PDA

Bekijk de volledige versie : Verhongerd in Congolese gevangenis


Jill Wuyts
23rd April 2009, 18:03
"26 mensen verhongerd in Congolese gevangenis"

In een gevangenis in Congo zijn dit jaar al zeker 26 mensen omgekomen door een gebrek aan voedsel. Dat meldt de missie van de Verenigde Naties in het land. De VN maakt zich grote zorgen over dit verlies van mogelijk onschuldige levens. Veel van de slachtoffers hebben als gevolg van het trage rechtssysteem namelijk nog geen proces gehad.

Erbarmelijke omstandigheden
In de Mbuji-Mayi-gevangenis, die in de jaren zestig werd gebouwd voor maximaal tweehonderd gedetineerden, verblijven meer dan vierhonderd gevangenen onder erbarmelijke omstandigheden. Sinds begin juni zijn tien van hen door gebrek aan voedsel omgekomen, zegt een VN-woordvoerder. Vier gevangenen stierven ruim een week geleden in dezelfde nacht. De missie heeft een team gestuurd naar de gevangenis in de provincie Oost-Kasai, op meer dan negenhonderd kilometer van de hoofdstad Kinshasa.

Te weinig geld
De gevangenis heeft niet genoeg geld om alle gedetineerden van voldoende voedsel te voorzien. Een ander probleem dat bijdraagt aan het hoge sterftecijfer is de slechte hygiëne. De VN-missie heeft lokale bestuurders gevraagd geld vrij te maken om de gevangenen te voeden. De gouverneur van de provincie heeft inmiddels toegegeven dat de gevangenis niet is meegegroeid met de stad waarin deze zich bevindt. De bevolking daarvan is in veertig jaar van een half miljoen namelijk toegenomen tot vier miljoen.

Levende skeletten
Volgens de lokale mensenrechtenorganisatie Voices for the Voiceless komt de reactie van de gouverneur veel te laat: "We hebben al vaker alarm geslagen, maar er is niets veranderd. In deze gevangenis zitten levende skeletten. Er zijn daar mensen die vel over been zijn van de honger." (novum/sam)

www.hln.be
_

Ik kwam dit artikel tegen, toen ik extra informatie zocht voor mijn boekbespreking. Ongeacht de misdaad die ze al dan wel of niet gedaan hebben is het verschrikkelijk om deze mensen zo te laten lijden.
Het grootste gevangenenbestand bestaat uit mannen of vrouwen die voedsel steelde voor zichzelf en voor hun kinderen, hoe naïef is dit?

Er is zowieso een hevig protest en druk vanuit verschillende landen uitgebarst. Dit land heeft dringend hulp nodig!
Als ik mij goed herinner ging onze laatste actua les over armoede, mensen sluiten hun ogen uit schaamte maar hopelijk doet dit bericht bij vele mensen de ogen open gaan.