PDA

Bekijk de volledige versie : 30 procent energiebesparing door dimmer in lantaarnpaal


Philip_Huygelberghs
21st April 2009, 16:23
30 procent energiebesparing door dimmer in lantaarnpaal

Gemeenten besparen flink op hun energiekosten door de straatverlichting te dimmen. Het bedrijf Liandyn in Amsterdam ontwikkelde een dimmer, die inmiddels al in zo'n zeventig gemeenten is ingevoerd. Een woordvoerder bevestigde een bericht daarover in de Volkskrant.

Op maat voor de straat
"Met de Dynadimmer kan een gemeente zo'n 30 procent besparen op de kosten van straatverlichting", stelt de woordvoerder. Hiermee halen gemeenten ook makkelijker hun klimaatdoelstellingen. Liandyn is een dochterbedrijf van Alliander, het netwerkbedrijf van Nuon.
Elke lantaarnpaal krijgt een speciale dimmer ingebouwd, die op de omstandigheden van de straat, zoals verkeer en bewoning, is afgestemd. Een lantaarnpaal schijnt dan "op maat voor de straat".

Grote schaal
"Er wordt nu onnodig veel energie gebruikt om een straat te verlichten. Mensen merken het vaak niet eens als je de verlichting drastisch dimt", zei de woordvoerder. Philips neemt per 1 mei de productie en de marketing van de dimmer over van Liandyn. Het is de bedoeling dat het apparaatje op grote schaal - in heel Europa - wordt verkocht. (belga/kh)

Bron: De Morgen, 21/04/2009

Naar mijn mening een goed initiatief. Twee vliegen in één klap als je het mij vraagt, de lichtpollutie die daalt en het energieverbruik. En dat door zo een 'eenvoudig' principe, misschien kan Philips op die manier ook weer wat meer mensen in dienst houden??

Jonathan Smets
22nd April 2009, 19:38
Ik zou het helemaal niet erg vinden als het s' nachts wat donkerder zou worden op onze wegen. Waarom is er immers zoveel fel licht heel de nacht door nodig? Ik vind het een goed initiatief dat er gebruik wordt gemaakt van zo'n lichtdimmer. Als ze dit hier in België toepassen, zouden we misschien ook eens wat meer sterren kunnen bekijken in onze streek. België behoort immers tot de trieste top van de lichtvervuilers.

Sanne.Vosters
22nd April 2009, 19:48
Ik vind het ook een goed initiatief. In onze drukke straat zetten ze gewoon de straatverlichting uit waar ik toch helemaal niet mee akkoord ben. Ze zijn dan iets te zuinig, maar de veiligheid is wel weg. Het is maar eng om 's nachts over zo'n donkere baan te fietsen. Maar dimmen is inderdaad perfect. Het energieverbruik daalt wat zeer positief is!

jan.dufraing
23rd April 2009, 22:58
Ik vind het ook een goed initiatief. Op deze manier blijft de veiligheid nog gegarandeerd en kunnen we toch energie besparen. Nu zijn de lichten na een bepaald uur ook gedoofd om energie en vooral geld te besparen. Ik denk dat ze vorig jaar de donkere nacht zelfs met een uur verlengt hebben. Als we nu ook nog eens kunnen besparen op de lichten die wel branden. Dan zijn we al een stuk milieu bewuster.

Nog vele van deze initiatieven en we krijgen ons energie verbruik binnen aanvaardbare grenzen.

Tom.Geens
24th April 2009, 22:17
Dit is inderdaad een goed initiatief. Ik kan heel veel straten bedenken waar volop verlicht wordt, maar 's nachts heel weinig beweging en een weinig dichte bevolking is. Volgens mij kunnen er in België nog een aantal maatregelen getroffen worden, o.a. minder verlichting op autosnelwegen, eventueel wel tijdens donkere winteravonden, maar minder tijdens de nacht. Daaraan verspillen we toch heel wat energie.

Het zou ook interessant zijn om een methode te ontwikkelen waarbij straatverlichting zich aanpast aan de omstandigheden (bv. het weer: regen, bewolkt, heldere hemel, ...). Door sensoren te gebruiken die de hoeveelheid licht meten die op straat aanwezig is en door de verlichting hiermee in verbinding te stellen, kunnen ze zorgen dat heel de tijd dezelfde hoeveelheid licht is op straat. (Of verschillende hoeveelheden afhankelijk van het tijdstip.) Op die manier kan bij heldere nachten nog veel meer bespaard worden.

wim leenaerts
25th April 2009, 09:33
Bij ons is er zelfs een deel van de weg waar de lichten aangaan als er iemand aankomt. Wel cool als je daar 's nachts voorbij fietst :cool:

Gertjan.Buyle
25th April 2009, 11:43
Waarom doen we al die stomme lichten niet gewoon uit? Weg ermee! Dan zou ik thuis tenminste de Melkweg eens kunnen zien, iets waarvoor je anders naar het buitenland moet :shocked:

Philip_Huygelberghs
27th April 2009, 11:01
Inderdaad, ik ben dan eigenlijk ook redelijk radicaal in die zaak. Hoewel de dimmers een goede oplossing zijn, moet het bij mij toch wel een stap zijn richting een volledige verduistering (zoals duitsland) op de autostrades dan wel teverstaan.

En dan kunnen we misschien nog eens genieten van onze nachtelijke hemel met melkweg en allerhande nevels inbegrepen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die niet weten wat ze zien :-)

En dan kan ik nog eens iets fatsoendelijks zien door mijn bescheiden telescoopje.. :)