PDA

Bekijk de volledige versie : 'Toch normaal dat elke jongere schulden heeft?'


Barst
5th May 2009, 01:13
'Toch normaal dat elke jongere schulden heeft?'


BRUSSEL - Jongeren die op hun vijftiende op de speelplaats bij hun vriendjes geld lenen - niet één keer, maar twee keer, drie keer en meer - hebben later meer kans om in de schulden te raken. 'We moeten hen weerbaar maken', zegt Dirk De Clerck, coördinator van het Centrum voor Schuldbemiddeling, dat gisteren de campagne 'Budget Survival Kids' lanceerde.


Dennis (22) en Annabel (18) wonen al enkele jaren samen. Dennis werkt bij een staalverwerkingsbedrijf, Annabel heeft geen werk. Als vaste kosten betalen 350 euro huishuur. Hun elektriciteitsrekening kostte eerst 54 euro. Daarna 92 euro en nu 202 euro. 'We gebruiken gewoon zo veel', zeggen ze. Hun rekening betalen doen ze niet. Omdat ze schulden hebben en omdat ze daardoor hopen recht te hebben op een budgetmeter.

Hoe zijn ze in de schulden geraakt? 'Door te lenen voor mijn brommer en een televisie', zegt Dennis. 'Toen ik een vast contract had, heb ik ook een lening afgesloten voor 4.000 euro, die onmiddellijk op was.'

Waarvoor hij dat geld precies heeft gebruikt, weet hij niet meer. 'Misschien heb ik het allemaal uitgegeven door uit te gaan en kleding te kopen. Ik kocht veel dure kleren. En door mijn vrienden te trakteren.' Daarbij kwamen ook nog tal van boetes en gerechtsdeurwaarderskosten.

Uiteindelijk stapelde het paar 23.000 euro aan schulden op. Ze stapten naar het OCMW, dat hen bij het afbetalen van hun schulden begeleidt. Vandaag bedraagt hun schuld nog 6.000 euro. Dennis en Annabel krijgen 85 euro leefgeld per week. 'Maar dat is niet genoeg om te leven.' En net nu is er een baby op komst.

Dennis en Annabel doen hun verhaal op budgetsurvivalkids.be. Het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling opende de website gisteren en begon met een preventiecampagne die jongeren moet wapenen tegen een overmatige schuldenlast. Op de site vertellen jongeren met schulden hun verhaal.

'Met de campagne richten we ons vooral naar jongeren tussen 15 en 20 jaar', zegt coördinator Dirk De Clerck. 'Jongeren van 15 zijn al echte consumenten. Ze willen een gsm, een dvd-speler, een bromfiets. De marketing speelt daar goed op in. Maar als zij zich er op die leeftijd niet van bewust zijn dat ze niet alles kunnen kopen en dat geld niet uit de lucht komt vallen, dan zijn ze op latere leeftijd een vogel voor de kat.'

Vooral jongeren uit het beroepsonderwijs moeten zich aangesproken voelen. 'Uit onderzoek blijkt dat twee op de drie jongeren die schulden hebben, in het beste geval een diploma lager secundair onderwijs hebben. Dat is een risicogroep. Ze maken hun school niet af, maar willen alleen gaan wonen en zijn ook heel materialistisch. Dan loopt het vaak mis', zegt De Clerck.

Eigenlijk begint het al op de speelplaats. 'Jongeren leven vaak boven hun stand. Ze komen niet rond met hun zakgeld en gaan op zoek naar meer geld. Dan gaan ze vaak lenen bij vriendjes. Eén keer tien euro lenen is niet erg. Maar als je het een tweede en derde keer doet en je vriend niet meteen terugbetaalt, dan stapel je de schulden wel snel op.'

'We zien ook dat jongeren vaak bij verschillende vrienden tegelijk lenen zonder dat zij het van elkaar weten. Zoiets kan snel uit de hand lopen. Er ontstaan woordenwisselingen, je verliest je vrienden en voor je het weet, is de hele school op de hoogte.'

De Clerck beseft dat het moeilijk is om jongeren warm te maken voor zijn boodschap. 'Die luidt dat jongeren minder moeten gaan consumeren. Ik besef dat dat geen prettige boodschap is, want wie geen gsm of iPod heeft, hoort er niet bij.'

