PDA

Bekijk de volledige versie : Europa past energielabels huishoudtoestellen aan


Barst
31st March 2009, 23:09
Europa past energielabels huishoudtoestellen aan


Nieuwe Europese normen moeten ervoor zorgen dat televisietoestellen, koelkasten, vaatwasmachines en andere huishoudelijke apparaten in de loop van de komende jaren minder energie gaan verbruiken. De meest energieverslindende toestellen moeten van de markt verdwijnen. Experts van de EU-lidstaten gaven vandaag hun fiat aan een voorstel van de Europese Commissie om de bestaande energielabels voor tal van huishoudelijke apparaten aan te passen aan de laatste technologische ontwikkelingen. Televisietoestellen krijgen voor het eerst een label.


Nieuwe categorieën

Via energielabels moeten producenten en verkopers aan de consumenten aangeven hoeveel energie hun producten verbruiken. De bestaande schaal van A tot G wordt aangevuld met twee nieuwe categorieën: A-20% en A-40%. Die toestellen verbruiken respectievelijk 20 en 40 procent minder dan de A-categorie.


Besparing

Volgens de Europese Commissie zal de introductie van labels voor televisietoestellen, de herziening van de bestaande labels en de verwijdering van de minst efficiënte toestellen tegen 2020 een elektriciteitsbesparing van 51 terawattuur opleveren, wat overeenkomt met de jaarlijkse consumptie van Portugal en Letland.


Misleidend

De Europese consumentenkoepel BEUC maakt zich zorgen over de nieuwe labelling. De organisatie vreest dat het systeem misleidend en verwarrend is en dat het voor de consumenten niet makkelijker wordt om duurzame keuzes te maken.


Blog DM, 31/03/09 (belga/lpb)

nathalie.laureys
1st April 2009, 08:53
Ik vind dit zeker een goed idee. Vaak zijn mensen zich niet bewust van het verbruik van een toestel. Meestal wordt er gekeken naar de prijs en kwaliteit. Mensen moeten er bewust van gemaakt worden dat ze ook op het energieverbruik moeten letten en dit niet alleen bij koelkasten en diepvriezers.

Ik denk niet dat dit ingewikkeld hoeft te zijn voor de consument. Als de verkopers goed op de hoogte zijn kunnen zij de consument inlichten of een duidelijk symbool op de verpakking kan ook helpen.