PDA

Bekijk de volledige versie : Meisjes vroeger volwassen


Barst
17th April 2009, 03:11
Meisjes vroeger volwassen


BRUSSEL - Wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat vrouwen al langer beweren: meisjes zijn sneller volwassen.


Meisjes hebben vroeger een volwassen persoonlijkheid dan jongens. Tot die conclusie komt de Onderzoeksgroep Adolescentie van de Universiteit Utrecht. 'Meisjes bereiken vroeger een hoger niveau van vriendelijkheid, wat een van de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken is. Wie vriendelijk en emotioneel stabiel is, kan beter volwassen rollen zoals die van werknemer of romantische partner op zich nemen', aldus Theo Klimstra, een van de onderzoekers.

Meisjes danken hun voorsprong aan hun snellere lichamelijke groei. 'Uit eerdere bevindingen weten we dat meisjes ongeveer twee jaar voorlopen op jongens. Dus hebben ook hun hersenen twee jaar voorsprong.'

Naarmate jongeren ouder worden, kunnen ze beter over zichzelf rapporteren, zo leert het onderzoek. Klimstra: 'Jonge tieners schatten zichzelf op een jaar tijd vaak volledig anders in, terwijl iemand van twintig niet anders oordeelt over zichzelf dan als hij negentien is. Hoe ouder ze worden, hoe vriendelijker en emotioneel stabieler ze zichzelf vinden.' Ook op dat vlak zijn meisjes sneller dan jongens.

Volgens Klimstra verschillen de tieners van nu maar weinig met die van twintig jaar geleden. 'Pubers in de woelige jaren zestig rebelleerden meer en waren erg onvriendelijk. Jongeren die in de jaren tachtig opgroeiden, waren minder rebels en veel vriendelijker. De laatste decennia zijn jongeren volgens mij niet veel veranderd op dat gebied, maar daar moet nog onderzoek naar gebeuren.'

Het nieuwe onderzoek leerde in ieder geval dat de persoonlijkheidseigenschappen van jongens en meisjes niet veel meer veranderen na de tienerjaren. 'Oudere tieners die onvriendelijk en onzorgvuldig zijn, maken weinig kans om nog te evolueren naar een vriendelijke volwassene. Een onvriendelijke twaalfjarige kan die evolutie wel nog maken,' stelt Klimstra.

Net om die evolutie op lange termijn na te gaan, zullen de onderzoekers deze jongeren nog enkele jaren volgen. 'Tussen de leeftijd van twintig en dertig jaar maken mensen grote veranderingen mee. Een job hebben of kinderen krijgen zijn veranderingen die een groot impact op de persoonlijkheid kunnen hebben. Over enkele jaren hebben we de resultaten.'

Voor het huidige onderzoek moesten 1.300 jongeren gedurende vijf jaar elk jaar een vragenlijst over vijf persoonlijkheidseigenschappen invullen: vriendelijkheid, extraversie, zorgvuldigheid, openheid en emotionele stabiliteit.


Blog DS, 17-04-2009 (vae)

Hanne.Van.Rooy
17th April 2009, 11:09
Dat meisjes vroeger volwassen zijn dan jongens, is voor mij 'no big suprise' :)
Maar het was wel interessant om hier eindelijk een wetenschappelijk onderzoek over te doen. Het bevestigt ook wat ik al langer dacht, dat meisjes op emotioneel vlak iets stabieler zijn dan jongens. Ze kunnen hier (meestal) ook opener over zijn en zijn er meer bewust in zichzelf mee bezig. Bij jongens komt dit pas op iets latere leeftijd.
Ik weet niet of ik onderzoeker Klimstra gelijk moet geven. Ik denk eigenlijk WEL dat tieners van nu verschillen met tieners van 20 jaar geleden. De samenlevingscontext is toch ook wel wat verandert dus mij lijkt het logisch dat ook de tieners van nu 'verandert' zijn.

Believing Bart
17th April 2009, 12:53
[QUOTE=Hanne.Van.Rooy] Het bevestigt ook wat ik al langer dacht, dat meisjes op emotioneel vlak iets stabieler zijn dan jongens. Ze kunnen hier (meestal) ook opener over zijn en zijn er meer bewust in zichzelf mee bezig. Bij jongens komt dit pas op iets latere leeftijd. [/QUOTE]

Ik denk dat ik een andere invulling van 'emotioneel stabiel' heb, want als er nu één geslacht is dat tussen 12-17jaar de ene emotie met een razend tempo inwisselt voor de andere, om vervolgens te twijfelen over welke emotie nu terecht is, dan is het toch wel de vrouw.

Mannen maken zich gelukkig iets minder zorgen over zichzelf. :)

Julie_07
20th April 2009, 10:54
Bart, daar moet ik je gelijk in geven, vrouwen kunnen emotioneel heel sterk wisselen en dat niet alleen tussen 12 en 17 jaar. De puberteit is voor meisjes volgens mij zo'n emotionele rollercoaster net omdat we sneller volwassen worden. Meisjes denken volgens mij sneller na over relaties met anderen, wat ze willen/moeten bereiken in het leven, welk imago ze moeten opbouwen... terwijl jongens zich inderdaad minder zorgen maken in alles.

Soms wou ik toch dat ik meer zoals een jongen was en mij zo eens lekker niets van bepaalde zaken aantrekken. Mijn vriend kan dat perfect (soms iets te goed) en ik ben daar heel vaak jaloers op :)

Ik ben misschien nogal stereotiep omgegaan met de begrippen jongens en meisjes, maar dit wil zeker niet zeggen dat ik uitzonderingen hierop uitsluit ;)