'Maar als ik hoor dat jongeren uit het basisonderwijs denken dat het geld “uit de muur, komt en dat je er niet voor hoeft te werken, of dat ze verwachten bij hun eerste baan minstens 1.500 euro netto te verdienen, dan zeg ik: stop, dat is niet realistisch. Wij moeten dat beeld corrigeren.'

Het Centrum Schuldbemiddeling zal affiches (zie illustratie en slogans), een dvd en een magazine naar gemeentelijke jeugddiensten en jeugdbewegingen versturen. Het werk ook aan een pakket voor scholen, zoals een stripverhaal over een 14-jarige jongen die een bromfiets koopt, dat vanaf volgend schooljaar klaar moet zijn. 'Financiële educatie is een punt van aandacht voor de scholen', zegt De Clerck.

'Betere informatie had me kunnen helpen. Ik vind dat je op school al informatie zou moeten krijgen', zeggen ook Dennis en Annabel. 'Ik vind het jammer dat ik schulden heb. Ik weet dat ik met al het geld dat ik afbetaald heb, een auto had kunnen kopen.'

Maar op de vraag of hij het normaal vindt dat jongeren schulden hebben, antwoordt hij: 'Ja. Je leert eruit. Als je als jongere geen schulden hebt, kun je er ook later niet mee omgaan.'

www.budgetsurvivalkids.be

www.centrumschuldbemiddeling.be


Blog DS, 05-05-2009 (Yves Delepeleire)

janavanranst
5th May 2009, 11:21
Ik denk inderdaad dat vele jongeren niet weten aan wat ze soms beginnen. Mijn vriend is een klein half jaar geleden alleen gaan wonen. Als ik zie hoeveel rekeningen hij moet betalen schrik ik daar ook nog steeds van. Er zijn veel kleine dingen waar men niet aan denkt. Die kleine dingen worden dan ineens te veel.

Ik vind inderdaad ook dat de jongeren op school al een goede basis moeten hebben over geld en leningen.

MinkeVanHoof
5th May 2009, 12:19
Dit is een goede campagne, mijn broer was tijdens zijn puberteit ook niet goed met geld en dit zet zich jaren later nog door.

Ik ben het niet eens met de laatste opmerking dat die jongen maakt, dat als je als jongere geen schulden hebt je er niet mee kunt omgaa.
Ik zie dit anders, als je als jongere geen schulden hebt, bewijst dit in sommige gevallen dat die persoon gewoon beter met zijn of haar geld kan omgaan. Dat die persoon al bewust keuzes maakt zodat hij of zij niet in schulden terecht komt.
Ik ben 22 en heb nog nooit schulden gehad. Ik zit nu 3 maanden in Engeland en moet mijn moeder nog geld van voor ik vertrok en ik voel me al schuldig. Ik weet dat wanneer ik thuis kom ik dit direct ga terug betalen.
Ik kan al heel mijn leven goed om met mijn geld en ben daar trots op.

janavanranst
5th May 2009, 12:53
[QUOTE=MinkeVanHoof]Ik ben 22 en heb nog nooit schulden gehad.[QUOTE]

Ik denk wel dat er nog een groot verschil is tussen ik ben 22 en ik woon nog thuis of ik ben 22 en ik werk vanaf mijn 18 en ik woon ondertussen alleen. Ik geloof best dat het voor die jongeren heel moeilijk is om uit de schulden te geraken.

Ik den trouwens ook niet dat schulden hebben een synoniem is van 'niet goed kunnen omgaan met geld'. Volgens mij zitten er heel veel jongeren is een situatie waarin ze uit moeten en deze brengt dan schulden met zich mee.

Karenoris
5th May 2009, 12:54
Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik heb zelf vaak nog het gevoel dat ik erg weinig weet over de kosten die je betaalt wanneer je op jezelf woont. En dit opent je ogen toch wel. Ook ik dacht vroeger altijd dat 1500€ netto per maand niet onrealistisch was, nu weet ik wel beter. Ik denk dat jongeren zeker moeten gewezen worden op deze realiteit.

Verder vond ik het in het secundair altijd heel vervelend dat iedereen geld wou lenen. Omdat je dat geld héél vaak nooit terugzag.

