PDA

Bekijk de volledige versie : Belgen hebben vooral last van hoofdpijn


Gitte Leenaerts
4th May 2009, 20:02
Belgen hebben vooral last van hoofdpijn

BRUSSEL - Hoofdpijn, brandend maagzuur en stress zijn de meest voorkomende klachten bij Belgische patiënten. Dat blijkt uit een onderzoek van Insites Consulting in zeven Europese landen.
Van de personen die het afgelopen jaar -tussen de lente van 2008 en de lente van 2009- ziek waren, had ongeveer 22 procent acute hoofdpijn en 16 procent chronische of regelmatig terugkerende hoofdpijn. Hiermee is hoofdpijn de meest voorkomende klacht in België. In Europa ligt het gemiddelde nog hoger dan in ons land.

In vergelijking met de omringende landen hebben de Belgische patiënten meer last van brandend maagzuur. Liefst één op de vijf van de ondervraagden geeft aan dat ze daar afgelopen jaar acuut last van hebben ondervonden. Ongeveer 17 procent heeft langdurig of op regelmatige basis last van brandend maagzuur. In de Zuiderse landen, zoals Frankrijk en Spanje, heeft meer dan 20 procent wel eens last van brandend maagzuur.

Bijna één op de vijf Belgen heeft last van acute stress, wat in België wel niet in de top vijf van chronische aandoeningen voorkomt. Dat in tegenstelling tot de situatie in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft respectievelijk 15 en 20 procent last van chronische of wederkerende stress.

"We weten uit vorig onderzoek dat we vooral last hebben van job-gerelateerde stress. Als de huidige crisis aanhoudt, is de verwachting dat stress ook in de chronische statistieken zal opklimmen in ons land", meent Magali Geens, directeur Health Research bij Insites Consulting.

In het onderzoek werd iemand die het voorbije jaar last had van een acute, een chronische (langer dan één maand) of een wederkerende aandoening als "patiënt" beschouwd. Het onderzoek werd uitgevoerd in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië. In totaal hebben meer dan 1.000 respondenten per land aan de enquête deelgenomen.
De standaard 30 april 2009

Mening:
Dat zou wel eens kunnen kloppen, dat was het eerste dat in me opkwam na het lezen van dit artikel. Hoe vaak hebben we wel niet last van hoofdpijn? En nee, dan reken ik niet enkel die keren wanneer we opstaan van een nachtje feesten. De test werd gehouden in verschillende landen, zou het klimaat of bepaalde werkomstandigheden hier iets mee te maken hebben? Ik zou ook wel graag een verklaring krijgen voor het feit dat bijvoorbeeld Belgen minder last hebben van brandend maagzuur dan mensen uit Frankrijk en Spanje. Kan dat misschien het volgende onderzoek zijn?

Kim Geerts
5th May 2009, 13:31
Volgens mij zijn deze klachten allemaal het gevolg van een jagend leven. Ik heb 2 van de meest voorkomende klachten. Ik heb de laatste tijd veel last van stekende hoofdpijn. Ik heb pijnstillers geprobeerd, maar die helpen niet. Omdat de hoofdpijn aanhield en erger werd, ben ik toch naar de dokter gestapt. Ze vertelde mij dat ik "cervicogene" hoofdpijn heb als gevolg van stress. Mijn rug en nek zitten ook helemaal vast en die hoofdpijn is daar een gevolg van. Ik moest dus een paar keren naar de kinesist en zo weinig mogelijk werken achter de computer, omdat de meeste mensen dan een verkeerde houding aannemen. Zolang ik naar de kinesist ga, heb ik er geen last van. Maar als ik niet meer ga, komen alle klachten terug.

Sanne Van der borght
6th May 2009, 07:38
De Belgen zijn niet goed bezig. Als je ons met andere landen vergelijkt, hebben wij echt wel een opgejaagd leven. We werken hard en nemen minder vakantie. Als je eens op reis gaat naar bv. Italië dan merk je echt het verschil. De mensen zijn daar veel rustiger en ontspannen, zij hebben echt een andere levensstijl. Ik vind dat we het hier ook wat rustiger aan mogen doen, ook studenten, want zij hebben ook al vaak last van stress, en op zo'n jonge leeftijd vind ik dat dat toch nog niet mag zijn...

Jonathan Smets
6th May 2009, 12:59
[QUOTE=Ik vind dat we het hier ook wat rustiger aan mogen doen, ook studenten, want zij hebben ook al vaak last van stress, en op zo'n jonge leeftijd vind ik dat dat toch nog niet mag zijn...[/QUOTE]

De docenten zullen is lache Sanne :D

Schrik er wel niet van dat 1 op de 5 Belgen stress heeft, we leven tenslotte in een prestatiegerichte maatschappij waar de druk om iets goed te doen heel hoog ligt. Dat Belgen minder last hebben van maagzuur dan spanjaarden, is volgens mij gewoon toeval. Of het moest zijn door het teveel eten van Spaanse pepers :D

janavanranst
6th May 2009, 13:50
[QUOTE=Jonathan Smets] Dat Belgen minder last hebben van maagzuur dan spanjaarden, is volgens mij gewoon toeval. [/QUOTE]

Vergeet niet dat de spanjaarden zich wel aan hun siësta houden. Ik denk dat dit ook een van de redenen is waarom ze minder last hebben van stress