PDA

Bekijk de volledige versie : Sporten toch niet altijd zo gezond?


Barst
28th September 2005, 00:51
Jongens worden agressief van vecht- en krachtsport


Jongens tussen 11 en 16 jaar die aan vecht- of krachtsport doen, zijn gewelddadiger dan hun leeftijdsgenoten die zulke sporten niet beoefenen.
Dit blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Bergen (Noorwegen). Het blad 0/25 meldt dat morgen.


Kracht- en vechtsporten als boksen, worstelen en gewichtheffen leiden volgens de onderzoekers tot een toename van asociaal gedrag. De bijna 500 onderzochte jongens raken vaker betrokken bij vechtpartijen, gebruiken daarbij vaker ’wapens’, spijbelen meer, stelen vaker en vernielen meer dan jongens die dergelijke sporten niet beoefenen.

Bij jongens die in de loop van het onderzoek een sportschool gingen bezoeken is een stijgende lijn te signaleren in het aantal asociale voorvallen waarbij ze zijn betrokken.

Een verrassende uitkomst, vindt hoogleraar jeugdbescherming Wim Slot. „Het is een goed onderzoek. Vaak denken we dat het agressieve jongens zijn die gaan vechtsporten maar hier zijn ook jongens ondervraagd die eerst niet sportten en toen ook minder agressief waren.”

Volgens de onderzoekers is het vooral de macho-omgeving van sportscholen die het asociale gedrag versterkt. De ontwikkeling van fysieke kracht en het beheersen van vechttechnieken zorgen ervoor dat ze buiten de sportschool deze ’kwaliteiten’ willen gebruiken. Ook karate, judo en aikido leidden tot asocialer gedrag, zij het in mindere mate. ,,Vechtsporten zijn dus toch minder onschuldig dan je denkt”, aldus Wim Slot, die al 25 jaar kickbokst. Hij adviseert ouders om te kijken of de sportschool deugt.

De Boksbond is verbaasd „Veel jongens gaan juist boksen om hun agressiviteit te beteugelen en dat lukt meestal.”

Op een forum van het openbaar ministerie is bijna iedereen het oneens met de stelling ’van vechtsport wordt je gewelddadig’. Men denkt dat vechtsport zorgt voor discipline, zelfcontrole en het kwijtraken van agressie.


Trouw, 28-09-2005

didpro
28th September 2005, 17:04
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Veel van die jongeren zitten in een fase waarbij zij zich willen laten gelden en profileren dat naar de buitenwereld toe. Zij willen zich bevestigen wat mogelijk uit een behoefte ontstaat naar aandacht. Ben er wel van geschrokken want dat zou dus ook betekenen dat de instructeurs hier voor een deel hun doel missen. Geef mij dus maar gewone yoga.

wim leenaerts
28th September 2005, 21:53
Ik heb van mijn 7 tot mijn 13 karate gedaan en ben sinds vorig jaar terug begonnen. Moest mijn schoolwerk het toelaten (wat uiteraard niet zo is...) dan zou ik nog serieus overwegen om aikido er ook bij te nemen. Gewoonweg omdat ik enorm gefascineerd ben door vechtsporten.

Niet om de agressie die er bij komt kijken, of het feit dat je er echt iemand mee "de baas kan", maar gewoon omdat er zoveel goede kanten aan zijn. Je gebruikt er enkele je eigen lichaam en geest en je leert je lichaam ermee beheersen, je concentratie en je reflexen verbeteren, het is goed voor de conditie, je wordt er leniger van, je leert er wat discipline en respect is en het werkt (voor mij alleszins) heel ontspannend en "stress"verdrijvend. Achter vechtsporten zit meestal ook een heuse filosofie waarvan de kern meestal vrede en rust omvat.

Na even reclame gemaakt te hebben voor karate, kan ik zeggen dat ik volgens mij één van de minst agressieve mensen ben die er pakweg in onze school rondlopen. Of dat te maken heeft met het feit dat ik mijn agressie in mijn sport kwijt kan of omdat ik gewoon van nature niet agressief ben weet ik niet, maar dat onderzoek slaat de bal volgens mij volledig mis... Ik ga mijn kinderen zeker aanmoedigen om een (filosofische) vechtsport te kiezen later.

Barst
28th September 2005, 22:04
[QUOTE=wim leenaerts]... kan ik zeggen dat ik volgens mij één van de minst agressieve mensen ben die er pakweg in onze school rondlopen.[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Wat ge nu zegt... [/FONT] :D

Barst
28th September 2005, 23:55
’Vechtsporten maken niet agressiever’


Jongens tussen 11 en 16 jaar die aan kracht- of vechtsport doen, zijn agressiever dan leeftijdsgenoten, blijkt uit Noors onderzoek waarover Trouw gisteren berichtte. Ervaringsdeskundigen bestrijden dit: „Een goede coach voedt jongeren op."


