PDA

Bekijk de volledige versie : Helft van je vrienden raak je binnen 7 jaar kwijt


dorien.claes
2nd May 2009, 11:49
Helft van je vrienden raak je binnen 7 jaar kwijt

Ongeveer de helft van je vrienden raak je binnen zeven jaar kwijt. Dat is één van de conclusies van socioloog Gerald Mollenhorst van de Universiteit Utrecht. Mollenhorst onderzocht hoe de context waarin we mensen ontmoeten ons persoonlijk netwerk beïvloedt.

Mollenhorst bevestigt met zijn onderzoek dat je persoonlijke netwerken niet alleen vormt op basis van je eigen keuzes. Die keuzes worden beperkt door ontmoetingsgelegenheden. Een sterke aanwijzing daarvoor werd geleverd door het feit dat mensen opvallend vaak vrienden kiezen uit een context waar zij eerder al een vriend uit gekozen hebben. Bovendien bleek de mate waarin onze vrienden elkaar onderling kennen sterk afhankelijk te zijn van de context waarin men elkaar ontmoet.

Sociologen betwisten al jaren in hoeverre persoonlijke netwerken het resultaat zijn van je eigen voorkeur of juist van de context waarin je iemand kunt ontmoeten. Bijvoorbeeld, als je je vrouw niet bij vrienden thuis had leren kennen maar in een louche bar, was ze dan je vrouw geweest en gebleven?

Mollenhorst onderzocht onder andere of de sociale context waarin contacten worden gelegd de mate van gelijkheid tussen partners, vrienden en kennissen beïnvloedt. Verwacht werd dat de invloed van sociale contexten op gelijkheid in relaties sterker zal zijn voor zwakke relaties dan voor sterke relaties. Je bent immers minder kieskeurig in de keuze van kennissen dan in de keuze van je partner. In relaties met partners vond de socioloog inderdaad meer gelijkheid dan in relaties met vrienden.

Voor het onderzoek werden 1.007 personen tussen de 18 en 65 jaar ondervraagd. Zeven jaar later werden de respondenten weer opgezocht en 604 personen werden opnieuw geïnterviewd.

29/04/2009 13:00
www. trends.be

stephanie.engelen
19th May 2009, 20:28
Het is niet zo dat je die vrienden echt 'kwijt' bent door ruzie ofzo. Je verandert van school, van sportclub, je krijgt andere interesses. Het is alleen maar logisch dat je vriendenkring mee evolueert met jezelf en je omgeving.

Ik denk dat slechts weinigen onder ons nog met dezelfde mensen omgaan, uitgaan als toen ze 14 waren...

caroliencuypers
19th May 2009, 21:50
k ben het helemaal eens met stephanie. De mensen waarmee ik in het laatste jaar van het secundair onderwijs heb gezeten zie ik nog heel af en toe maar zeker niet zoveel meer als vroeger. Maar de personen van de lagere school die kom ik zo is tegen op straat maar dat is het dan ook.

Nu komt het vooral omdat je van school verandert, maar later als je kinderen hebt ontmoet je nieuwe mensen omdat je de kinderen bij vriendjes gaat afzetten of als je verhuisd.

Maar nieuwe mensen ontmoeten is altijd fijn :-) Maar in hoeverre kan je zeggen wanneer iemand echt je vrienden zijn en niet zomaar kennissen?

Charlot Michiels
19th May 2009, 21:51
Het is inderdaad niet gemakkelijk om je vriendschap met je schoolvrienden uit het middelbaar onderwijs te behouden, zeker niet als je allemaal naar een ander school gaat. Ik vind deze vriendschap toch heel belangrijk, daarom probeer ik met mijn vriendinnen uit het middelbaar één avond in het weekend samen door te brengen. Moeilijk kan dus ook! Ik deel nog steeds al mijn geheimen met mijn vrienden van 8 jaar geleden en zo als elk jaar gaan we dit jaar ook samen op reis. Ik denk dat we nog steeds vrienden zijn omdat we een zeer hechte groep waren van 7 personen waar niemand tussen kon komen, misschien een beetje egoïstisch maar we kende elkaar door en door waardoor omstanders ons vaak niet begrepen en afstand van ons namen.

Je maakt natuurlijk ook nieuwe vrienden op je nieuwe school maar dat vind ik geen reden om je oude vriendschappen te laten verwateren. Ik moet wel toegeven dat buiten de vriendschappen met mijn beste vriendinnen andere vriendschappen wel vervaagt zijn. Klasgenoten die 7 jaar geleden vrienden waren geworden zijn nu geen vrienden meer omdat ze mijn klasgenoten niet meer zijn. Het klinkt hard maar op dat moment bracht je veel uren samen en nu niet meer. Een andere reden is dat onze persoonlijkheden niet zo goed overeen kwamen als met mijn beste vriendinnen. Uiteindelijk is nog steeds het belangrijkste dat je je hele leven vrienden (of dat nu vrienden zijn die je al 1 jaar of al 10 kent) hebt klaarstaan om je te helpen wanneer je problemen hebt maar ook om je geluk te delen.

Karenoris
20th May 2009, 08:06
[QUOTE=Charlot Michiels]
Je maakt natuurlijk ook nieuwe vrienden op je nieuwe school maar dat vind ik geen reden om je oude vriendschappen te laten verwateren. Ik moet wel toegeven dat buiten de vriendschappen met mijn beste vriendinnen andere vriendschappen wel vervaagD :haha: zijn. Klasgenoten die 7 jaar geleden vrienden waren geworden zijn nu geen vrienden meer omdat ze mijn klasgenoten niet meer zijn. Het klinkt hard maar op dat moment bracht je veel uren samen en nu niet meer. Een andere reden is dat onze persoonlijkheden niet zo goed overeen kwamen als met mijn beste vriendinnen. Uiteindelijk is nog steeds het belangrijkste dat je je hele leven vrienden (of dat nu vrienden zijn die je al 1 jaar of al 10 kent) hebt klaarstaan om je te helpen wanneer je problemen hebt maar ook om je geluk te delen.[/QUOTE]
Ik ga akkoord met je tekst (niet met je spelling :D )
Het is logisch dat vriendschappen verwateren, zeker de 'minder sterke'.
Je hebt bv. in het secundair altijd wel een aantal (of een) vriendinnen waar je het écht goed mee kan vinden, deze vriendschappen blijven voorlopig wel stand houden. Maar daar moet je dan wel tijd in steken!

Maar als je dan verandert van school/hobby... dan kom je in contact met nieuwe mensen, die op dat moment vaak evenveel of meer met je gemeen hebben dan je "vroegere vrienden".

Ik denk ook niet dat vriendschap eeuwig duurt, maar dat het wel lang kan duren, mits je er de nodige tijd in kan steken. Vriendschap is belangrijk op ieder moment van je leven, maar omdat jij verandert, je gewoonten, werk... veranderen, verander je ook vaak van vrienden.