PDA

Bekijk de volledige versie : School gooit Carl en Thomas (15) buiten na onschuldig grapje


Barst
23rd April 2009, 08:14
School gooit Carl en Thomas (15) buiten na onschuldig grapje


OOSTENDE - Twee leerlingen van het Sint-Andreasinstituut in Oostende zijn van school gestuurd omdat ze een sleutel hadden verborgen. Een veel te zware straf voor zo'n kwajongensstreek, vinden hun ouders.


Vier leerlingen van het vierde jaar sportwetenschappen halen een sleutel van een sleutelbos en verbergen die. Een grapje, vinden ze zelf, maar de directie van het Sint-Andreasinstituut denkt daar anders over en haalt de politie erbij. Nog diezelfde dag geven de jongens - behoorlijk geschrokken van de commotie - de sleutel terug.

Voor die feiten worden twee leerlingen definitief uitgesloten van de school. Een interne beroepscommissie bevestigt de sanctie die de directeur en de klassenraad van de strenge uniformschool hadden voorgesteld.

Carl (15) : 'We waren niet echt iets van plan met de sleutel en we hebben hem meteen teruggegeven. Ik heb tot driemaal toe mijn excuses aangeboden maar ik toonde blijkbaar te weinig berouw. Daarom moet ik nu van school.' Bij die strenge straf heeft zijn voorgeschiedenis meegespeeld, denkt Carl. 'Ik kreeg ooit een uur strafstudie omdat ik met een bureaustoel reed en kreeg een dag schorsing omdat ik mijn agenda niet wou tonen.'

Ook Thomas (15) had al een kwajongensstreek op zijn kerfstok: 'Ik smeerde ooit tandpasta aan een deurklink.' Hij voelt zich geviseerd: 'Als we nog maar in de buurt staan van een plaats waar iets fout loopt, dan hebben wij het meteen gedaan. Ze zeggen dat ik een bendeleider ben.'

De ouders van Carl en Thomas hebben het moeilijk met de uitsluiting van hun jongens: 'Ze zijn te zwaar gestraft. De sanctie staat niet in verhouding tot de feiten', vinden Koen en Martine Van Heuverzwyn en Brigitte Sibiet. 'Het is zogezegd de klassenraad die de sanctie had voorgesteld, maar ik vermoed dat die raad gewoon de directeur volgt. In beroep gaan kon alleen bij een commissie met mensen van de inrichtende macht. Het is nogal logisch dat die de directeur volgt.'

'Scholen moeten stilstaan bij de gevolgen van zo'n beslissing. Gelukkig worden de jongens goed opgevangen en hebben ze intussen een nieuwe school gevonden, maar voor hetzelfde geld loopt het verkeerd met hen af.'

'We kunnen gelukkig onze richting sportwetenschappen volgen in het Atheneum Pegasus in Stene', zegt Thomas. 'Maar twee maanden voor de examens wordt het een hele aanpassing. We vinden het jammer dat we het Sint-Andreasinstitut moesten verlaten en onze vrienden moesten achterlaten. We waren bereid een zware sanctie te slikken.'

Directeur Stefaan Coudenys blijft achter de beslissing staan: 'De diefstal van een sleutel zien we niet als een kwajongensstreek. Daarom hebben we twee leerlingen een zware sanctie gegeven. We hanteren dezelfde procedure als andere scholen van het vrij onderwijs.' Over de sanctie voor de twee andere leerlingen die meededen aan de kwajongesstreek maar nog op school zitten, wil de directeur niets zeggen. 'De beroepscommissie heeft de straf bevestigd en ik hoop dat de zaak nu de rust krijgt die ze verdient.'


Blog DS, 23-04-2009

jessica.luyckx
23rd April 2009, 14:05
Dit vind ik een te grote straf voor zo een klein ding. Ze hebben de sleutel toch teruggegeven. En ze hebben zich ook verontschuldigt. Ik denk dat geen een van de vier leerlingen ooit nog zo een streek bij iemand uithaalt.
Alle vier de leerlingen zouden toch dezelfde strak moeten krijgen. Waarom worden de eerste twee wel van school gegooid en de andere 2 niet...

