Pieterjan
27th September 2005, 17:05
Antiracismecampagne schokt oorlogsslachtoffers in Nederland
AMSTELVEEN - Een joodse organisatie in Nederland heeft haar antiracismecampagne in treinstations aangepast omdat de posters hevige emoties opwekten bij oorlogsslachtoffers. De posters toonden foto’s van joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog met treinen van de Nationale Spoorwegen (NS) naar doorgangs- en vernietigingskampen werden getransporteerd.
De campagne, een initiatief van de organisatie Centraal Joods Overleg (CJO) in samenwerking met de NS, is gericht tegen racisme en wil eveneens de rol van de spoorwegen bij de deportatie van ruim 100.000 Nederlandse joden belichten. De campagne zou normaal donderdag worden gelanceerd. Het CJO ziet nu echter af van de foto’s op de posters als gevolg van enkele tientallen geschokte reacties. Op de affiches staan nu enkel de teksten ,,Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer?'' en ,,Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?''.
Juist omdat het CJO de gevoeligheden in joodse kringen kent, had het enkele maanden geleden een groot aantal joodse organisaties ingelicht over de campagne, zo stelt de woordvoerder van de organisatie. Aangezien het CJO daarop geen negatieve reacties had ontvangen, was het orgaan ervan uitgegaan dat het de campagne volgens plan kon doorzetten. Nu op het laatste moment blijkt dat de campagne toch emoties losmaakt bij oorlogsgetroffenen, wil het CJO daar alsnog rekening mee houden.
De campagne begint donderdag op station Muiderpoort in Amsterdam, vanwaar precies 62 jaar geleden bij de laatste grote deportatie 11.000 joden werden weggevoerd.
27/09/2005 -
AMSTELVEEN - Een joodse organisatie in Nederland heeft haar antiracismecampagne in treinstations aangepast omdat de posters hevige emoties opwekten bij oorlogsslachtoffers. De posters toonden foto’s van joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog met treinen van de Nationale Spoorwegen (NS) naar doorgangs- en vernietigingskampen werden getransporteerd.
De campagne, een initiatief van de organisatie Centraal Joods Overleg (CJO) in samenwerking met de NS, is gericht tegen racisme en wil eveneens de rol van de spoorwegen bij de deportatie van ruim 100.000 Nederlandse joden belichten. De campagne zou normaal donderdag worden gelanceerd. Het CJO ziet nu echter af van de foto’s op de posters als gevolg van enkele tientallen geschokte reacties. Op de affiches staan nu enkel de teksten ,,Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer?'' en ,,Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?''.
Juist omdat het CJO de gevoeligheden in joodse kringen kent, had het enkele maanden geleden een groot aantal joodse organisaties ingelicht over de campagne, zo stelt de woordvoerder van de organisatie. Aangezien het CJO daarop geen negatieve reacties had ontvangen, was het orgaan ervan uitgegaan dat het de campagne volgens plan kon doorzetten. Nu op het laatste moment blijkt dat de campagne toch emoties losmaakt bij oorlogsgetroffenen, wil het CJO daar alsnog rekening mee houden.
De campagne begint donderdag op station Muiderpoort in Amsterdam, vanwaar precies 62 jaar geleden bij de laatste grote deportatie 11.000 joden werden weggevoerd.
27/09/2005 -