PDA

Bekijk de volledige versie : Joodse gevoeligheid?


Pieterjan
27th September 2005, 16:05
Antiracismecampagne schokt oorlogsslachtoffers in Nederland

AMSTELVEEN - Een joodse organisatie in Nederland heeft haar antiracismecampagne in treinstations aangepast omdat de posters hevige emoties opwekten bij oorlogsslachtoffers. De posters toonden foto’s van joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog met treinen van de Nationale Spoorwegen (NS) naar doorgangs- en vernietigingskampen werden getransporteerd.
De campagne, een initiatief van de organisatie Centraal Joods Overleg (CJO) in samenwerking met de NS, is gericht tegen racisme en wil eveneens de rol van de spoorwegen bij de deportatie van ruim 100.000 Nederlandse joden belichten. De campagne zou normaal donderdag worden gelanceerd. Het CJO ziet nu echter af van de foto’s op de posters als gevolg van enkele tientallen geschokte reacties. Op de affiches staan nu enkel de teksten ,,Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer?'' en ,,Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?''.

Juist omdat het CJO de gevoeligheden in joodse kringen kent, had het enkele maanden geleden een groot aantal joodse organisaties ingelicht over de campagne, zo stelt de woordvoerder van de organisatie. Aangezien het CJO daarop geen negatieve reacties had ontvangen, was het orgaan ervan uitgegaan dat het de campagne volgens plan kon doorzetten. Nu op het laatste moment blijkt dat de campagne toch emoties losmaakt bij oorlogsgetroffenen, wil het CJO daar alsnog rekening mee houden.

De campagne begint donderdag op station Muiderpoort in Amsterdam, vanwaar precies 62 jaar geleden bij de laatste grote deportatie 11.000 joden werden weggevoerd.
27/09/2005 -

zwamzie
27th September 2005, 22:48
Op de affiches staan nu enkel de teksten ,,Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer?'' en ,,Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?''.
Eerst en vooral zou ik het allesbehalve aangenaam vinden om, net voor ik de trein in zou stappen, tussen alle reclame door in een flits te lezen dat in hetzelfde station waar ik op dat moment de trein neem, de trein naar Auschwitz vertrok! De slogans schokken en zijn confonterend, maar misschien is dat nu net wat de mensen van deze tijd nodig hebben (misschien is het wel té confronterend voor zij die de periode 1939-1945 wel nog meegemaakt hebben, daar is zeker iets van aan). In alle haast en stress van het werken, vergeten we onze medemens, vergeten we welke gruwelijke dingen er dagelijks gebeuren en gebeurd zijn. We moeten wat meer blijven stilstaan bij wat passeert, want dat doen we naar mijn mening veel te weinig.

Bij de woordkeuze van die laatste 'slogan' heb ik echter wel mijn bedenkingen. Ik denk dat hij iets té is en dat hij zelfs verkeerde gedachten kan uitlokken bij wel-racisten. Zeker de vraag 'wie nu?' hoeft niet gesteld te worden. Toen mocht anti-semitisme niet geschieden (hoewel daar bepaalde mensen in Duitsland anders over dachten), nu ook niet. Nooit.

Wel vreemd waarom die joodse organisaties eerst niets van zich laten horen en nadien aan de alarmbel gaan hangen. :confused:

Kenny
27th September 2005, 23:46
[QUOTE=Pieterjan]Nu op het laatste moment blijkt dat de campagne toch emoties losmaakt bij oorlogsgetroffenen [...][/QUOTE]

Waar blijft die picture van 'Captain obvious to the rescue'?

Pieterjan
28th September 2005, 00:11
http://www.angelfire.com/apes2/images0/captain_obvious_to_the_rescue.thumb-1.gif

Kenny, bij deze ;)