Inne.Vets
23rd April 2009, 18:05
Ik vind ook dat de 4 dezelfde straf moeten krijgen. En als dat geen kwajongensstreek is weet ik het ook niet.
Op mijn vorige school werden zelfs ergere dingen uitgehaald en daar is zelfs (bij mijn weten) naargelang wat ze uithaalde geen zware straf aan vast gekoppeld.
Een sleutel meenemen van de leerkracht werd daar wel als grap aanzien en dat gebeurde dus af en toe ook maar met de sleutel zelf deden wij niks. Het was gewoon al grappig om de leerkracht altijd naar een andere leerkracht te moeten zien gaan om daar een sleutel te moeten gaan vragen.
Ik vind dit ook een kwajongensstreek en dat de straf meer dan onterecht was.

wim leenaerts
23rd April 2009, 18:31
Ik sta nu twee jaar in het onderwijs en ik begin zo'n dingen wel te begrijpen hoor.
Een week voor de examens van Kerstmis kregen wij hier ook een nieuwe leerling binnen die in zijn school was buitengegooid. Mijn eerste gedachte was: wie gooit een leerling nu een week voor de examens buiten? Houd hem toch nog op zijn minst tot de vakantie.

Maar ondertussen begin ik het wel een beetje te begrijpen. Vandaag is er toevallig erg veel aan het licht gekomen. Vanwege een klein incident (wilde ook zijn agenda niet afgeven) heeft een collega hem vandaag uit de klas gezet en naar de directeur gestuurd. Terwijl hij weg was, begonnen de andere leerlingen plots te praten. Bleek dat hij al weken leerlingen afdreigde voor snoep, hen dwong om van sigaretten te trekken, hen afranselde en rondbazuinde dat hij een pistool had thuis dus dat ze maar best hun mond hielden. Heel de klas bleek schrik te hebben van die jongen.
Als zo'n jongen zo'n streek uithaalt of een jongen die bekend staat als grapjas haalt zoiets uit, dat maakt toch echt wel een verschil hoor.
Ik zeg niet dat je zulke jongeren moet opgeven (integendeel zelfs), maar zoals ik al zei, begin ik zulke reacties wel te begrijpen.

Lennart
23rd April 2009, 19:16
Deze morgen is er op de radio MNM gebeld geweest met de 2 jongens. En als ik het zo hoorde vond ik de straf nogal overdreven als het alleen om dit incident gaat. Nu ik heb niet alles gehoord maar ik veronderstel wel dat deze beslissing niet zo heel vlug wordt beslist, ik denk dat ze al wel meerdere streken hadden uitgehaald en al meerdere waarschuwingen hadden gekregen. Anders vindt ik de beslissing zeker overdreven, iedereen haalt al wel eens een grapje uit (ikzelf heb ook wel eens iets uitgestoken) en waarschijnlijk is de ene wat grover of erger dan de andere, maar in dit geval blijf ik er bij dat als het alleen ging om het sleutelincident dan is de straf overdreven.

jan.dufraing
23rd April 2009, 22:36
Ik vind dat je een leerlingen niet bij het minste kunt buiten zetten. Dit is geen oplossing bieden aan het probleem. Dat is het probleem verplaatsen naar een andere school, maar dat is een nood oplossing. Ik las vandaag in de krant dat ze al eens een keer een grap hadden uitgehaald. Ze hadden tandpasta onder een deurklik gesmeerd. De andere leerling heeft al eens een strafstudie gehad omdat hij met een bureaustoel rond reed in de gang. Zij beweren dat ze geviseerd worden.

Ik vind met de informatie die ik heb dat een uitsluiting van de school wel overdreven is.
Het is misschien wel een grap die je niet mag tolleren maar er zijn zeker realistischere oplossingen dan deze.

liesanne.adriaenssens
24th April 2009, 07:18
Ik verschiet hiervan. Voornamelijk omdat ik leerlingen ken die heel wat meer uithalen. Een sleuteltje verstoppen is daartegen echt niet erg. Maar er is wel een verschil tussen verstoppen en stelen. Ze zeiden dat ze de sleutel wilden teruggeven dus dan komt het neer op verstoppen.

Als leerkracht vind ik dat je meer tollerant moet zijn. Oké ik kan het best begrijpen dat je grijze haren krijgt na enkele jaren in het onderwijs en dat je steeds sneller feller reageert. Maar één van onze criteria is dat we altijd objectief tegenover van leerlingen moeten blijven. Met andere woorden: het verleden laten rusten. Die twee hebben beide al hun straf uitgezeten voor hun vorige daden. De directie en de leerkrachten zouden eigenlijk (technisch gezien want in de praktijk loopt het meestal anders) enkel en alleen rekening mogen houden met wat er op dat moment gebeurt.

