PDA

Bekijk de volledige versie : Stop de hondenterreur


Barst
9th April 2009, 21:55
Stop de hondenterreur


De hond is veel te heilig in onze samenleving, vindt Isabel Albers . Wanneer stopt iemand de terreur van de niet zo familievriendelijke 'canis familiaris'?


Vorige zondag, in Vielsalm. Een kruising van een beagle bijt de hele linkerwang van de driejarige Lola weg. Het kind was met de hond aan het spelen op een barbecue bij haar tante. Het is nog niet duidelijk wat er met het dier gaat gebeuren, maar het zag er niet naar uit dat het afgemaakt zou worden.

Enkele dagen voordien, in Willebroek. De Staffordshire terriër Senna takelt een peuter akelig zwaar toe. Even wordt er zelfs gevreesd voor het leven van het kindje. De hond had eerder al de baby gebeten, maar nog laten de ouders Senna niet inslapen. Hij gaat naar een asiel.

Diezelfde week, in de categorie 'moeten we nu lachen of huilen'. BV Betty neemt na een inbraak twee honden in huis, is er zelf bang van en kent blijkbaar niet eens het ras.

Of neem enkele 'onschuldiger' taferelen, dagelijkse kost. De zevenjarige Lucas durft geen balletje meer te trappen in de tuin sinds twee honden in de tuin ernaast bij elke beweging angstaanjagend blaffen. Joggers durven niet meer lopen in een park waar honden losgelaten worden. Blaffende honden staan op nummer twee in Vlaanderen als bron voor de grootste lawaaihinder. 'Ach, daarover gaan we toch niet zeuren, zeker. Als mensen al geen hondje meer mogen houden, waar gaan we dan naar toe?'

De hond is heilig. Welopgevoed of niet, gevaarlijk of niet, hondenbaasjes beschouwen hun hond als deel van hun familie en deel van hun identiteit. O wee wie daar durft aan te raken.

In ons parlement zijn ooit wetsvoorstellen ingediend om het bezit van gevaarlijk geachte honden te regelen. Ze liggen er te vergelen. Senator Alain Destexhe (MR) is één van de weinige politici die zich het thema jarenlang aantrok. 'Durf één ding te zeggen over het aan banden leggen van honden, en je mailbox puilt uit. Meer dan over welk ander politiek onderwerp ook. Ongelooflijk. Mensen verdedigen hun recht op een hond tot in het absurde', zegt hij.

Nochtans is het probleem niet min. Er worden in België jaarlijks zo'n 100.000 mensen gebeten door een hond. Twee van de drie hondenbeten zijn thuis gebeurd. 94 procent van de slachtoffers, meestal kinderen, wordt gebeten door een dier dat het slachtoffer goed kende. Er worden over grotere pietluttigheden in het parlement uren- en dagenlange debatten gevoerd.

In buurlanden worden wel, met vallen en opstaan, initiatieven genomen om het gevaar te proberen aan banden te leggen, van de Dangerous Dog Act in Engeland tot de 'Regeling agressieve dieren' in Nederland - intussen wel een deel teruggeschroefd - over de Franse wet die de politie meer bevoegdheden heeft.

In ons land is er in de jaren negentig een poging geweest om een lijst met 13 gevaarlijke hondenrassen op te stellen. De raad van state vernietigde die lijst wegens 'discriminerend'. Sindsdien is het stil. Een gemeente- of politiereglement over gevaarlijke honden - het verplicht muilkorven van bepaalde rassen op openbare plaatsen bijvoorbeeld - kan wel. Maar waarom kan je dan met een hond in Zichen-Zussen-Bolder wel vrij lopen en in pakweg Zwevezele niet?

De Federale overheidsdienst Volksgezondheid wijst erop dat niet bewezen is dat bepaalde hondenrassen meer bijtwonden veroorzaken dan andere. 'Iedereen die een hond, van welk ras dan ook, heeft, moet zijn dier te allen tijde onder controle hebben.' Een nobele algemene verplichting, maar niet ieder baasje heeft het zo begrepen.

Sinds begin dit jaar is de reglementering op het kweken en verhandelen van puppies wel verstrengd. Zo verkleint hopelijk het aantal gevallen waarin kindjes een winkel binnenstappen voor een goudvis of een hamster en buitenkomen met een o zo lief hondje. Een dier dat, als het niet goed opgevoed wordt, kan veranderen in een bijtmachine. In asielen alleen al worden jaarlijks 6.000 honden geëuthanaseerd omdat niemand er nog weg mee kan.

Natuurlijk, hondenoverlast en gevaarlijke honden kan je nooit voor honderd procent voorkomen. 'De enige maatregel die incidenten volledig zou uitsluiten is eenvoudigweg het verbieden van honden, want honderd procent veilig bestaat niet, maar dat is natuurlijk uitgesloten', zegt dierenarts Els Vanautrijve.

