PDA

Bekijk de volledige versie : Vergeetachtig? Eet dan wat vettiger


Gitte Leenaerts
1st May 2009, 17:19
Vergeetachtig? Eet dan wat vettiger

Vettig voedsel eten kan het geheugen bevorderen. Onderzoekers van de University of California hebben ontdekt dat oliezuren, een bestanddeel van vetten, bij de spijsvertering worden omgezet in een stof die het geheugen stimuleert.


De geheugenbevorderende stof in kwestie, oleoylethanolamide of OEA, vermindert de eetlust, veroorzaakt gewichtsverlies en verlaagt bovendien het cholesterolgehalte en triglyceridegehalte in het bloed.

Tests bij ratten hebben uitgewezen dat een hoog gehalte aan OEA het geheugen een versnelling hoger schakelt via stimulerende signalen in de amydala - dat is een centraal gebied in de hersenen dat geheugen en emoties regelt.

Ratten
Ratten die OEA kregen toegediend, scoorden beter op twee geheugentesten, ondermeer het vermijden van onaangename ervaringen. Wanneer OEA werd geblokkeerd, scoorden de ratten beduidend minder goed.

Evolutionair voordeel
Wellicht is de verklaring voor deze werking van de vetgerelateerde stof OEA te zoeken in de evolutie. Zoogdieren die dankzij de stof beter konden onthouden waar ze voor het laatst een vettige maaltijd hadden genuttigd, zijn wellicht in het voordeel geweest.

Mensen?
Of het effect dat bij ratten is vastgesteld, ook bij mensen optreedt, is volgens de BBC, die er een bijrdage aan wijdt, niet bekend.

De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences en zullen misschien de behandeling van allerhande vormen van geheugendeficiëntie beïnvloeden. Er worden al medicijnen getest met dezelfde de werking als omgezet oliezuur.
28/04 GVA - Wetenschap/Gezondheid

Eigen mening:
Het ziet er naar uit dat er een nieuwe wetenschappelijke doorbraak is, of toch niet? Ik weet eigenlijk niet meer echt wat ik allemaal moet geloven. Enkele weken geleden verscheen er immers ook een artikel dat regenachtig weer, je geheugen kan verbeteren. Ik denk dat we niet alles zomaar van de media mogen overnemen als het enige echte juiste. Wees dus erg kritisch bij artikels als deze!

Hanne Wuyts
1st May 2009, 17:47
Amaiamaiamai, veel vettige frietjes eten is dus de boodschap! :p

Ik denk toch dat er hier nog veel onderzoek moet gedaan worden hoor! Ik vind het een beetje een gekke gedachte dat je met vettig eten je geheugen kan stimuleren! Eerst zien en dan geloven is voor mij de leuze hier! :)

Evy Witters
2nd May 2009, 11:22
Ja, inderdaad. Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Tegenwoordig is gezond eten dé trend, en dan komt men ineens met zoiets af.. Dan moet je nog gaan kiezen tussen een mooi figuurtje en gezond eten of goed kunnen nadenken. Dit laatste hangt trouwens ook af van andere factoren vb. goede nachtrust, alcohol gedronken of niet etc. Geef mij dan toch maar dat mooi figuurtje en gezond eten!

wim leenaerts
2nd May 2009, 14:05
Tegenwoordig is gezond eten dé trend, en dan komt men ineens met zoiets af..
Bij een gezonde voeding horen ook smeer- en bereidingsvetten hoor. In vetten (best plantaardige oliën) zitten ook enkele zeer goede stoffen (essentiële vetzuren en vetoplosbare vitamines zoals A, E en D) en onverzadigede vetzuren helpen hart- en vaatziekten voorkomen. Zolang je geen overgewicht hebt, zijn plantaardige vetten vrij belangrijk in een evenwichtige voeding. Dierlijke vetten zijn iets anders, daar zitten o.a. cholesterol (en we weten dankzij de reclame van Danacol allemaal dat dat niet goed is ;) ) en verzadigde vetzuren in.

Ik denk dat we niet alles zomaar van de media mogen overnemen als het enige echte juiste.
Dat hangt ervan af. Je moet goed lezen. De informatie in dit artikel is niet door GVA verzonnen, maar komt blijkbaar van the University of California. Wat dat betreft, zit het dus wel goed denk ik - als je de onderzoeksafdeling van een universiteit al niet meer kan geloven...
De media-misleiding zit in de kop: "Vergeetachtig? Eet dan wat vettiger".
In die kop doen ze uitschijnen dat je er al direct mee kan beginnen, terwijl er duidelijk in het artikel staat dat het nog niet bewezen is dat het effect zich ook bij mensen voordoet.