PDA

Bekijk de volledige versie : Wereldpers te kijk gezet door Ierse student (en Wikipedia)


Barst
6th May 2009, 22:04
Wereldpers te kijk gezet door Ierse student (en Wikipedia)


Een vals citaat dat een Ierse student had toegevoegd op de Wikipediapagina over Maurice Jarre, is door tientallen media over de hele wereld overgenomen, zo meldt de Irish Times vandaag. De Franse componist overleed in maart.


Vele journalisten dachten hun informatie makkelijk bij Wikipedia te halen, maar de 22-jarige Shane Fitzgerald, student sociologie en economie aan de
University College in Dublin, liet ze een poepje ruiken.


Experiment

Fitzgerald wilde naar eigen zeggen een experiment uitvoeren in het kader van zijn onderzoek naar de globalisering. De jongeman had aan de citaten op de aan Jarre gewijde Wikipediapagina, toegevoegd: "Men zou kunnen zeggen dat mijn leven een lange soundtrack geweest is. Muziek was mijn leven, bracht mij tot leven en muziek is hoe ik lang na mijn dood zal herinnerd worden".
"Wanneer ik sterf zal er een laatste wals in mijn hoofd spelen die alleen ik kan horen". Overal ter wereld dook het citaat op.

Fitzgerald laat weten dat hij Wikipedia koos omdat veel journalisten de website raadplegen.


Blog DM, 06/05/09 (belga/mvdb)

janavanranst
7th May 2009, 10:35
Zo weten weer maar eens hoeveel leugens er verspreidt worden door journalisten en hoe betrouwbaar Wikipedia is.