van geen kwaad bewust is. 'Het is helemaal niet onze bedoeling om te provoceren. Elke maand zoeken we een beeld dat de inhoud van ons blad vat. Deze maand is het thema 'hemel en hel' en dus moest er een religieus symbool op de cover. Ik vind dat we een rustige, ingetogen foto hebben gekozen. Het had ook een beeld van tongzoenende nonnen kunnen zijn.'

'Ik ben trouwens de laatste die durft te zeggen dat ze niet gelovig is. Lees er mijn hoofdartikel maar op na. Daarin schrijf ik dat ik in de jaren vijftig zeker en vast een non zou zijn geweest, omdat dat toen de enige kans was voor een vrouw op een avontuurlijk én nobel leven.'

Begrijpt Liekens dat de katholieke kerk het moeilijk heeft met de hosties die ze bij haar blad heeft gestoken? 'Ik snap dat je in eerste instantie schrikt als je deze voorpagina ziet. Maar als je verder leest, merk je toch meteen dat al onze artikelen met heel veel respect voor religies in het algemeen - niet alleen de katholieke kerk - zijn geschreven. En zolang een hostie niet gewijd is, is het toch ook maar een stukje brood. Zo heeft mijnheer pastoor het me toch altijd geleerd toen ik misdienaar was.'

Waarom zitten de hosties erbij? Zijn ze een marketingstunt zoals Hans Geybels beweert? 'Oh neen, schatteke. De hostie is een joke, een onschuldig knipoogje. Het is een manier om mezelf te relativeren. Het is sowieso al een vreemd gevoel om elke maand op de cover van je eigen blad te staan. Laat staan dat je foto op een hostie staat. De mensen van de marketing maakten er nog een grapje over: 'Dat zullen die drie fans die je nog hebt geweldig vinden, Goedele, een hostie met jouw foto op.'

Dus is het toch een marketingstunt? 'Neen, neen. Het is iets wat we met ons hele team bedacht hebben en wat perfect aansluit bij de inhoud van het hele blad. Mensen moeten er ook niet voor bijbetalen hé. Als het een marketingactie zou zijn, zouden we iets waardevols bij ons blad steken, iets wat mensen echt willen hebben. Neen, neen, dit is echt gewoon een onschuldig grapje, meer niet.'

Sanoma, de uitgever van Goedele, heeft nog geen klachten gehad over de cover. Het blad ligt ook pas sinds gisterochtend in de krantenwinkels. Goedele Liekens verwacht ook niet dat de 'gewone katholieken' erover zullen struikelen. 'Ik denk zelfs dat kardinaal Danneels en de katholieke kerk overtuigd zullen raken van mijn goede bedoelingen als ze de rest van het blad lezen. Ik zal er eens met hen over bellen.'

Het vorige katholieke 'relletje' in Vlaanderen dateert van 2005. Toen zette de Marokkaans-Belgische theatermaker Chokri Ben Chikha een Madonna met blote borst op de affiche van zijn voorstelling Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen Maria. Op de avond van de première betoogden katholieke vzw's voor de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. Vlaams Belang riep op om de voorstelling te boycotten en verklaarde 'samen met tienduizend andere Vlamingen diep beledigd te zijn' door dit toneelstuk en de bijbehorende affiche.

Wat vindt Vlaams Belang van de nieuwe Goedele? Partijwoordvoerder Joris Van Hauthem: 'Het is de eerste keer dat ik dit blad inkijk, dat heeft me vier euro gekost. Maar soit, het is voor de goeie zaak. (lacht) De vraag was wat we van deze cover vinden? Mevrouw Liekens moet maar doen wat ze niet laten kan, maar zeker de drie hosties getuigen van weinig respect voor de essentie van het katholicisme. Ik veronderstel dat de verkoopcijfers van haar blad dalende zijn en dat ze hiermee toch nog een beetje de aandacht wil trekken.'

Roept Vlaams Belang opnieuw op tot een boycot? 'Neen, we organiseren geen pogrom tegen mevrouw Liekens. Voor ons is de vrijheid van meningsuiting heilig. Maar ik daag haar wel uit om eens hetzelfde te proberen met andere religies. Dat ze eens een imam met een stukje varkensvlees op de cover van haar blad zet. Eens zien wat dan de reacties zijn. Het is zo bon ton om de katholieke kerk aan te vallen, daar is geen moed voor nodig. Dat mevrouw Liekens nu maar eens de lijn doortrekt naar andere religies.'

Ilse Degryse is redactrice bij deze krant.


DS, 07-05-2009