PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse regering kiest voorlopig voor Lange Wapper


Barst
28th March 2009, 21:44
Vlaamse regering kiest voorlopig voor Lange Wapper


ANTWERPEN - De nv BAM, die de omstreden Lange Wapper-brug wil bouwen om de Antwerpse ring te sluiten, mag van de Vlaamse regering een bouwaanvraag indienen. Maar tegelijk krijgt de stad Antwerpen de kans om het nodige draagvlak te zoeken voor de brug en nader onderzoek te voeren naar alternatieven.


De definitieve beslissing over het tracé zal in elk geval voor de volgende Vlaamse regering zijn. pas in het najaar van 2009 moet de Vlaamse regering een uitspraak doen over de ingediende bouwvergunningsaanvraag.

De Vlaamse regering vergaderde zaterdagmiddag ene goeie vijf uur over de Oosterweelverbinding. Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters is deze beslissing 'een bewijs van de slagkracht en de daadkracht van de regering '. 'Niet-beslissen zou de realisatie van een broodnodige oplossing voor het belangrijke verkeer rond en naar en van Antwerpen voor jaren vertraagd hebben', zegt hij.


Referendum

De regering wil dus geen tijd verliezen met het BAM-tracé, dat het verst gevorderd is, maar houdt tegelijk alle opties blijven open voor de volgende Vlaamse regering. De hete aardappel wordt doorgeschoven naar de Stad Antwerpen.

'De stad Antwerpen moet nu haar verantwoordelijkheid opnemen en advies geven', zegt Peeters. 'Ze kan een referendum organiseren als ze dat wil. Ze kan ook de alternatieven onderzoeken als ze dat wil. Maar ze zal een advies geven. Het is de volgende Vlaamse regering die het dossier dan terug op de tafel krijgt en definitief beslist.'


2X3 rijstroken

De aanbevelingen uit de vergelijkende studie van het bureau Arup/Sum worden selectief overgenomen. Zo zal er een compleet ATM-systeem (automatic traffic management) uitgebouwd worden op de Antwerpse ring, en moet de Liefkenshoektunnel meer bereikbaar worden vanuit het Waasland.

Het voorstel om in de nieuwe Scheldeverbinding te kiezen voor 2x2 rijstroken, ziet de Vlaamse regering dan weer helemaal niet zitten. Er moeten 2X3 rijstroken komen, zoals eerst gepland. Dat is veiliger en eenvoudige wiskunde leert dat de capaciteit dan de helft hoger ligt.


Geen tol in Kennedytunnel

Ook de optie tol te heffen voor personenwagens in de Kennedytunnel, wijst de regering resoluut af. 'Maatschappelijk niet wenselijk', luidt het. De Straten-Generaal-versie die als beste uit de studie kwam, ging wel uit van zo'n tol.

Om het project financieel haalbaar te maken, wordt de nv BAM in de komende maanden geherstructureerd.


Blog DS, 28-03-2009 (Wim Daneels)