MinkeVanHoof
5th May 2009, 13:53
[QUOTE=janavanranst][QUOTE=MinkeVanHoof]Ik ben 22 en heb nog nooit schulden gehad.

Ik denk wel dat er nog een groot verschil is tussen ik ben 22 en ik woon nog thuis of ik ben 22 en ik werk vanaf mijn 18 en ik woon ondertussen alleen. Ik geloof best dat het voor die jongeren heel moeilijk is om uit de schulden te geraken.

Ik den trouwens ook niet dat schulden hebben een synoniem is van 'niet goed kunnen omgaan met geld'. Volgens mij zitten er heel veel jongeren is een situatie waarin ze uit moeten en deze brengt dan schulden met zich mee.

Ik ben het daar niet mee eens, een goede vriend van mij heeft zijn ouderlijk huis verlaten toen hij 17 was. Hij had thuis problemen en kon het niet meer aan. Hij is op zichzelf gaan wonen en ik weet dat hij totaal geen schulden had. Hij had het niet breed maar met hulp van een organisatie kwam hij elke maand rond. Hij had geen tv of computer met internet maar dat vond hij ook niet erg. Hij wist dat hij met dat geld dat niet zou kunnen. Toen hij 18 was heeft hij direct voor een job gezocht en ondertussen werkt hij en doet hij een extra cursus. (dit is 3 jaar verder)

Hij heeft voor mij bewezen dat je dit wel kan, maar je moet prioriteiten stellen en dat is het grote probleem voor vele jongeren. Net zoals de jongeren in het artikel. Een lening voor kledij etc, geld besteden aan dingen die niet levensnoodzakelijk zijn.
Als je alleen wil gaan wonen en alle luxe nog wilt die je thuis had, dan is het normaal dat je jezelf in schulden werkt. Het is voor mij wel een zaak om goed kunnen om te gaan met geld (niet in alle situaties natuurlijk). Het gaat erom om jezelf een budget te stellen en voor jezelf te bekijken wat je echt nodig hebt en wat je kan laten. Maar jongeren zijn gewoon groot geworden in een luxemaatschappij en denken dat ze alles moeten hebben.

Ik ga misschien niet zoveel uit als andere mensen maar ik heb voor mezelf de beslissing genomen dat ik niet elk weekend moet uitgaan om van het leven te genieten. (ik heb andere hobby's)En als ik dan uitga vind ik het niet nodig om veel geld uit te geven aan hopen alchohol om mij te kunnen amuseren.
Ja ok ik woon nog thuis maar ik betaal veel zelf, ik ben degene die thuis alle computers die we al gehad hebben betaald heeft. Ik heb onlangs de nieuwe printer gekocht. Ik ga zelf binnekort een auto moeten kopen etc etc.
Geloof mij als je 13 bent heb je niet zomaar even 1000euro om een nieuwe computer te kopen, maar dat is me toch gelukt.
Het gaat om keuzes maken, bewust zijn van je budget en afwegen of je je het kan veroorloven. Dit is iets wat jongeren duidelijk nog moeten leren.

wim leenaerts
6th May 2009, 08:19
Ik woon sinds augustus samen met mijn vriendin en het enige dat wij nieuw gekocht hebben, is een salontafeltje van den Ikea van 15 EUR. Al de rest hebben we in de loop der jaren gekregen met feest- en verjaardagen (ik heb wel het voordeel dat we pas op ons 23 zijn gaan samenwonen), gekregen van familie(ons 'salon' stond 5 jaar op de zolder van mijn schoonouders, het ziet er niet uit, maar je kan er in zitten) of gekocht op rommelmarkten. Mijn boekenkasten waren oorspronkelijk 2 aartslelijke 'bommakasten', maar met wat doe-het-zelf-werk (schuren, tierlantijntjes afzagen enz) zijn dat 2 prachtige en stevige kasten geworden, waar ik eigenlijk best wel trots op ben :cool:

Ik heb wel het geluk gehad, dat zowel ik als mijn vriendin ouders hebben die zo'n koopgedrag altijd aangemoedigd hebben.
Als ook je ouders in de schulden zitten, maar ze toch altijd het laatste nieuwe willen - als je dus nooit het goede voorbeeld gezien of gehoord hebt - is dat heel moeilijk denk ik. Zoiets heet dan kansarmoede.