PDA

Bekijk de volledige versie : 'We worden overal weggejaagd'


Barst
17th April 2009, 00:11
'We worden overal weggejaagd'


MORTSEL - Rondhangende jongeren zorgen voor overlast, zijn bedreigend en vervallen vaak in criminaliteit. Je hoort het vaak. Te vaak, vinden tien organisaties die met jongeren werken en de handen in elkaar slaan om het imago van rondhangende jongeren op te smukken. 'We zijn geen schorriemorrie', zeggen ze in Mortsel.


Een grasveld voor de poort van een rusthuis ergens in Mortsel. Meer dan tien jongeren tussen 9 en 20 jaar liggen er languit te genieten van de zon. Ze hangen er gewoon wat rond, om de tijd te doden. 'Wat we doen? Praten en voetballen. En af en toe eentje drinken en roken. Meer niet', zeggen ze. 'We zijn hangjongeren, ja. Maar dat heeft zo'n negatieve betekenis', zegt Tom Van Opstal, de ouderdomsdeken van de groep. 'Dan denk ik aan jongeren die op straat lopen en autospiegels afbreken. Daar houden wij ons niet mee bezig. Wij zijn geen schorriemorrie.'

De jongeren verheffen hun stem om hun punt duidelijk te maken en dat zint de directeur van het rusthuis niet. Hij komt zeggen dat de jongeren wat stiller moeten zijn, zodat de bewoners van hun rust kunnen genieten. Hij klaagt ook dat er de voorbije week wat vandalisme is geweest. Er zouden enkele fietsen zijn gestolen. Hij beschuldigt de jongeren niet, maar die voelen zich duidelijk geviseerd.

'Hier worden we ook al weggestuurd', zegt Tom. 'Gisteravond rond 20 uur zaten we hier nog met een klein groepje. Enkele verpleegsters zeiden ons dat we een kwartier de tijd kregen om te vertrekken. Deden we dat niet, dan zouden ze de politie bellen.'

De jongeren weten dat ze eigenlijk op een privédomein zitten. 'Maar we moeten wel naar hier komen. Normaal gaan we altijd naar een pleintje in de wijk Hof Savelkoul, waar we kunnen voetballen en waar een speelterrein is. Maar daar worden we altijd weggejaagd. We zouden met te veel zijn en te veel lawaai maken.'

'We moeten ook constant onze pas tonen. En als we met zes man samen op straat lopen, dreigen we al opgepakt te worden voor bendevorming', zegt Björn (17). 'Terwijl we niets verkeerd doen.'

'Akkoord, soms kan het wat rustiger', zegt Tom. 'Maar we vernielen niets en ruimen het afval op. Als iemand iets op de grond gooit, spreken we hem daarover aan. We letten op elkaar.' 'Er mogen wel meer vuilnisbakken staan', vindt iemand. 'En een saffenautomaat.'

'Het is erg gesteld met de beeldvorming van rondhangende jongeren', vindt ook Nathalie Van Ceulebroeck van de Vereniging van Vlaamse Jeugddiensten en -consulenten (VVJ).

'Rondhangende jongeren worden vaak beschouwd als vandalen en kleine criminelen. Jammer genoeg geldt dat voor een kleine minderheid. Maar meer dan de helft van de jongeren hangt wel eens rond op straat. Voor hen is het niet meer dan een vrijetijdsbesteding. Bovendien draagt het bij tot hun identiteitsvorming en volwassenwording.'

De VVJ lanceert daarom, samen met negen andere organisaties, de campagne 'Hangman, een frisse kijk op jongeren' om het imago van rondhangende jongeren op te poetsen. 'Het idee ontstond na de discussie over de Mosquito (een toestel dat hangjongeren met een irritant geluid verjaagt, red.). Voor ons was dat echt de druppel die de emmer deed overlopen', zegt Van Ceulebroeck.

Bij de campagne horen geen affiches. 'Via ons netwerk zullen we de jongeren op straat vragen of ze geïnteresseerd zijn een activiteit te organiseren waar ze de mensen uit de buurt bij kunnen betrekken. Want dat is belangrijk: dat de mensen met de jongeren spreken, en niet over de jongeren.'

De jongeren uit Mortsel beginnen spontaan te brainstormen. 'Misschien kunnen we voor de rusthuisbewoners een filmavond organiseren', zegt Tom. 'Ik volg haartooi. Ik wil het kapsel van de bewoners wel knippen en kleuren', zegt een van de meisjes. Anderen in de groep zijn minder enthousiast. 'Het zal geen eenvoudige opdracht zijn om de jongeren bij deze campagne te betrekken', beseft ook Van Ceulebroeck.

www.vvj.be

www.dehangman.be (vanaf 13 mei)


DS, 16-04-2009 (Yves Delepeleire)

Karenoris
20th April 2009, 17:11
Ik ga er mee akkoord dat als je ergens gaat rondhangen dat je dan als jongere vaak wordt weggestuurd. Dit is natuurlijk heel vervelend als je niets 'verkeerd' aan het doen bent. Maar in zo veel gevallen denk ik dat er wél iets 'schorriemorrie' :p gedaan wordt.

Als ik terugdenk aan mijn vrienden van het secundair, dan weet ik dat 50% niet gewoon zou rondhangen. Vaak als we weggingen met de auto (overdag of 's nachts) kwam bijna de helft van de jongens aan met een gestolen fiets. Ze zagen er zelfs het kwaad niet van in.

Nu wil ik zeker niet iedereen over één kam scheren, maar ik vind het ook wel een beetje naief om te geloven dat bijna alle jongeren genoeg discipline hebben om hun afval op te ruimen en 'braafjes' wat te zitten of te 'hangen'.