Uiteraard is het uitgesloten dat we nu ineens honden gaan verbieden. Er zijn meer dan 1 miljoen honden in België en daarvan levert het merendeel geen probleem op. Maar daarom hoeven we er ons toch niet zomaar bij neer te leggen dat incidenten met honden nu eenmaal altijd zullen gebeuren. Onder dat mom zijn 100.000 bijtincidenten gewoon geen thema. Politici denken wel tweemaal na. Wie hondenbezitters ambeteert, krijgt meteen een massaal deel van de bevolking over zich heen en krijgt het etiket van regelneef opgespeld.

Die storende mentaliteit bij een deel - let wel, een deel - van de hondenbaasjes dat het heilig huisdier heer en meester mag zijn van de buurt, de orde mag verstoren en angst mag aanjagen, lijkt onuitroeibaar. De mentaliteit dat we een puppie kopen en dan zien we wel. Als een mens al geen hondje meer mag houden. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat die mensen nooit getekend worden voor het leven door 'o zo'n schattig hondje'.

Isabel Albers is redactrice Wetstraat.


DS, 09-04-2009

wim leenaerts
10th April 2009, 09:53
Wij hebben bewust geen hond om de hierboven genoemde reden. Een hond is en blijft een dier en dieren reageren op instinct, hoe goed je ook denkt hem getraind te hebben of hoe braaf hij ook mag zijn. Instinct is niet weg te krijgen, instinct is namelijk een soortspecifiek en erfelijk vastgelegd gedragspatroon, waarbij ervaring of leren geen rol speelt. Het instinct van een levend organisme is genetisch vastgelegd, waarbij specifieke actiepatronen (stimulus-respons) optreden als een gebonden keten van reflexen
Iets dat genetisch bepaald is, krijg je er onmogelijk uit. Het overlevingsinstinct is er één van die instincten. Als een dier zich bedreigd voelt (en hoe vaak zorgt een kleuter niet voor zo'n situatie) valt het aan. Punt. Dan mag het nog zo'n braaf dier zijn. De enige reden waarom dat dan een braaf dier is, is omdat men het geluk heeft gehad dat zo'n situatie zich in de veilige thuishaven nog niet heeft voorgedaan.

MinkeVanHoof
10th April 2009, 10:19
Mijn ouders hebben al sinds ze getrouwd zijn constant een hond in huis gehad. Dus ik, mijn zus en twee broers zijn tussen honden groot geworden.
In totaal hebben we maar 2 incidenten gehad, 1 incident waar kinderen onze hond door een hek met een plank aan het slagen waren. Mijn moeder had dit te laat opgemerkt. Deze hond heeft daarna uitgehaald naar mijn zus. Die hond is direct naar de dierenarts gebracht. Mijn moeder heeft een super groot hart voor dieren maar beseft goed genoeg wat er moet gebeuren wanneer dergelijk incident gebeurt. Het tweede incident was mijn zus die de hond in de neus beet, niet andersom ;).
Wij hebben op dit moment thuis twee Slovensky Cuvac honden zitten. Het is een zeldzaam ras en mensen hebben er bang van omdat ze redelijk groot zijn. Toch kan je je niet meer vergissen, vooral het mannetje is de grootste teddybeer die je je kan voorstellen. Die honden waren er ook toen mijn neefje bij ons is opgegroeid en het enige wat daar gebeurt is dat ze met hem wilde spelen in de tuin en hem per ongeluk hebben omvergelopen. Maar dat is bij mij ook al gebeurt toen ik 16 jaar was :D.
Toen wij puppy's hadden hebben wij er voor gezorgd dat niet zomaar de eerste de beste deze mee kreeg. Veel mensen kwamen kijken omdat ze nieuwsgierig waren, omdat ze het niet kenden. Iemand met een appartement belde ons op en mijn vader zei vlakaf: nee dat gaat niet, al wandel je haar 10 keer per dag, dat is nog niet genoeg voor dit ras.

Als eigenaar van een hond moet je je verantwoordelijkheid nemen. Ik weet dat mijn ouders nooit een hondenras zouden nemen dat ze niet vertrouwden rond kinderen. En wanneer er dan toch iets gebeurt moet je weten wat er moet gebeuren, niet denken dat het wel weg gaat. Je hart breekt maar dat moet gewoon gebeuren.

Ik zou het jammer vinden mochten ze honden verbieden want de liefde en vriendschap die ik van mijn honden heb gekregen in mijn leven is niet iets dat je kan vervangen door de liefde die ik van mijn cavia kreeg. Ze noemen honden niet voor niets: a man's best friend...

wim leenaerts
10th April 2009, 10:27
Ik zou het jammer vinden mochten ze honden verbieden want de liefde en vriendschap die ik van mijn honden heb gekregen in mijn leven is niet iets dat je kan vervangen door de liefde die ik van mijn cavia kreeg. Ze noemen honden niet voor niets: a man's best friend...
Niet grof bedoeld, maar dat is toch echt wel een fabeltje.
Ik citeer even een stukje uit een artikel dat ik hierover ooit eens gelezen heb:

The owner, after all, looks after the dog and is the source of its subsistence and security. People – and dogs – have been known to have sacrificed their lives for less. The dog is selfish – it clings and protects what it regards to be its territory and its property (including – and especially so - the owner).
Dit komt uit het boek 'The Egoist Friend' van Sam Vaknin.

jessica.luyckx
11th April 2009, 11:54
Misschien kan dit dan wel waar zijn. Dat de hond alleen zijn eigendom beschermt, maar hoe zit het dan als de hond komt omdat jij eens verdrietig bent. De hond ( toch niet die van mij) gaat dan niet lekker door met spelen.
Deze komt naast je zitten en probeert je toch een beetje te troosten.

