PDA

Bekijk de volledige versie : Robotvis strijdt tegen vervuiling


dorien.claes
26th March 2009, 10:57
Robotvis strijdt tegen vervuiling

20/03/2009 14:00

Britse wetenschappers hebben robotvissen ontwikkeld die vanaf volgend jaar in zee zullen worden losgelaten om vervuiling op te sporen.

Als het proefproject met de eerste vijf robotvissen in de haven van Gijon in Noord-Spanje een succes blijkt te zijn, zullen de vissen ingezet kunnen worden in rivieren, meren en zeeën over de hele wereld.

De vissen, die anderhalve meter lang zijn en op karpers lijken, bootsen de bewegingen van echte vissen na en zijn uitgerust met detectoren om potentieel gevaarlijke vervuilende bronnen op te sporen, zoals lekken in schepen of onderwaterpijpleidingen. Via Wi-Fi-technologie sturen ze de gevonden informatie terug naar land.

In tegenstelling tot vroegere robotvissen, maken deze nieuwe robots geen gebruik van een afstandbediening. Ze zijn immers in staat om zich volledig onafhankelijk voort te bewegen, zonder menselijke interactie.

www.trends.be

Ik vraag me af hoeveel van die vissen ze eigenlijk nodig zullen hebben zodat ze snel noodzakelijke informatie verkrijgen...

jan.dufraing
26th March 2009, 15:51
Dit is een mooi idee om de vervuiling op te sporen.
Ik heb er mijn bedenkingen bij. Hoeveel van die robotvissen hebben we nodig om zeeën te onderzoeken? Deze robotvissen op welke brandstof werken zij? Zorgen ze zelf ook voor vervuiling?

Het best van al is zelf milieubewust te zijn en nergens voor milieuvervuiling te zorgen. Er moeten ook toch mogelijkheden zijn om alle schepen te scannen bij het binnen komen van de havens. Wat deze robotvissen beter kunnen detecteren zijn lozingen van afval rechtstreeks van de schepen.
Het is een idee maar met de informatie dat we er nu van hebben kunnen we geen conclusies trekken. Na de testen zullen we misschien meer te weten komen.