PDA

Bekijk de volledige versie : Grootste rivieren drogen op door opwarming klimaat


Vincent
22nd April 2009, 22:56
De grootste rivieren ter wereld drogen op door klimaatverandering en menselijk ingrijpen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van wetenschappers van het Nationaal Centrum voor Atmosferisch Onderzoek in Colorado. Zij onderzochten vijftig jaar lang de waterstromen in 925 rivieren wereldwijd.

Ergst in dichtbevolkte gebieden
Van daling van het waterpeil is vooral sprake in rivieren in dichtbevolkte gebieden. Zo is het waterpeil het sterkst gezakt in de Niger in West-Afrika, de Ganges in India, de Gele Rivier in China en de Colorado-rivier in de Verenigde Staten.

Oorzaken
Klimaatverandering is daarvan de belangrijkste oorzaak. Temperaturen stijgen, regenpatronen veranderen en daardoor ook de verdamping. Ook de bouw van dammen en het toegenomen gebruik van water voor de landbouw zijn belangrijke oorzaken voor het opdrogen van de rivieren.

Gevaar
De onderzoekers vrezen dat de wereldwijde voedsel- en drinkwatervoorziening in gevaar komt als deze trend doorzet. Ook omdat de wereldbevolking blijft groeien.

Het enige gebied waar het waterpeil is toegenomen is de Noordelijke IJszee, omdat daar steeds meer sneeuw en ijs smelt.

Ook in enkele rivieren, waaronder de Brahmaputra in Zuid-Azië en de Yangtze in China is het watervolume gestegen. Vermoedelijk komt dit door smeltende gletsjers in de Himalaya. Dit zou betekenen dat als de gletsjers verdwenen zijn deze rivieren in de toekomst opdrogen.

bron: het laatste nieuws 22/04/2009

Hanne Wuyts
1st May 2009, 17:03
Tja een logisch gevolg van de opwarming van de aarde. Als ik eerlijk moet toegeven, dan verontrusten vooral die smeltende gletsjers mij! Als de gletsjers in de himalaya al gaan smelten, dan denk ik dat we echt met een probleem zitten.
Ze zouden eigenlijk echt eens een middel moeten uitvinden om de mensheid echt wakker te schudden! Er zijn nog veel te veel mensen die de opwarming van de aarde als iets beschouwen dat ver van hun bed ligt! Ik geef eerlijk toe dat dit ook bij mij het geval is! Men kan mij wel zeggen dat de aarde aan het opwarmen is, echt veel doe ik er zelf niet aan. Ik denk dat hier ook gigantisch veel andere mensen mee getypeerd kunnen worden! Ik denk ook dat heel veel mensen te weinig op de hoogte zijn van de gevolgen van deze opwarming.
Hier moet aan gewerkt worden!

Natasja_dc
9th May 2009, 18:40
Berichten als deze horen we al vele jaren. Iedereen vindt dat we iets moeten doen aan de opwarming van de aarde, maar toch gebeurt er weinig. Dit zal veel geld kosten, maar daar wringt het schoentje. Voor de meeste mensen mag er enkel iets gedaan worden als het hen geen geld kost.

Het wordt dringend tijd dat iedereen beseft dat we met z'n allen wat moeten opofferen om onze wereld te redden. Of men dat bereid is, is een vraag waarop iedereen eens goed moet nadenken. Er komen nog generaties na ons, die ook nog moeten kunnen leven op de Aarde.