PDA

Bekijk de volledige versie : Kroonraadtekst 28 september 2005


didpro
27th September 2005, 22:05
Eyskens M. verheerlijkt het Nederlands dijkensysteem op een manier die ik nogal kort door de bocht vind. Het is best te begrijpen dat men, telkens er een orkaan van klasse 4 of 5 over eender welk werelddeel raast, Nederlands als voorbeeld wordt gesteld van hoe het wel moet. Maar wees eerlijk ... wij hebben een dergelijke orkaan van formaat nog nooit (?) meegemaakt. Windsnelheden van bijna 240 km/h en daar nog eens veel neerslag bij. Denk je echt dat die Nederlandse dijken dat water en die druk tegen kunnen houden. Echt niet hoor ! Ik moet er nog niet aan denken als het zou gebeuren bij onze noorderburen. Maar ook bij ons in eigen land is het zeer triestig gesteld wat dat betreft. Als er boven Antwerpen of Brussel nog maar een dreiging is van een wolkbreuk lopen daar straten, huizen en ondergrondse metrostations onder. Ons grachtensysteem functioneert totaal niet meer om water naar veilige oorden te kanaliseren. De vorige keer kwam het water via de riolering terug langs de wc bij ons naar binnen omdat die het niet meer konden slikken. Plezant is anders ... geloof me. Maar als ik dan terugdenk naar wat er in New Orleans is gebeurd dan denk ik ... och waar maak ik me zorgen om.