PDA

Bekijk de volledige versie : "Bananen kunnen Afrikas energietekort oplossen"


Hanne.Van.Rooy
17th April 2009, 11:22
Een Britse student heeft een oplossing gevonden voor het energietekort van Afrika. Volgens de jongeman kunnen bananen Afrikaanse gezinnen van energie voorzien.

Joel Chaney denkt dat Afrikaanse gezinnen noodzakelijke energie kunnen creëren met bananen. "Ze kunnen brikets maken van de schil en de bladeren. Die kunnen ze dan verbranden om energie te krijgen", aldus de jonge student.

Volgens Chaney is het vinden van brandstof het grootste probleem van de ontwikkelingslanden: "Grote gebieden grond worden ontbost waardoor het land wordt uitgehold en vrouwen vier à vijf uur moeten zoeken naar brandhout. Ze hebben brandstof nodig om te koken en om zich te verwarmen, maar ze kunnen zich de duurdere types niet veroorloven."

Afval
Niet alleen bananen, maar ook soorten afval kunnen het energieprobleem oplossen. "Afval gebruiken om brandstof te creëren, is de enige manier om Afrika van duurzame energie te voorzien. Dan kunnen ze deze energie niet alleen gebruiken voor de inwoners, maar ook voor de industrie", aldus Chaney.

Philip_Huygelberghs
17th April 2009, 18:34
Klinkt allemaal vrij logisch. Ik denk zelfs dat ze in bepaalde ontwikkelingslanden (tropische landen dan) zelfs al van een gelijkaardige techniek gebruik maken. Hoewel ze in die landen geen bananen gebruiken, maar kokosnoten, en dan weer specifiek de harde schil ervan.

Ik dacht dat de techniek inhield om de bananen/kokosnoten samen met een soort vernis (ik kan niet op de correcte naam komen dus als iemand het moest weten mag je het gerust aanvullen) te compacteren tot een soort biologische cokes. Deze cokes kunnen dus op hun beurt worden verbrand.
Ik dacht dus dat er altijd wel een additief moest worden bijgedaan om het geheel echt efficiënt te laten verbranden.

Of is dit een geheel nieuwe methode om van biomassa een brandstof te maken?