PDA

Bekijk de volledige versie : Koppel steelt drie maanden lang geld uit defecte geldautomaat

Barst
22nd April 2009, 02:18
Koppel steelt drie maanden lang geld uit defecte geldautomaat

Een Brits koppel heeft drie maanden lang naar hartenlust geld kunnen afhalen aan een automaat zonder dat die poen van hun rekening ging. In totaal brachten Joanne Jones en Darren driehonderd keer een bezoekje aan hun 'geheime geldbron', goed voor een totaal van 61.000 pond (69.000 euro). Ondanks het onophoudelijke bedrog kwam het duo er in de rechtbank met voorwaardelijke straffen vanaf.

In het rood

Hoe dat zomaar kon? Wel, op een dag ontdekte Joanne dat de geldautomaat aan een Waitrose-supermarkt in Billericay vreemde toeren uithaalde. Hoewel haar rekening al 1.000 pond (het maximumbedrag; nvdr) in het rood stond, slaagde ze er toch nog in geld af te halen. Om het helemaal mooi te maken, verscheen het afgehaalde geld niet op haar uittreksel. Overduidelijk een defect aan het toestel, maar daar trokken de profiteurs zich niets van aan.

Verraden door camera

Gemiddeld gingen ze telkens 200 pond afhalen. Enkele keren konden ze hun geldzucht niet bedwingen en haalden ze in tien minuten tot 2.400 pond uit de muur. Hun financiële problemen smolten als sneeuw voor de zon, tot de eigenaar van de geldautomaat doorkreeg dat er verdacht veel geld verdwenen was en een camera plaatste. Meteen het einde van hun oplichterspraktijken.

Enveloppes vol geld

In hun huis troffen speurders een pak aankoopbonnen van luxekledij en dure cosmetica aan. Daarnaast stootten ze op enveloppes vol geld, dat ze wilden uitgeven aan een reis, een auto, nog meer kleren, een keuken en een baby.

9.000 pond voorschot

Joanne Jones gaf de feiten toe en bekende dat ze 9.000 pond als voorschot uitgegeven had voor een Chrysler Crossfire. Volgens haar advocaat heeft ze al een miskraam achter de rug sinds de oplichting aan het licht kwam en is ze nooit meer in staat haar vroegere job als... bankier op te nemen.

"Het lijkt wel een sprookje: steek een beetje plastic in de muur en krijg gratis geld terug", sprak een milde rechter Christopher Mitchell. Beiden werden veroordeeld tot negen maanden voorwaardelijk en 250 uur gemeenschapsdienst.

Blog HLN, 21/04/09 (svm)

En dan nu de hamvraag: 'Wat zou U doen'? :D

MinkeVanHoof
22nd April 2009, 15:15
Ik heb zelf ooit een soortgelijke situatie meegemaakt.
Ik haalde 20 euro uit de muur en die ging niet van mijn rekening. Ik dacht dat ik droomde en heb er toen nog 20 euro uit gehaald die wel van mijn rekening kwam.
Ik heb die andere 20 euro er enkel uit gehaald omdat ik echt dacht dat ik droomde. Ik zou nooit zoveel geld eruit halen, omdat ik waarschijnlijk zou denken: "wat als het er ineens allemaal af komt."
Ik vertrouw machines niet meer en zou eerder denken dat iemand je kaart aan het frauderen is of dergelijke. Hier in Engeland is een programma "The real hustle", in dat programma laten 3 mensen zien hoe gemakkelijk frauderen is. Ze maken altijd heel duidelijk dat je met je bankkaart heel voorzichtig moet omgaan. Ze hebben ooit een ATM machine nagebouwd en op de straat gezet, in de doos zat de vrouw en zij scande de kaarten en ze hadden een camera die je pincode registreerde. Het was een schok om te zien hoeveel geld ze hadden kunnen hebben in een half uur tijd.
Ook kleine apparaten die in de gleuf passen en die je kaart scannen en dergelijke.
Dus als een machine zoiets doet zou ik het gewoon niet vertrouwen.

Mijn vriend heeft ooit gehad dat ze de biljetten in de verkeerde dozen hadden zitten dus hij ging 10 pond afhalen en kreeg briefjes van 20 pond in de plaats. Hij heeft toen nog maar 1 extra bedrag af gehaald om te kijken wat er aan de hand was en is toen ook gestopt. Hij had evengoed heel veel kunnen afhalen en met dubbel zoveel geld weg zijn. Natuurlijk ging dat geld wel van zijn rekening.
Wij zijn te goed denk ik om dergelijke zaken te misbruiken...

Charlotte Van Helshoecht
22nd April 2009, 15:42
Ik zou niet weten wat ik moet doen als dit opeens bij mij gebeurde. Als ik geld afhaal en niet van men rekening gaat, en ik probeer dit nog eens en het zou weer niet van mijn saldo gaan. Dan zou ik denken dat het later opeens samen er allemaal af gaat en dan zit je daar. Dit koppel is wel niet zo slim geweest, ja haalt toch niet per dag meer dan 500 dollar af, elke dag in 3 maanden, dan val je zo door de mand. Natuurlijk begint er dan iets niet te kloppen en zoeken ze uit hoe dit komt, als er altijd per dag vele meer geld werd afgehaald dan ervoor. Ik zelf zou het ook niet vertrouwen zoals hiervoor al werd gezegd zijn er zoveel mensen die je kunnen frauderen met zo'n zaken.
Ja deze mensen leefden 3maanden vol vreugde maar werden dan toch gepakt, en terecht.