PDA

Bekijk de volledige versie : Jagers mogen 280.000 zeehonden vangen


stijn.neefs
21st March 2009, 11:25
OTTAWA -

Canada heeft groen licht gegeven voor het doden van 280.000 zeehonden aan de Atlantische kust dit jaar. Dat meldt minister van Visserij Gail Shea vrijdag. Ze zei erbij dat ze "uitzonderlijk ontgoocheld" was omdat een commissie van het Europees Parlement gevraagd heeft de verkoop van zeehondenproducten in Europa te verbieden.
"Het vangstquotum voor zadelrobben voor 2009 is vastgelegd op 280.000, op een populatie van ruim 5,5 miljoen dieren", aldus het ministerie in een communiqué.
Dit cijfer is inclusief 13.000 dieren die vorig jaar niet gedood werden, hoewel het quotum dit toestond. In 2008 was het quotum 275.000 zeehonden, in 2007 270.000 en in 2006 335.000.
"De zeehondenjacht is een belangrijke bron van inkomsten voor veel geïsoleerde kustgemeenschappen in Atlantisch Canada, Quebec en het noorden", aldus Shea.
"Om de zeehondenpopulatie in stand te houden wij bij onze beheersbeslissingen rekening met deze realiteit en met het advies van wetenschappers", voegde ze eraan toe.
De jacht zal officieel tussen 25 en 31 maart beginnen.

wle (BELGA/AFP)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF20090321_003

Eigen mening:

Schandalig! Anders kan ik het niet benoemen. Onder het mom van de wetenschap probeert men zoiets goed te praten. "Om de zeehondenpopulatie in stand te houden", alstublieft zeg! Het artikel laat duidelijk verstaan dat het gaat om economische inkomsten voor de plaatselijke bevolking. Men betreurt dat Europa gevraagd heeft de verkoop van zeehondproducten te verbieden. Gelukkig maar, waarschijnlijk lag de quotum dan nog hoger, want hoe meer men kan verkopen, hoe meer inkomsten... Ik ben ervan overtuigd dat er andere maatregelen kunnen worden genomen om enerzijds de populatie in stand te houden, door bijvoorbeeld de natuur zijn werk te laten doen, en het biologisch evenwicht de kans te geven. Anderzijds om de lokale bevolking toch voldoende inkomsten te geven, door bijvoorbeeld toerisme te promoten, of als overheid zelf extra geld op tafel te leggen!
Ik hoop dat kritische mensen deze jacht in twijfel blijven trekken, en dat ze de dingen benoemen zoals ze zijn, namlijk economie en geld...