Wij hadden vroeger een hond genaamd Jimmy, omdat hij de eerste drie jaar van zijn leven mishandelt was, kon het zijn dat hij soms agressief uit de hoek kwam. Vooral bij mensen met een camionette. Op die momenten werd hij letterlijk zot. Maar wij hebben deze hond toch bijgehouden. Met het ouder worden, werd hij rustiger, hij waakte nog steeds maar heeft niet echt iemand meer gebeten. Alleen als mensen ons aanvielen, dan kwam hij in actie.
Ook al deed hij in het begin slechte dingen, deze kunnen veranderen. Zolang je het probleem maar aanpakt. Als je hond een ander kind bijt en je doet hier niets mee, leert deze hond het ook niet af. De hond moet zijn plaats kennen.
Als je hiermee naar de honden school gaat zijn de meeste problemen echt oplosbaar.
Persoonlijk zou ik het zeer spijtig vinden dat het verboden zou worden om honden te houden. Hangt het uiteindelijk ook niet af van welke opvoeding je je hond geeft? Is dit al geen heel belangrijk punt. Een hond die mishandelt is kan inderdaad gevaarlijk uit de hoek komen, maar straf deze dan ook telkens. Zodat de hond zelf weet dat hij dit niet mag doen...

wim leenaerts
12th April 2009, 09:01
Hangt het uiteindelijk ook niet af van welke opvoeding je je hond geeft?
Dat is inderdaad wat veel mensen zeggen, maar dat denk ik persoonlijk niet. Het is en blijft nog steeds een dier. Hetgeen ons onderscheid van de dieren is volgens mij het feit dat wij ons eigen gedrag bewust kunnen kiezen, dieren doen dat op basis van instincten, zij hebben vaak geen keuze. Zolang je dat dier niet in een situatie brengt waarbij zijn instincten boven komen, is er inderdaad geen probleem, maar je hebt daar zelf niet altijd iets in te zeggen. Als er een kind op bezoek komt en dat doet voor de hond 'bedreigende' handelingen, dan zal de hond zijn overlevingsinstinct boven komen en de dreiging proberen uit te schakelen. Dat is (zie hierboven) genetisch bepaald.

Ook dat van dat 'troosten' kan je als bescherming van eigendom zien. Er is duidelijk iets mis met hetgeen hem in voedsel en onderdak voorziet, dus komt de hond kijken wat er gaande is. En ja, misschien komt hij dan wel echt troosten (als dieren zulke gevoelens al kennen...), maar dat is dan volgens mij niet uit medeleven, maar uit eigenbelang.

Barst
21st April 2009, 19:19
Honden laten elk jaar bijna 100.000 ton drollen achter


In België zijn ongeveer 1,2 miljoen honden geregistreerd. Met een gemiddelde van 80 kilogram uitwerpselen per hond, produceren die elk jaar een totaal van 92.800 ton hondenpoep. Dat blijkt uit cijfers die Bayer HealthCare Animal Health vandaag bekend heeft gemaakt. Hondenuitwerpselen zijn niet alleen een van de grootste ergernissen bij burgers, maar vormen door de aanwezigheid van wormen ook een gezondheidsrisico.


Spoelwormen

Wormen, en dan zeker de spoelwormen, komen van nature voor in de darmen van honden en katten, maar van de larven van die wormen kan ook de mens last hebben. "Spoelwormen zijn relatief gemakkelijk te herkennen in braaksel en ontlastingen. Ze zijn gemiddeld zo'n tien centimeter lang en meestal bleekgeel van kleur", legt Frans van Knapen, professor aan de faculteit diergeneeskunde aan de Universiteit van Utrecht, uit.


Gevaar voor infecties

"Volwassen vrouwelijke spoelwormen produceren honderdduizenden eitjes per dag. De eitjes moeten eerst enkele weken rijpen voor ze besmettelijk worden. Als honden, katten, andere dieren of mensen dergelijke eitjes naar binnen krijgen, kunnen ze een infectie veroorzaken. Bij honden en katten leidt dat uiteindelijk tot volwassen spoelwormen in de darmen. Bij andere dieren en de mens worden deze larven nooit volwassen, maar gaan ze rondtrekken door het lichaam. Dat kan orgaaninfecties veroorzaken", vult de professor aan. Hij maant hondeneigenaars dan ook aan "consequent poep op te ruimen".


Zakjes

Bayer HealthCare Animal Health lanceert daarom in de volledige Benelux een campagne met plastic zakjes voor het verzamelen van hondenpoep. De "doggiebags" worden vanaf 1 mei verdeeld bij Belgische dierenartsen en apothekers.


Blog DM, 21/04/09 (belga/eb)