ARNOLD VANDERLYDE won als bokser drie olympische medailles en promoot tegenwoordig zijn programma ’Fighting Fit’, waarbij hij boksen gebruikt om mensen zelfvertrouwen en rust bij te brengen: „Ik was zelf erg agressief op mijn 15de. Bij mijn tweede bokstraining stond ik al tegen een kampioen. Het was toucheren en niet hard slaan. Toch wilde ik me bewijzen en gaf hem een harde rechtse. Dat heb ik geweten. Ik lag ’s avonds met hoofdpijn en een dikke lip in bed. Toen ging ik nadenken: ’Arnold, dat wordt niets zo.’ Ik leerde denken vanuit beheersing, vanuit defensie. Het is belangrijk dat je zoiets van een trainer meekrijgt. In sommige sportscholen roepen ze alleen: ’Ram hem op z’n bekkie!’ Daar heerst een machocultuur. Maar het gaat juist om de levensfilosofie. Je kunt boksen gebruiken om problemen en angsten van je af te slaan. Om jezelf een spiegel voor te houden en zo vertrouwen te kweken. Maar dan moet je wel in balans zijn. Daar moet een trainer op letten.”

MIKE HOUTSNEE is jongerenwerker, docent kickboksen en oprichter van het Sport Tegen Overlast in Mijdrecht Project (STOMP): ,,Bij ons heeft nog nooit een jongere de technieken van vechtsporten gebruikt op straat. Wij leren ze discipline en zelfvertrouwen te krijgen. Als ze zelfbewust zijn, worden ze ook minder agressief. Al moet je altijd een vinger aan de pols houden.”

THOM HARINCK introduceerde thai- en kickboxen in Nederland en trainde topvechters: ,,Ik geloof de conclusies niet. Ik geef nu 33 jaar les en mijn ervaringen zijn tegenovergesteld: jongens en meisjes leren juist discipline, sportiviteit en respect voor anderen. Als ze lessen blijven volgen, verandert hun gedrag. Ze leren de gevaren van vechttechnieken, zodat ze juist minder geneigd zijn op straat te vechten. Ik heb één keer meegemaakt dat een schoolhoofd me belde over een pupil. ’Hij terroriseert anderen en dat leert u hem’, zei hij. Die jongen heb ik in de ring gezet tegen iemand die groter en sterker is. Zo leerde hij dat hij niet zo flink was als hij dacht. ’Snap je nou hoe het is als iemand die beter kan vechten je pijn doet?’, hebben we achteraf gezegd. Hij heeft niet meer op straat gevochten.’’

ANNELIES KNOPPERS is hoogleraar pedagogiek en didactiek van de sport: „De uitkomst verbaast me niet. Uit veel internationale onderzoeken blijkt dat jongemannen die vechtsporten doen of sporten als american football gewelddadiger zijn. Sporters nemen ook positieve kanten van de sport over zoals teambuilding, dus het is logisch dat zij ook negatieve vaardigheden oppikken die de sport hen leert. Het belangrijkste is hoe de trainer met de sport omgaat. Die moet respect, waarden en normen overdragen.”

BERT KOPS SR. was tot zijn 54ste wedstrijdworstelaar en runt met zijn zoon sportcentrum Kops in Amsterdam, waar menig kampioen traint: ,,Jongeren worden niet agressiever van vechtsporten. Op dagen dat ze trainen zijn het sowieso niet zulke vechtersbazen, want dan zijn ze moe. Bovendien krijg je door vechtsporten meer zelfvertrouwen, je wordt dan buiten de sportschool rustiger, krijgt meer discipline, lef en doorzettingsvermogen. Een goede coach voedt jongeren op. Er blijven altijd types die graag opvallen en misbruik maken van de macht die ze hebben gekregen. Dat is maar een hele kleine groep. Die jongens denken: ik kan nu goed vechten, dus ik laat me door niemand nog wat zeggen. Dat zit in het karakter. Een goede coach stuurt dat bij. Maar na meer dan vijftig jaar sporten denk ik: bij sommige types helpt dat niet. Bij hen kun je maar één ding doen: de les weigeren.’’


Trouw, 29-09-2005

katleen
29th September 2005, 10:35
Mijn vriend moest vroeger net zo'n sporten doen om met zijn agressiviteit te kunnen omgaan! En dat is zeker en vast gelukt. Als hij nu echt kwaad wordt weet hij een paar goeie technieken om zichzelf te kalmeren.
Dus lang leve kickbox :D