Ivan.Verwerft
25th April 2009, 23:08
[QUOTE=wim leenaerts]Ik sta nu twee jaar in het onderwijs en ik begin zo'n dingen wel te begrijpen hoor.
Een week voor de examens van Kerstmis kregen wij hier ook een nieuwe leerling binnen die in zijn school was buitengegooid. Mijn eerste gedachte was: wie gooit een leerling nu een week voor de examens buiten? Houd hem toch nog op zijn minst tot de vakantie.

Maar ondertussen begin ik het wel een beetje te begrijpen. Vandaag is er toevallig erg veel aan het licht gekomen. Vanwege een klein incident (wilde ook zijn agenda niet afgeven) heeft een collega hem vandaag uit de klas gezet en naar de directeur gestuurd. Terwijl hij weg was, begonnen de andere leerlingen plots te praten. Bleek dat hij al weken leerlingen afdreigde voor snoep, hen dwong om van sigaretten te trekken, hen afranselde en rondbazuinde dat hij een pistool had thuis dus dat ze maar best hun mond hielden. Heel de klas bleek schrik te hebben van die jongen.
Als zo'n jongen zo'n streek uithaalt of een jongen die bekend staat als grapjas haalt zoiets uit, dat maakt toch echt wel een verschil hoor.
Ik zeg niet dat je zulke jongeren moet opgeven (integendeel zelfs), maar zoals ik al zei, begin ik zulke reacties wel te begrijpen.[/QUOTE]
Ik denk wel dat de jongen waarover jij het hebt een heel andere geschiedenis heeft dan de jongens van Oostende. In het artikel zeggen ze dat de jongens al eens wat hadden gedaan: tandpasta onder deurklinken gesmeerd, met een bureaustoel rijden.

Ik denk dat als je die zaken vergelijkt met leerlingen afdreigen e.d., dat het dan wel om een totaal andere mentaliteit gaat. De mentaliteit van de jongens van Oostende lijkt mij gewoon een speelse mentaliteit. Nu en dan eens een domme grap uithalen. Het zou me niets verbazen wilden ze de sleutel alleen maar verstoppen om iemand liggen te hebben. :)

Wel wil ik nog even zeggen dat, als het hier om pesterijen gaat, dat de vork dan anders aan de steel zit.

wim leenaerts
27th April 2009, 08:09
[QUOTE=Ivan.Verwerft]In het artikel zeggen ze dat de jongens al eens wat hadden gedaan: tandpasta onder deurklinken gesmeerd, met een bureaustoel rijden.[/QUOTE]
Dat is wat de jongens zeggen. De directie en de school kunnen dingen die in de school al gebeurd zijn niet zomaar openbaar maken natuurlijk, zij kunnen dus de geschiedenis van de jongen niet uit de doeken doen.
Natuurlijk hangt het van school tot school af, maar ik denk toch wel dat er waarschijnlijk al het één en ander moet gebeurd zijn.

Als we nog maar in de buurt staan van een plaats waar iets fout loopt, dan hebben wij het meteen gedaan. Ze zeggen dat ik een bendeleider ben
Zoiets gebeurt niet als je enkel met een bureaustoel hebt rondgereden en wat tandpasta aan de klink gesmeerd hebt hé.

Ivan.Verwerft
28th April 2009, 11:05
[QUOTE=wim leenaerts]Dat is wat de jongens zeggen. De directie en de school kunnen dingen die in de school al gebeurd zijn niet zomaar openbaar maken natuurlijk, zij kunnen dus de geschiedenis van de jongen niet uit de doeken doen.
Natuurlijk hangt het van school tot school af, maar ik denk toch wel dat er waarschijnlijk al het één en ander moet gebeurd zijn.

Zoiets gebeurt niet als je enkel met een bureaustoel hebt rondgereden en wat tandpasta aan de klink gesmeerd hebt hé.[/QUOTE]
Inderdaad, ik snap het punt ook nu. Het zou inderdaad maar al te gek zijn om alles in de krant te gaan zetten wat deze jongeren zouden gedaan hebben. :) Meestal worden zo'n beslissingen inderdaad niet zomaar genomen.